Blad 2 voor een dergelijk korte restlevensduur een dergelijke ingreep te plegen. b. Verwijderen van de bestaande houten fietsbrug en verbreden van de bestaande betonnen brug. Deze mogelijkheid heeft als voordeel dat het kunstwerk vrij in de omgeving komt te staan en daardoor goed tot zijn recht komt. De kosten zijn begroot op f 400.000,-. Voor deze optie geldt eveneens de vraag hoe lang de oude betonbrug het houdt. Hierbij speelt tevens dat juist op de plaats waar de verbreding is gedacht, de wapening zichtbaar wordt. Reden om te kijken naar een volgende optie c. Vervangen van beide bestaande bruggen door één nieuwe betonbrug. Dit lijkt de meest reële mogelijkheid. Immers het kunstwerk komt volledig tot zijn recht en er worden geen concessies gedaan aan de technische kwaliteit van de brug. De kosten zijn begroot op f 550.000,- Hierbij is f 50.000,- geraamd voor de nodige parkeervoorzienin gen en overige aankleedkosten. Uitgaande van een restlevensduur van beide bestaande bruggen van 20 jaar, zou bij een rentepercentage van 6% en een inflatie van 1%, een dergelijke investering over 20 jaar, nu een contante waarde vertegenwoordigen van ruim f 188.000,-. Tot die tijd zal er nog het nodige onderhoud gepleegd moeten worden. Als we rekenen dat er over 10 jaar, dus op de helft van de restlevensduur een onderhoudsbeurt van f 20.000,- nodig is, dan geeft dat onder dezelfde condities een huidige waarde van f 12.000,- te zien. Deze twee bedragen gesommeerd is f 200.000,-. Het lijkt reëel om in elk geval van het totaalbedrag van f 500.000,- deze f 200.000,- door de gemeenten Leeuwarden en Tytsjerksteradiel te laten bijdragen. Ontwerp Uitgangspunt is in eerste instantie de aanleg van twee afzonderlijke bruggedeelten van elk 4 m. breed, die afzonderlijk van elkaar worden aangelegd. Hiervan wordt eerst de bestaande betonnen brug vervangen, daarna de houten fietsbrug afgebroken en vervolgens de tweede brug aangebracht. Voordeel van deze werkwijze is, dat in elk geval het fietsverkeer kan doorgaan zonder kosten te maken voor noodbruggen e.d. Na het aanbrengen van de bruggen worden deze gekoppeld en wordt het wegdek aangebracht en wel 4,50 m voor de hoofdrijbaan en 3 m. voor het fietspad. Het wegdek wordt van het fietspad gescheiden door een geleideband Haalbaarheid In het overleg tussen de gemeenten Tytjerksteradiel en Leeuwarden dat op 8 september jl. is gevoerd, is besloten om de haalbaarheid van variant c verder te onderzoeken. De volgende financieringsopzet is hierbij leidraad. Blad 3 Totale kosten voor vervanging van de brug en aanpassing van de omgeving (het kunstwerk wordt door de opbrengst van de tegeltjes gefinancierd): f 550.000,- Gemeente Leeuwarden civiel technisch f 100.000,- additioneel f 50.000,- Gemeente Tytsjerk civiel technisch f 100.000,- steradiel additioneel f 50.000,- Sponsoring f 150.000,- Fondsen f 100.000,- Totaal f 550.000,- De volgende lijn is uitgezet, waarbij het de bedoeling is stap 1 tot en met 4 te zetten voor 1 januari 2000, stap 5 en 6 in eerste kwartaal van 2000 en stap 7 in het tweede kwartaal (dit vanwege de koppeling met Simmer 2000 en het Frysk Festival) 1. Het plan voorleggen aan de beide colleges van burgemeester en wethouders voor een standpuntbepaling. 2. Bij een positief standpunt de dorpsbelangen van Gytsjerk en Lekkum inlichten en het plan voorleggen aan commissies/raden 3. Het werven van fondsen en sponsors door de stichting "It Sil Heve"Vanwege het imago van de elfstedentocht is het niet wenselijk dat er een expliciete koppeling komt tussen het monument en een bedrijf. Vandaar dat geprobeerd wordt een overkoepelende aannemersorganisatie voor sponsoring te interesseren. In dit verband kan nog opgemerkt worden dat er nauw wordt samengewerkt met de Vereniging "De Friese Elfsteden". 4. Beslissing go - no go (door stichting "It Sil Heve", in overleg met kunstenaars en gemeenten) 5. Hernieuwde actie aanmelding van deelnemers door stichting "It Sil Heve". 6. Doorlopen sloop/bouwprocedures en het uitwerken van het bouwplan 7. Vervangen van de brug, realiseren van het kunstwerk en aanpassen van de omgeving. Draagvlak Als eerste is aan de colleges van burgemeester en wethouders van Tytsjerksteradiel en Leeuwarden gevraagd om een standpunt over de gemeentelijke medewerking aan het project in te nemen. In het overleg met Tytsjerksteradiel is afgesproken dat beide gemeenten met een gezamenlijk standpunt naar buiten zullen komen. Het ligt voor de hand dat bij de standpuntbepaling van de gemeente het draagvlak bij de inwoners een belangrijke rol speelt. Bij de standpuntbepaling over de uitvoering van het project in Bartlehiem was het ontbreken van draagvlak bij de inwoners van Bartlehiem de reden om het project af te wijzen. In de raadscommissie van Tytsjerksteradiel is destijds evenwel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 56