PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Welzijn
VOORSTEL NIEUW BELEID N-WZ-11
PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Welzijn
VOORSTEL NIEUW BELEID N-WZ-12
Beleidsproduct: Opvang en Zorgverlening
Beheersproduct: Opvoedingsondersteuning en ontwikkelingsstim.
Productcode:
630.02.03
Naam van het voorstel: PEUTERSPEELZALEN
Te realiseren bestuurlijk doel: In de kadernota Kiezen voor Kinderen wordt voorgesteld om
HWL uit te laten groeien tot een organisatie die inhoudelijk het werk gaat aansturen.
Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: De koppeling van peuterspeelzalen aan
scholen dient bevorderd worden (i.v.m. ontwikkeling buurtschool)
Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma:
Aansturing van peuterspeelzaalwerk bij HWL mede met het oog op
opvoedingsondersteuning in achterstandssituaties. De gemeente streeft naar het
optimaliseren van de preventieve en signalerende functie van onder meer het
peuterspeelzaalwerk (pag. 85).
Operationele doelen c.q. meetbare effecten
Streefnormen
2000
2001
2002
2003
2004
Het buurtschoolconcept is gerealiseerd of ontwikkeld
in aantal wijken
Maatregelen - activiteiten - producten
Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-)
2000 2001 2002 2003 2004
-600
100
Onderbouwing van het voorstel:
In de kadernota "Kiezen voor kinderen" is een belangrijke rol toegekend aan de
peuterspeelzalen in het bestrijden van achterstanden bij jonge kinderen op verschillende
gebieden: cognitief, motorisch, sociaal, emotioneel en op het gebied van taalvaardigheid.
Naast de verbetering van de kwaliteit van aansturing zal eveneens in de fysieke kwaliteit van
de peuterspeelzalen worden geïnvesteerd. In een nota die binnenkort zal worden afgerond
zal een scenario worden beschreven om te komen tot het gewenste basisniveau. In die nota
zal de uitzetting van f 500.000,- structureel en f 100.000,- incidenteel verder worden
onderbouwd. Een deel van de kosten is alleen al te verklaren uit de door de gemeente
gesanctioneerde CAO-verplichtingen aangaande het salarisniveau van de peuterleidsters.
Daarnaast zal een beter incassosysteem moeten worden opgezet en dienen een aantal
peuterspeelzaallocaties op het gewenste kindveilige niveau worden gebracht (incidenteel
f 100.000,-).
Kosten overzicht structureel in 2001 (prijsniveau 2000):
Kosten per groep f 27.000,--
81 peutergroepen x f 27.000,-f 2.187.000,-
Verhoging ouderbijdrage met 25% dekking kosten f 595.080-
Bijdrage gemeente
Huidige bijdrage gemeente
Tekort dekking perspectief
f 1.591.920,-
f 1.091.920,-
f 500.000,-
86
Beleidsproduct: Kunsten Cultuur
Productcode:
Naam van het voorstel: CULTUURNOTA 2001-2004 - PIER PANDER MUSEUM EN
TEMPEL (INCIDENTELE BIJDRAGE)
Te realiseren bestuurlijk doel: (zie ook MOP)
Versterken van de regiofunctie die Leeuwarden in het Noorden vervult
Bevorderen van participatie en ontmoetingsfunctie
Verbeteren van het imago en versterken van de lokale economie
Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002:
Operationele doelen c.q. meetbare effecten
Streefnormen
2000 2001 2002 2003 2004
Indicatoren
Te bereiken in 2004:
Toename van het aantal
museumbezoekers
15%
Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,
2000 2001 2002 2003 2004
Toelichting: fasering over twee tot drie jaar is
mogelijk. In 2001 de beheerssituatie verbeteren en
tevens 1e deel van de collectie restaureren, in 2002
tweede deel collectie restaureren, in 2003 afronding
restauratie van collectie.
-540
540
Onderbouwing van het voorstel:
De gemeente neemt de positie in van regisseur van beleid en richt zich op samenwerking en
bundeling van krachten. Met het beleid wordt beoogd de positie van Leeuwarden als
cultureel brandpunt in Fryslan te versterken, zodat de stad aantrekkingskracht heeft op
inwoners uit het hele Noorden en duidelijk zichtbaar is op de nationale kaart.
Een van de actiepunten is het uitvoeren van de cultuurnota 1998-2000. Daarin is de
uitvoering van het Actieplan Pier Pander uit 1997 opgenomen. Bij de vaststelling van dat
Actieplan is geconstateerd dat de gemeente verplicht is maatregelen te treffen om de
collectie in goede staat te brengen en te houden (jegens de erfgenamen, maar ook vanwege
het kunsthistorisch belang dat het werk van Pander heeft). Tevens is er om strategische en
historische (juridische) redenen voor gekozen om de Pandercollectie in de toekomst te
blijven presenteren op de huidige locatie. Een professionele presentatie zal de
aantrekkelijkheid van het cultureel kwartier en de Prinsentuin beslist vergroten. Met het oog
op de openstelling na de collectierestauratie zal in overleg met de nieuwe
museumcombinatie en de SPLAAA/ een marketing- en promotieplan ten uitvoer worden
gebracht.
De eerste fase van het Actieplan is reeds uitgevoerd: restauratie en achterstallig onderhoud
van de panden. Inmiddels is het Actieplan van destijds mede in het kader van de
fusievoornemens tussen Princessehof (incl. Pandermuseum en -tempel) geactualiseerd.
Overigens is het herstel van collecties ook een randvoorwaarde bij overdracht van het
beheer van de collectie en panden naar de gefuseerde museuminstelling.
In 1999 is bij nader onderzoek gebleken dat er nog een forse investering nodig is om de
collectie te restaureren (het betreft merendeels gipsen objecten, zeer kwetsbaar materiaal)
en dat de klimatologische omstandigheden en de depotsituatie momenteel dusdanig
gebrekkig zijn, dat restauratie alleen zinvol is wanneer ook maatregelen worden getroffen
voor een goed beheer op de lange termijn. Daartoe is in het kader van het Investeringsplan
fusie Princessehof - Fries Museum door de raad reeds een eerste budget beschikbaar
gesteld. Daarbij is aangekondigd dat zal worden gepoogd om van andere partijen
aanvullende middelen te genereren. Ofschoon wordt verwacht dat er wel aanvullende
middelen tegemoet kunnen worden gezien (gerekend wordt intussen op een bedrag van ca.
f 235.000,-) zal dit ontoereikend zijn. Teneinde de voortgang van het plan niet te frustreren
en Pier Pander museum en tempel inderdaad bij de fusie te kunnen betrekken, is een
zekerheid van een financiële basis nu echt noodzakelijk. Voorlopige raming f 540.000,-.