Blad 2
voor een dergelijk korte restlevensduur een dergelijke
ingreep te plegen.
b. Verwijderen van de bestaande houten fietsbrug en
verbreden van de bestaande betonnen brug.
Deze mogelijkheid heeft als voordeel dat het kunstwerk
vrij in de omgeving komt te staan en daardoor goed tot
zijn recht komt. De kosten zijn begroot op f 400.000,-.
Voor deze optie geldt eveneens de vraag hoe lang de oude
betonbrug het houdt. Hierbij speelt tevens dat juist op
de plaats waar de verbreding is gedacht, de wapening
zichtbaar wordt. Reden om te kijken naar een volgende
optie
c. Vervangen van beide bestaande bruggen door één nieuwe
betonbrug. Dit lijkt de meest reële mogelijkheid. Immers
het kunstwerk komt volledig tot zijn recht en er worden
geen concessies gedaan aan de technische kwaliteit van
de brug. De kosten zijn begroot op f 550.000,- Hierbij
is f 50.000,- geraamd voor de nodige parkeervoorzienin
gen en overige aankleedkosten. Uitgaande van een
restlevensduur van beide bestaande bruggen van 20 jaar,
zou bij een rentepercentage van 6% en een inflatie van
1%, een dergelijke investering over 20 jaar, nu een
contante waarde vertegenwoordigen van ruim f 188.000,-.
Tot die tijd zal er nog het nodige onderhoud gepleegd
moeten worden. Als we rekenen dat er over 10 jaar, dus
op de helft van de restlevensduur een onderhoudsbeurt
van f 20.000,- nodig is, dan geeft dat onder dezelfde
condities een huidige waarde van f 12.000,- te zien.
Deze twee bedragen gesommeerd is f 200.000,-. Het lijkt
reëel om in elk geval van het totaalbedrag van
f 500.000,- deze f 200.000,- door de gemeenten
Leeuwarden en Tytsjerksteradiel te laten bijdragen.
Ontwerp
Uitgangspunt is in eerste instantie de aanleg van twee
afzonderlijke bruggedeelten van elk 4 m. breed, die
afzonderlijk van elkaar worden aangelegd. Hiervan wordt
eerst de bestaande betonnen brug vervangen, daarna de
houten fietsbrug afgebroken en vervolgens de tweede brug
aangebracht. Voordeel van deze werkwijze is, dat in elk
geval het fietsverkeer kan doorgaan zonder kosten te maken
voor noodbruggen e.d. Na het aanbrengen van de bruggen
worden deze gekoppeld en wordt het wegdek aangebracht en
wel 4,50 m voor de hoofdrijbaan en 3 m. voor het fietspad.
Het wegdek wordt van het fietspad gescheiden door een
geleideband
Haalbaarheid
In het overleg tussen de gemeenten Tytjerksteradiel en
Leeuwarden dat op 8 september jl. is gevoerd, is besloten
om de haalbaarheid van variant c verder te onderzoeken. De
volgende financieringsopzet is hierbij leidraad.
Blad 3
Totale kosten voor vervanging van de brug en aanpassing van
de omgeving (het kunstwerk wordt door de opbrengst van de
tegeltjes gefinancierd): f 550.000,-
Gemeente Leeuwarden
civiel technisch
f
100.000,-
additioneel
f
50.000,-
Gemeente Tytsjerk
civiel technisch
f
100.000,-
steradiel
additioneel
f
50.000,-
Sponsoring
f
150.000,-
Fondsen
f
100.000,-
Totaal
f
550.000,-
De volgende lijn is uitgezet, waarbij het de bedoeling is
stap 1 tot en met 4 te zetten voor 1 januari 2000, stap 5
en 6 in eerste kwartaal van 2000 en stap 7 in het tweede
kwartaal (dit vanwege de koppeling met Simmer 2000 en het
Frysk Festival)
1. Het plan voorleggen aan de beide colleges van
burgemeester en wethouders voor een standpuntbepaling.
2. Bij een positief standpunt de dorpsbelangen van Gytsjerk
en Lekkum inlichten en het plan voorleggen aan
commissies/raden
3. Het werven van fondsen en sponsors door de stichting "It
Sil Heve"Vanwege het imago van de elfstedentocht is
het niet wenselijk dat er een expliciete koppeling komt
tussen het monument en een bedrijf. Vandaar dat
geprobeerd wordt een overkoepelende aannemersorganisatie
voor sponsoring te interesseren. In dit verband kan nog
opgemerkt worden dat er nauw wordt samengewerkt met de
Vereniging "De Friese Elfsteden".
4. Beslissing go - no go (door stichting "It Sil Heve", in
overleg met kunstenaars en gemeenten)
5. Hernieuwde actie aanmelding van deelnemers door
stichting "It Sil Heve".
6. Doorlopen sloop/bouwprocedures en het uitwerken van het
bouwplan
7. Vervangen van de brug, realiseren van het kunstwerk en
aanpassen van de omgeving.
Draagvlak
Als eerste is aan de colleges van burgemeester en
wethouders van Tytsjerksteradiel en Leeuwarden gevraagd om
een standpunt over de gemeentelijke medewerking aan het
project in te nemen. In het overleg met Tytsjerksteradiel
is afgesproken dat beide gemeenten met een gezamenlijk
standpunt naar buiten zullen komen. Het ligt voor de hand
dat bij de standpuntbepaling van de gemeente het draagvlak
bij de inwoners een belangrijke rol speelt. Bij de
standpuntbepaling over de uitvoering van het project in
Bartlehiem was het ontbreken van draagvlak bij de inwoners
van Bartlehiem de reden om het project af te wijzen. In de
raadscommissie van Tytsjerksteradiel is destijds evenwel