PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling VOORSTEL NIEUW BELEID NN-SO-5 PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling VOORSTEL NIEUW BELEID NN-SO-6 Beleidsproduct: Woningvoorraadbeleid Productcode: nieuw Naam van het voorstel: BELEIDSMEDEWERKER PARTICULIERE WONINGVOORRAAD Te realiseren bestuurlijk doel: Achterstanden in de fysieke en/of sociaal-maatschappelijke sfeer van het particulier woningbezit voorkomen en opsporen; eigenaars stimuleren tot herstel en onderhoud. Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Het evenwichtsherstel van de woningmarkt is mede afhankelijk van een marktconform aanbod in de particuliere woningvoorraad. Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma: Preventief voor de hele stad: handhaving, monitoring, voorlichting, stimulering en ontwikkeling subsidiearm instrumentarium; Curatief in de actie- en aandachtsgebieden van stedelijke vernieuwing: projecten (ca. 50 per jaar) van verbouw, verbetering en kleinschalige herontwikkeling. Operationele doelen c.q. meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 Maatregelen - activiteiten - producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 Vormgeving, begeleiding, evaluatie van beleid PVW Voor het overgangsjaar 2000 is dit bedrag inmiddels opgenomen in het (concept) verdeelbesluit WSDV/ISV. -tT -78 Jaarkosten berekeningsbasis 1999. Onderbouwing van het voorstel: In de eerste plaats gaat het hier om een andere dekking van de tot nu toe gebruikelijke. Oorzaak: rijksbeleid inzake het opgaan van de stadsvernieuwing in stedelijke vernieuwing en onderbrenging van het restant WSDV-fonds in het ISV. Het jaar 2000 is een overgangsjaar. De gemeenten ontvangen van het rijk op kasbasis een WSDV-uitkering en een ISV-subsidie. De middelen kunnen aangewend worden voor verplichtingen uit oude programma's en/of voor het nieuwe programma uit het MOP-ISV. Het stadsvernieuwingsfonds werd tot en met 1999 structureel gevoed met de rijksdoeluitkering WSDV en jaarlijkse stortingen uit eigen gemeentelijke middelen. Uit dit fonds worden, naast investeringen en directe uitgaven voor stadsvernieuwingsactiviteiten, ook (structurele) consumptieve bestedingen van meer algemene aard gefinancierd. Het gemeentelijke fonds houdt op te bestaan nadat alle nog lopende stadsvernieuwingsactiviteiten zijn afgerond. Volgens raadsbesluit Perspectief 2000- 2003 wordt het saldo (geraamd 10 miljoen) toegevoegd aan het SIOF; de jaarlijkse voeding uit algemene middelen gaat m.i.v. 2000 eveneens over naar het SIOF. Het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) is een rijkssubsidie voor medefinanciering van de stedelijke vernieuwing die door ingrepen in de fysieke leefomgeving wordt gerealiseerd. Het betreft fysieke investeringen voor maatregelen uit het MOP op de gebieden van wonen, ruimte, milieu, stadseconomie en grootschalig groen. Het ISV is niet voor financiering van consumptieve uitgaven (gelet op de multiplierfactor die verbonden is aan de verplichting de projecten te realiseren met cofinanciering van marktpartijen). Beleidsuren beheer particuliere woningvoorraad: In de (concept) nota "Beleid particuliere woningvoorraad 2000-2005" is de noodzaak voor voortzetting van dit onderdeel van het beleid voorraadbeheer nader onderbouwd. De beleidsmedewerker geeft vorm, begeleidt en evalueert het voorgestelde subsidiearm beleid voor de hele gemeente (voorlichting, stimulering, handhaving). Bovendien evalueert de beleidsmedewerker het huidige programma "1000x collectief voor complexmatige particuliere woningverbetering in actiegebieden en begeleidt de afronding en ombuiging van dat programma naar een nieuw gebiedsgericht beleid conform de uitgangspunten en criteria van stedelijke vernieuwing. In de gemeentelijke beleidstaken betreffende het beheer van de woningvoorraad is onderscheid gemaakt tussen de relatie met corporaties en (overige) particuliere eigenaren. Het voorstel is een deel van de beleidsuren woningvoorraadbeheer op te nemen in de reguliere begroting, nu het stadsvernieuwingsfonds als dekkingsbron vervalt. 