PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling
VOORSTEL NIEUW BELEID NN-SO-3
PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling
VOORSTEL NIEUW BELEID NN-SO-4
Beleidsproduct: Milieu bedrijven
Productcode:219
Naam van het voorstel: INTENSIVERING MILIEUHANDHAVING
Te realiseren bestuurlijk doel: zorg voor de leefomgeving door conflictbeheersing tussen wonen en
werken, zorg voor een betrouwbare overheid door handhaving van de milieuregelgeving, full-
service-niveau voor klachten en incidenten, betrekken van bedrijven en omwonenden bij het
vormgeven en uitvoeren van milieubeleid.
Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Het verbeteren van de leefomgeving.
Relatie met strategische en operationele doelen uit het meerjarenontwikkelingsprogramma:
Verbeteren leefomgeving.
Isv 5.4 aandeel bedrijven dat preventief de regels naleeft stijgt van 30 naar 60
Operationele doelen c.q. meetbare effecten
Streefnormen
2000
2001
2002
2003
2004
24 uur bereikbaarheid van de milieudeskundigheid
voor klachten en incidenten.
Het stimuleren van bedrijven om milieuzorg vanuit de
eigen verantwoordelijkheid vorm te geven.
Door het intensiveren van de handhaving zal het
aantal bedrijven, dat preventief de regels naleeft,
stijgen van gemiddeld 30 naar 60
Door deze stijging zullen emissies naar lucht, water en
bodem afnemen.
Het beschermen van de aantrekkelijkheid van het
wonen in de binnenstad door snel en adequaat te
kunnen reageren op actuele incidenten.
Door deze stijging zal het energieverbruik, het
grondstoffen verbruik de productie van afval en het
voor komen van fraude verminderen.
Afhandelen van 100 extra klachten.
Afhandelen van 100 extra meldingen op grond van
de wet milieubeheer.
Afhandelen van 200 extra bedrijfsbezoeken bij
bedrijven.
80%
30%
100%
45%
100%
60%
100%
60%
Maatregelen - activiteiten - producten
Buc
getbeslag per jaar (x f 1.000,-)
2000
2001
2002
2003
2004
Het structureel maken van de voor 2000 toegekende
incidentele formatieplaats.
Het uitbreiden van de formatie met 1 structurele
formatieplaats per jaar in 2001 en 2002 voor
handhaving bedrijven
-340
-170
Onderbouwing van het voorstel:
De gemeenteraad heeft aangegeven de handhaving als een politieke prioriteit te zien.
Er is maatschappelijk een duidelijke behoefte aan meer zorg voor de leefomgeving.
Handhaving is in dit kader een essentieel instrument, omdat men hiermee niet alleen repressief,
maar ook preventief kan laten zien dat wet en regelgeving en de in dat kader gemaakte afspraken
worden nageleefd. De gemeente laat hiermee zien dat zij betrouwbaar is. De gemeente neemt deze
maatschappelijke behoefte serieus en heeft hierom gemeentebreed ingezet op handhaving onder
andere door handhaving op te nemen in het bestuursprogramma onder de sociale pijler. Het zal
duidelijk zijn dat milieuhandhaving daarnaast een rol speelt in zowel de fysieke als economische
pijler. Eind 1997 verscheen de nota handhaving milieuregelgeving en in 1998 de nota handhaving
bouwregelgeving en de gemeentelijke kadernota. Om vanuit de sector milieu de gewenste invulling
te geven voor het milieucompartiment als onderdeel van de gemeentelijke handhaving is extra
capaciteit nodig om onder meer de overlast vanuit de horeca te beperken, een 24-uursbereikbaar-
heid vorm te kunnen geven en het bedrijfsleven te kunnen betrekken bij het opstellen en uitvoeren
van het milieubeleid. Dit is reeds aangegeven bij perspectief 1999 en de perspectiefnota plus 2000.
104
Beleidsproduct: reiniging Leeuwarder binnenstad
Productcode:
Naam van het voorstel: REINIGING LEEUWARDER BINNENSTAD
Te realiseren bestuurlijk doel: Verbetering van het uiterlijk van de binnenstad en effectuering
afvalinzameling.
Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Ruimtelijke Ordening: investering in de
kwaliteit van de binnenstad.
Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma:
zie hieronder.
Operationele doelen c.q. meetbare effecten
Streefnormen
2000
2001
2002
2003
2004
Verbetering kwaliteit binnenstad (quality of life).
Dus verbetering van de leefomgeving. Te meten
aan o.a. percentage bevolking dat overlast
ondervindt van rommel op straat.
Goed onderhoud van woon- en leefmilieu en dus
verhoging van het vestigingsklimaat voor
burgers en bedrijven.
Kwaliteitsverbetering openbare ruimte
binnenstad.
Maatregelen - activiteiten - producten
Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-)
2000
2001
2002
2003
2004
Extra vegen binnenstad op werkdagen
Extra vegen binnenstad op zaterdagen
Extra vegen binnenstad op zondagen
Overige maatregelen:
Wildplaslocaties controleren
Verwijderen wildplakken
Verwijderen graffiti
Verwijderen kauwgom
Totaal
-228
-92
-106
-6
-32
-32
-496
Onderbouwing van het voorstel:
De reinigingsfrequentie die is vastgesteld in het huidige veegplan is niet voldoende om de
gewenste beeldkwaliteit in de binnenstad te halen. Dit blijkt uit het onderzoek van
Oranjewoud voor BOR (de beeldkwaliteit is iets onder basisniveau, terwijl het hoog zou
moeten zijn) en het feit dat het college van B en W elk jaar opnieuw opdracht geeft om de
binnenstad extra te laten vegen. Door de binnenstad extra te vegen wordt de beeldkwaliteit
van de binnenstad beter. Daarnaast kunnen stinkende stegen, wildplakken, graffiti en
kauwgom afbreuk doen aan de totaalindruk van de binnenstad. Om de stegen adequater te
kunnen reinigen is regelmatige controle nodig. Vandaar dat voorgesteld wordt om beruchte
locaties wekelijks te laten controleren. Voor wildplakken, graffiti en kauwgom wordt
voorgesteld om dit maandelijks te controleren en zonodig de gebouwen en de objecten of de
openbare bestrating te reinigen. Om zeker te zijn van een continu hoogwaardig straatbeeld is
het aan te raden om voor zowel het extra vegen als de overige maatregelen een budget te
reserveren in het perspectief 2001.
Zie de aanvraag perspectief verwijdering graffiti hier elders.