PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Welzijn VOORSTEL NIEUW BELEID N-WZ-2 PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Welzijn VOORSTEL NIEUW BELEID N-WZ-3 Beleidsproduct: Opvang en zorgverlening Beheersproduct: Ambulante zorg- en dienstverlening Productcode: 620.02.01 Naam van het voorstel: DAGOPVANG (VERSLAAFDE) DAK- EN THUISLOZEN (OVERLASTBESTRIJDING) Te realiseren bestuurlijk doel: Het tot stand brengen van een sluitend aanbod in de zorg en opvang en het bestrijden van overlast. Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: In het bestuursprogramma staat in hoofdstuk Vangnetvoorzieningen en sociale participatie, dat een afgestemde aanpak er toe dient te leiden, dat er een sluitend aanbod tot stand komt in de zorg en opvang. Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma: Het versterken van het hoogwaardig niveau van de basisvoorzieningen. Deze dienen aan te sluiten bij de behoeften van de gebruikers en het aanbod dient tevens voor alle gebruikers toegankelijk te zijn. In het hoofdstuk Zorg (6.6) wordt de overlastproblematiek aangegeven en in het hoofdstuk Leefbaarheid en veiligheid (6.5.) worden de overlast en spanningen in de openbare ruimte expliciet genoemd als uitdrukkelijk aan te pakken vraagstuk. Hierbij wordt gesteld dat: "in de komende periode een actieplan overlastbestrijding wordt opgesteld, waarbij een totaal aanpak van de problematiek wordt nagestreefd. Hierbij dienen de plannen gericht op dak- en thuislozen, en verslaafden en het outreachend werken met elkaar samen te hangen." Operationele doelen c.q. meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 Deel bevolking dat overlast ondervindt neemt af 12% 9% Maatregelen - activiteiten - producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 -300 Onderbouwing van het voorstel: De laagdrempelige opvang voor dak- en thuislozen is nu nog versnipperd en onvoldoende aanwezig in Leeuwarden. De te ontwikkelen 24-uurs(dag)opvang dient toegankelijk te zijn voor alle dak-en thuislozen, waarbij ook die groep wordt bereikt, die ten gevolge van een combinatie van problemen verslaving en/of psychiatrisch) in potentie overlast veroorzakend zijn. Een dergelijke opvangvoorziening, met daarin geïntegreerd een gedoogruimte zal bijdragen tot een sluitende opvang. Er wordt in Leeuwarden ingezet op de totstandkoming van een 24- uurs(dag)opvang, met daarin geïntegreerd een gedoogruimte. Deze opvang wordt gerekend tot het Programma basisvoorzieningen. Bij de totstandkoming worden de volgende uitgangspunten gehanteerd: 1Samenwerking tussen de verschillende partijen 2. Ketenbenadering 3. Gemeente als regisseur De samenwerking vindt op dit moment plaats tussen de bestaande instellingen op het terrein van verslavingszorg en maatschappelijke opvang. Tevens zijn hierbij de GGZ, het zorgkantoor, de politie en het Openbaar Ministerie betrokken. Hierdoor worden ook raakvlakken zichtbaar die er zijn op het terrein van het zorgbeleid en het lokale veiligheidsbeleid. Financiën: De kosten om een 24 uurs(dag)opvang te realiseren (inclusief gedoogruimte) worden globaal geraamd op circa 1 a 1.5 miljoen gulden. De kosten worden gedragen door herschikking budgetten instellingen, financiering door derden, rijk en gemeente. Voor de gemeentelijke bijdrage wordt vooralsnog uitgegaan van f 300.000,- structureel. 76 Beleidsproduct: Productcode: Naam van het voorstel: EXTRA ADMINISTRATIEF WERK i.v.m. ESF Te realiseren bestuurlijk doel: Terugdringen langdurige werkloosheid Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Langdurige werkloosheid verminderen tot provinciaal niveau: op het gebied van werkgelegenheidsprojecten/experimenten waar mogelijk zorgen voor cofinanciering vanuit Brussel. Daartoe samenwerking zoeken met andere overheden en overheidsorganisaties. Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma: Strategisch doel: achterstandsbestrijding (activerend arbeidsmarktbeleid) Operationeel doel: verlaging van het Leeuwarder werkloosheidspercentage naar 125% van het landelijke werkloosheidspercentage. Operationele doelen c.q. meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 Maatregelen - activiteiten - producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 -50 Onderbouwing van het voorstel: Een van de instrumenten om de genoemde doelen uit het bestuursprogramma en het MOP te realiseren is de inzet van extra middelen in het kader van ESF. Voor Leeuwarden zal, als de Europese commissie akkoord gaat, een bedrag van 13,2 miljoen gulden doelstelling 3 beschikbaar komen voor de periode 2000-2006. Dit is nog los van het deel dat Arbeidsvoorziening van haar ESF-budget ten behoeve van activiteiten in Leeuwarden zal aanwenden. Cruciaal voor het in aanmerking komen voor ESF-gelden, is de inrichting en het onderhoud van een goede ESF-administratie. Ook voor dit onderdeel geldt het systeem van cofinanciering. De gemeente zal eigen middelen moeten inzetten voor de uitvoering van de ESF-administratie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 556