106 Beleidsproduct: Bewonersondersteuning Productcode: nieuw Naam van het voorstel: WOONCONSUMENTENBELANGEN LEEUWARDEN (WBL) EN VROUWEN ADVIESCOMMISSIE (VAC) Te realiseren bestuurlijk doel: Kennis nemen van en centraal overleg voeren over algemene belangen en ondersteuning van (georganiseerde) bewoners in de huursector. Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: In het algemeen streeft Leeuwarden naar een evenwichtige woningmarkt. Dit voorstel draagt bij aan het algemene proces en het goed functioneren van de corporatieve en particuliere huursector in de gehele stad. Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma: Voor evenwichtsherstel van de woningmarkt zijn o.m. actiegebieden stedelijke vernieuwing aangewezen. Voor die gebieden, met veel corporatiebezit in de huursector, is extra inzet op individuele en algemene bewonersbegeleiding voorzien. Operationele doelen c.q. meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 Geen afzonderlijke indicatoren, wel algemene voor bewonersparticipatie en betrokkenheid bij de woonomgeving: (zie Wijkaanpak en Stedelijke Vernieuwing) Maatregelen - activiteiten - producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 1. Structurele bijdrage in de kosten van Woonconsumentenbelangen Leeuwarden 2. Incidentele bijdrage Vrouwenadviescommissie Voor het overgangsjaar 2000 is dit bedrag inmiddels opgenomen in het (concept) verdeelbesluit WSDV/ISV. 2) Dit bedrag is inmiddels opgenomen in het (concept) verdeelbesluit WSDV/ISV, jaarschijf 2000. 2) -75,0 -3,5 2,0 1,5 Onderbouwing van het voorstel: In de eerste plaats gaat het hier om een andere dekking van de tot nu toe gebruikelijke. Oorzaak: rijksbeleid inzake het opgaan van de stadsvernieuwing in stedelijke vernieuwing en onderbrenging van het restant WSDV-fonds in het ISV. Het jaar 2000 is een overgangsjaar. De gemeenten ontvangen van het rijk op kasbasis een WSDV-uitkering en een ISV-subsidie. De middelen kunnen aangewend worden voor verplichtingen uit oude programma's en/of voor het nieuwe programma uit het MOP-ISV. Het stadsvernieuwingsfonds werd tot en met 1999 structureel gevoed met de rijksdoeluitkering WSDV en jaarlijkse stortingen uit eigen gemeentelijke middelen. Uit dit fonds worden, naast investeringen en directe uitgaven voor stadsvernieuwingsactiviteiten, ook (structurele) consumptieve bestedingen van meer algemene aard gefinancierd. Het gemeentelijke fonds houdt op te bestaan nadat alle nog lopende stadsvernieuwingsactiviteiten zijn afgerond. Volgens raadsbesluit Perspectief 2000-2003 wordt het saldo (geraamd 10 miljoen) toegevoegd aan het SIOF; de jaarlijkse voeding uit algemene middelen gaat m.i.v. 2000 eveneens over naar het SIOF. Het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) is een rijkssubsidie voor medefinanciering van de stedelijke vernieuwing die door ingrepen in de fysieke leefomgeving wordt gerealiseerd. Het betreft fysieke investeringen voor maatregelen uit het MOP op de gebieden van wonen, ruimte, milieu, stadseconomie en grootschalig groen. Het ISV is niet voor financiering van consumptieve uitgaven, mede gelet op de multiplierfactor die verbonden is aan de verplichting de projecten te realiseren met cofinanciering van marktpartijen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 571