PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Welzijn
VOORSTEL NIEUW BELEID N-WZ-18
PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Welzijn
VOORSTEL NIEUW BELEID N-WZ-19
Beleidsproduct:
Productcode:
Naam van het voorstel: SOCIALE ACTIVERING/ REÏNTEGRATIE
Te realiseren bestuurlijk doel: Terugdringen van langdurige werkloosheid
Relatie met het Bestuursprogramma 1998 -2002:
Verminderen langdurige werkloosheid en op het gebied van werkgelegenheidsprojecten/
experimenten waar mogelijk zoeken naar cofinanciering vanuit Brussel
Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma:
Strategisch doel: achterstandsbestrijding door het verminderen van het sociaal isolement van
mensen die zich in een achterstandssituatie bevinden (activering en uitstroom).
Operationeel doel: alle mensen die op, of vanaf januari 1998 een bijstandsuitkering
hadden/hebben zijn in 2002 in beeld en er is een plan opgesteld voor 400
bijstandsgerechtigden in fase 4
Operationele doelen c.q. meetbare effecten
Streefnormen
2000 2001 2002 2003 2004
Indicatoren (relatie aangeven met indicatoren uit
Perspectiefnota en Meerjarenontwikkelings-
programma)
Maatregelen - activiteiten - producten
Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-)
2000 2001 2002 2003 2004
-600
Onderbouwing van het voorstel:
Momenteel loopt het project "een actieve wijk" en is het vervolgprojecteen actief stadsdeel"
in voorbereiding. Deze projecten moeten informatie verschaffen over welke trajecten er nodig
zijn voor de doelgroep uitkeringsgerechtigden die ingedeeld zijn in fase 4. Het gaat om
trajecten die mensen geboden worden om (op langere termijn) toegeleid te kunnen worden
naar de arbeidsmarkt en/of sociaal isolement te voorkomen ofte doorbreken. De meeste
fase 4 werklozen zullen niet op eigen kracht kunnen profiteren van een gunstige
werkgelegenheidsontwikkeling. De reïntegratietrajecten die voor fase 4 doelgroep worden
opgezet zijn complexer en intensiever dan de nu bekende arbeidsmarkt-reïntegratietrajecten.
Door de aanwezigheid van meerdere problemen bij de doelgroep (multi-problematiek) zal in
veel gevallene een combinatie van hulp en activering geboden moeten worden. Gelet op de
problematiek van de langdurige werkloosheid is een experimentele aanpak noodzakelijk.
Door het rijk wordt bij de vergoeding van trajecten als uitgangspunt genomen dat voor een
activeringstraject voor iemand uit fase 4 een bedrag vergoed wordt van 3.000,- per traject.
Juist wanneer er sprake is van multi-problematiek zal een dergelijke vergoeding niet
toereikend zijn. Bovendien is het gewenst om extra te investeren in trajecten voor de fase 4
doelgroep, mede gezien de huidige gunstige economische situatie. Om jaarlijks rond de 400
mensen uit fase 4 extra op een lang traject naar werk te kunnen plaatsen zal er jaarlijks
minstens een extra bedrag van f600.000,- nodig zijn.
De gevraagde extra financiële inzet is ingebracht binnen de werkgelegenheidsovereenkomst
ESF).
94
Beleidsproduct:
Productcode:
Naam van het voorstel: UITVOERINGSORGANISATIE SOCIALE ACTIVERING/
REÏNTEGRATIE
Te realiseren bestuurlijk doel:
Terugdringen van langdurige werkloosheid
Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002:
Verminderen langdurige werkloosheid.
Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma:
Strategisch doel: achterstandsbestrijding door het verminderen van het sociaal isolement van
mensen die zich in een achterstandssituatie bevinden (activering en uitstroom).
Operationeel doel: alle mensen die op, of vanaf januari 1998 een bijstandsuitkering
hadden/hebben zijn in 2002 in beeld en er is een plan opgesteld voor 400
bijstandsgerechtigden in fase 4
Operationele doelen c.q meetbare effecten
Streefnormen
2000
2001
2002
2003
2004
Indicatoren (relatie aangeven met indicatoren uit
Perspectiefnota en Meerjarenontwikkelings-
programma)
Maatregelen - activiteiten - producten
Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-)
2000
2001
2002
2003
2004
-300
Onderbouwing van het voorstel:
Voor de inhoudelijke ontwikkeling en uitvoering van trajecten fase 4 bestaat er momenteel
geen uitvoeringsorganisatie. Om trajecten fase 4 te kunnen ontwikkelen en uit te kunnen
zetten zal er een reïntegratiebedrijf fase 4 nodig zijn die op basis van inhoudelijke
deskundigheid in staat is om op maat gesneden aanbiedingen te doen waar het gaat om
activering en hulp en combinaties daarvan. Met name het vinden van de juiste combinatie
van beide elementen is hierbij van belang. Vanuit de herstructurering van het gemeentelijke
welzijnsbeleid zal aan het reïntegratiebedrijf invulling gegeven worden. Integraliteit en
afgestemde uitvoering (ketenbenadering) zijn kernbegrippen. De benodigde kosten worden
vooralsnog geraamd op f 300.000,- want niet uitgesloten wordt dat met de herstructurering
van het welzijnsbeleid mogelijkheden gevonden worden om bestaande middelen voor deze
nieuwe aanpak in te zetten.
Dekking van de geraamde kosten kan binnen de beschikbare middelen voor sociale
activering.