PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling VOORSTEL NIEUW BELEID NN-SO-3 PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling VOORSTEL NIEUW BELEID NN-SO-4 Beleidsproduct: Milieu bedrijven Productcode:219 Naam van het voorstel: INTENSIVERING MILIEUHANDHAVING Te realiseren bestuurlijk doel: zorg voor de leefomgeving door conflictbeheersing tussen wonen en werken, zorg voor een betrouwbare overheid door handhaving van de milieuregelgeving, full- service-niveau voor klachten en incidenten, betrekken van bedrijven en omwonenden bij het vormgeven en uitvoeren van milieubeleid. Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Het verbeteren van de leefomgeving. Relatie met strategische en operationele doelen uit het meerjarenontwikkelingsprogramma: Verbeteren leefomgeving. Isv 5.4 aandeel bedrijven dat preventief de regels naleeft stijgt van 30 naar 60 Operationele doelen c.q. meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 24 uur bereikbaarheid van de milieudeskundigheid voor klachten en incidenten. Het stimuleren van bedrijven om milieuzorg vanuit de eigen verantwoordelijkheid vorm te geven. Door het intensiveren van de handhaving zal het aantal bedrijven, dat preventief de regels naleeft, stijgen van gemiddeld 30 naar 60 Door deze stijging zullen emissies naar lucht, water en bodem afnemen. Het beschermen van de aantrekkelijkheid van het wonen in de binnenstad door snel en adequaat te kunnen reageren op actuele incidenten. Door deze stijging zal het energieverbruik, het grondstoffen verbruik de productie van afval en het voor komen van fraude verminderen. Afhandelen van 100 extra klachten. Afhandelen van 100 extra meldingen op grond van de wet milieubeheer. Afhandelen van 200 extra bedrijfsbezoeken bij bedrijven. 80% 30% 100% 45% 100% 60% 100% 60% Maatregelen - activiteiten - producten Buc getbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 Het structureel maken van de voor 2000 toegekende incidentele formatieplaats. Het uitbreiden van de formatie met 1 structurele formatieplaats per jaar in 2001 en 2002 voor handhaving bedrijven -340 -170 Onderbouwing van het voorstel: De gemeenteraad heeft aangegeven de handhaving als een politieke prioriteit te zien. Er is maatschappelijk een duidelijke behoefte aan meer zorg voor de leefomgeving. Handhaving is in dit kader een essentieel instrument, omdat men hiermee niet alleen repressief, maar ook preventief kan laten zien dat wet en regelgeving en de in dat kader gemaakte afspraken worden nageleefd. De gemeente laat hiermee zien dat zij betrouwbaar is. De gemeente neemt deze maatschappelijke behoefte serieus en heeft hierom gemeentebreed ingezet op handhaving onder andere door handhaving op te nemen in het bestuursprogramma onder de sociale pijler. Het zal duidelijk zijn dat milieuhandhaving daarnaast een rol speelt in zowel de fysieke als economische pijler. Eind 1997 verscheen de nota handhaving milieuregelgeving en in 1998 de nota handhaving bouwregelgeving en de gemeentelijke kadernota. Om vanuit de sector milieu de gewenste invulling te geven voor het milieucompartiment als onderdeel van de gemeentelijke handhaving is extra capaciteit nodig om onder meer de overlast vanuit de horeca te beperken, een 24-uursbereikbaar- heid vorm te kunnen geven en het bedrijfsleven te kunnen betrekken bij het opstellen en uitvoeren van het milieubeleid. Dit is reeds aangegeven bij perspectief 1999 en de perspectiefnota plus 2000. 104 Beleidsproduct: reiniging Leeuwarder binnenstad Productcode: Naam van het voorstel: REINIGING LEEUWARDER BINNENSTAD Te realiseren bestuurlijk doel: Verbetering van het uiterlijk van de binnenstad en effectuering afvalinzameling. Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Ruimtelijke Ordening: investering in de kwaliteit van de binnenstad. Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma: zie hieronder. Operationele doelen c.q. meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 Verbetering kwaliteit binnenstad (quality of life). Dus verbetering van de leefomgeving. Te meten aan o.a. percentage bevolking dat overlast ondervindt van rommel op straat. Goed onderhoud van woon- en leefmilieu en dus verhoging van het vestigingsklimaat voor burgers en bedrijven. Kwaliteitsverbetering openbare ruimte binnenstad. Maatregelen - activiteiten - producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 Extra vegen binnenstad op werkdagen Extra vegen binnenstad op zaterdagen Extra vegen binnenstad op zondagen Overige maatregelen: Wildplaslocaties controleren Verwijderen wildplakken Verwijderen graffiti Verwijderen kauwgom Totaal -228 -92 -106 -6 -32 -32 -496 Onderbouwing van het voorstel: De reinigingsfrequentie die is vastgesteld in het huidige veegplan is niet voldoende om de gewenste beeldkwaliteit in de binnenstad te halen. Dit blijkt uit het onderzoek van Oranjewoud voor BOR (de beeldkwaliteit is iets onder basisniveau, terwijl het hoog zou moeten zijn) en het feit dat het college van B en W elk jaar opnieuw opdracht geeft om de binnenstad extra te laten vegen. Door de binnenstad extra te vegen wordt de beeldkwaliteit van de binnenstad beter. Daarnaast kunnen stinkende stegen, wildplakken, graffiti en kauwgom afbreuk doen aan de totaalindruk van de binnenstad. Om de stegen adequater te kunnen reinigen is regelmatige controle nodig. Vandaar dat voorgesteld wordt om beruchte locaties wekelijks te laten controleren. Voor wildplakken, graffiti en kauwgom wordt voorgesteld om dit maandelijks te controleren en zonodig de gebouwen en de objecten of de openbare bestrating te reinigen. Om zeker te zijn van een continu hoogwaardig straatbeeld is het aan te raden om voor zowel het extra vegen als de overige maatregelen een budget te reserveren in het perspectief 2001. Zie de aanvraag perspectief verwijdering graffiti hier elders.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 570