PERSPECTIEFNOTA 2001 2004 Dienst: Welzijn
VOORSTEL NIEUW BELEID NN-WZ-2
Beleidsproduct: Kunsten Cultuur
Productcode:
Naam van het voorstel: CULTUURNOTA 2001-2004 (EXTRA)
Te realiseren bestuurlijk doel: (zie ook MOP)
- Versterken van de regiofunctie die Leeuwarden in het Noorden vervult
Bevorderen van participatie en versterken van ontmoetingsfunctie
Versterken van het imago van de stad en versterken van de lokale economie
Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002:
De gemeente neemt de positie in van regisseur van beleid en richt zich op samenwerking en
bundeling van krachten. Met het beleid wordt beoogd de positie van Leeuwarden als
cultureel brandpunt in Fryslan te versterken, zodat de stad aantrekkingskracht heeft op
inwoners uit het hele Noorden en duidelijk zichtbaar is op de nationale kaart.
Actiepunten:
- uitvoeren cultuurnota 1998-2000
- actualiseren van de nota Fries taalbeleid
Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma:
Meer concreet legt de gemeente in het MOP prioriteit bij de volgende beleidsdoelstellingen:
Versterking van het productieklimaat (in alle kunstdisciplines, o.a. artists in residence)
Bevordering van cultuureducatie en participatie (heeft relatie met o.a. Actieplan
Cultuurbereik in cultuurconvenant en met 'kunst en cultuur naar de wijken')
Versterking en uitbouw van culturele festivals en manifestaties
Verbeteren van de kwaliteit van de openbare ruimte: a) beeldende kunst, vormgeving,
architectuur en b) cultureel kwartier
Operationele doelen c.q. meetbare effecten
Streefnormen
2000
2001
2002
2003
2004
Te bereiken in 2004:
Toename van de cultuurparticipatie algemeen
Toename van de cultuurparticipatie door
jongeren
Toename van het aantal binnenschoolse
cultuureducatieve projecten
Toename van het aantal lokale producties
Toename van het aantal museumbezoekers
Toename van het aantal festivalbezoekers
15%
20%
30%
15%
30%
Maatregelen - activiteiten - producten
Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-)
2000
2001
2002
2003
2004
1kunst en cultuur naar de wijken
2. productie kunst en cultuur
3. Friese taal en cultuur
4. culturele festivals en manifestaties
5. artists in residence
6. gemeentelijk kunstbezit
7. projectcoördinator instellingen
8. uitbreiding formatie
Totaal
-90
-52
-35
-170
-120
-175
-50
-140
-832
Onderbouwing van het voorstel:
1. Bedoeld voor uitbreiding van activiteiten: projecten in meerwijken, evt. aansluiting bij
stedelijke vernieuwing, invulling van thema culturele diversiteit, projecten voor jongeren
2. Het productiebudget dat in 1998 is ingesteld, is niet toereikend. Het volledige budget
voor 2000 was al in januari 2000 beschikbaar gesteld. Verhoging past tevens in het
beleid om het productieklimaat te versterken. Een verdubbeling is dus zeer wenselijk.
3. Ter verruiming van de mogelijkheden om Leeuwarden te profileren als hoofdstad van
een tweetalige provincie en initiatieven op gebied van de Friese taal en cultuur in
Leeuwarden te stimuleren.
116
4. Ten behoeve van de professionalisering van sommige festivals is extra financiële ruimte
wenselijk.
5. Artists-in-residenceprojecten dragen bij aan de versteviging van het productieklimaat. In
de huidige notaperiode is gestart met een budget voor artists-in-residenceprojecten in de
podiumsector. Het lag in de bedoeling om het budget in de komende periode te
verruimen voor andere disciplines zoals de beeldende kunst en vormgeving.
6. Momenteel ontbreekt er gemeentelijk beleid ten aanzien van het gemeentelijk kunstbezit.
De gemeente heeft een grote collectie kunstwerken in eigendom (niet alleen
monumentale kunst in de openbare ruimte). Deze kunstobjecten zijn ten dele afkomstig
uit de vroegere BKR, maar ook tal van andere kunstwerken zijn in eigendom sinds ze zijn
aangekocht uit het vroegere aankoopbudget, in opdracht van de gemeente werden
gemaakt, door schenking in bezit kwamen of anderszins. Het overzicht over de werken
en over de staat van onderhoud, dreigt zoek te raken bij ontbreken van beleid, deskundig
beheer en continue registratie. In verband hiermee is het wenselijk om beleid te
ontwikkelen. Daarbij is het wenselijk tevens beleid vast te stellen ten aanzien van
aankopen, opdrachtverlening, onderhoud en restauratie, schenkingen, exposities, kunst
in de roulatie enzovoort. Aangezien dit ten dele nieuwe taken zijn zal een deel van het
budget worden ingezet voor voor sommige taken evt. tijdelijk) personele invulling.
Ten behoeve van de professionalisering van culturele projecten wordt voorgesteld om
een stimuleringssubsidie te verlenen aan culturele instellingen als die gezamenlijk een
projectcoördinator aanstellen en daar ook zelf in financiële zin aan bijdragen. Dit is
wenselijk, daar de instellingen (mede door de situatie op de arbeidsmarkt) moeilijk goed
gekwalificeerde mensen kunnen vinden die bereid zijn om op projectbasis te werken.
Door middelen te bundelen en goede afspraken te maken kan dit probleem worden
opgelost. De gemeentelijke bijdrage kan worden gezien als 'breekijzer', ter stimulering
van samenwerking.
8. Momenteel is de vaste formatie voor cultuur onevenredig in omvang in verhouding tot de
huidige beleidstaken, en dus helemaal in relatie tot het ambitieniveau (zie LEVI 2030,
MOP). Bij de vaststelling van de cultuurnota 1998-2000 is wel het takenpakket
uitgebreid, maar niet de formatie.
M