PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Welzijn VOORSTEL NIEUW BELEID N-WZ-18 PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Welzijn VOORSTEL NIEUW BELEID N-WZ-19 Beleidsproduct: Productcode: Naam van het voorstel: SOCIALE ACTIVERING/ REÏNTEGRATIE Te realiseren bestuurlijk doel: Terugdringen van langdurige werkloosheid Relatie met het Bestuursprogramma 1998 -2002: Verminderen langdurige werkloosheid en op het gebied van werkgelegenheidsprojecten/ experimenten waar mogelijk zoeken naar cofinanciering vanuit Brussel Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma: Strategisch doel: achterstandsbestrijding door het verminderen van het sociaal isolement van mensen die zich in een achterstandssituatie bevinden (activering en uitstroom). Operationeel doel: alle mensen die op, of vanaf januari 1998 een bijstandsuitkering hadden/hebben zijn in 2002 in beeld en er is een plan opgesteld voor 400 bijstandsgerechtigden in fase 4 Operationele doelen c.q. meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 Indicatoren (relatie aangeven met indicatoren uit Perspectiefnota en Meerjarenontwikkelings- programma) Maatregelen - activiteiten - producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 -600 Onderbouwing van het voorstel: Momenteel loopt het project "een actieve wijk" en is het vervolgprojecteen actief stadsdeel" in voorbereiding. Deze projecten moeten informatie verschaffen over welke trajecten er nodig zijn voor de doelgroep uitkeringsgerechtigden die ingedeeld zijn in fase 4. Het gaat om trajecten die mensen geboden worden om (op langere termijn) toegeleid te kunnen worden naar de arbeidsmarkt en/of sociaal isolement te voorkomen ofte doorbreken. De meeste fase 4 werklozen zullen niet op eigen kracht kunnen profiteren van een gunstige werkgelegenheidsontwikkeling. De reïntegratietrajecten die voor fase 4 doelgroep worden opgezet zijn complexer en intensiever dan de nu bekende arbeidsmarkt-reïntegratietrajecten. Door de aanwezigheid van meerdere problemen bij de doelgroep (multi-problematiek) zal in veel gevallene een combinatie van hulp en activering geboden moeten worden. Gelet op de problematiek van de langdurige werkloosheid is een experimentele aanpak noodzakelijk. Door het rijk wordt bij de vergoeding van trajecten als uitgangspunt genomen dat voor een activeringstraject voor iemand uit fase 4 een bedrag vergoed wordt van 3.000,- per traject. Juist wanneer er sprake is van multi-problematiek zal een dergelijke vergoeding niet toereikend zijn. Bovendien is het gewenst om extra te investeren in trajecten voor de fase 4 doelgroep, mede gezien de huidige gunstige economische situatie. Om jaarlijks rond de 400 mensen uit fase 4 extra op een lang traject naar werk te kunnen plaatsen zal er jaarlijks minstens een extra bedrag van f600.000,- nodig zijn. De gevraagde extra financiële inzet is ingebracht binnen de werkgelegenheidsovereenkomst ESF). 94 Beleidsproduct: Productcode: Naam van het voorstel: UITVOERINGSORGANISATIE SOCIALE ACTIVERING/ REÏNTEGRATIE Te realiseren bestuurlijk doel: Terugdringen van langdurige werkloosheid Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Verminderen langdurige werkloosheid. Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma: Strategisch doel: achterstandsbestrijding door het verminderen van het sociaal isolement van mensen die zich in een achterstandssituatie bevinden (activering en uitstroom). Operationeel doel: alle mensen die op, of vanaf januari 1998 een bijstandsuitkering hadden/hebben zijn in 2002 in beeld en er is een plan opgesteld voor 400 bijstandsgerechtigden in fase 4 Operationele doelen c.q meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 Indicatoren (relatie aangeven met indicatoren uit Perspectiefnota en Meerjarenontwikkelings- programma) Maatregelen - activiteiten - producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 -300 Onderbouwing van het voorstel: Voor de inhoudelijke ontwikkeling en uitvoering van trajecten fase 4 bestaat er momenteel geen uitvoeringsorganisatie. Om trajecten fase 4 te kunnen ontwikkelen en uit te kunnen zetten zal er een reïntegratiebedrijf fase 4 nodig zijn die op basis van inhoudelijke deskundigheid in staat is om op maat gesneden aanbiedingen te doen waar het gaat om activering en hulp en combinaties daarvan. Met name het vinden van de juiste combinatie van beide elementen is hierbij van belang. Vanuit de herstructurering van het gemeentelijke welzijnsbeleid zal aan het reïntegratiebedrijf invulling gegeven worden. Integraliteit en afgestemde uitvoering (ketenbenadering) zijn kernbegrippen. De benodigde kosten worden vooralsnog geraamd op f 300.000,- want niet uitgesloten wordt dat met de herstructurering van het welzijnsbeleid mogelijkheden gevonden worden om bestaande middelen voor deze nieuwe aanpak in te zetten. Dekking van de geraamde kosten kan binnen de beschikbare middelen voor sociale activering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 565