Blad 4
van verschillende zijden bepleit om dit unieke project voor
de gemeente te behouden en te zoeken naar een alternatieve
locatie waar de bezwaren van Bartlehiem niet spelen.
Het is duidelijk dat de situatie van de Canterlandse brug
een hele andere is dan in Bartlehiem. Er zijn geen
aanwonenden die nadelige gevolgen van de verandering van
het uiterlijk van de brug en mogelijk overlast van de
bezoekers van de brug kunnen ondervinden. Ook de
verkeersveiligheid is op deze locatie niet in het geding.
Op de brug is het auto- en fietsverkeer van elkaar
gescheiden. In de directe omgeving van de brug is de ruimte
aanwezig om voor de bezoekers voldoende voorzieningen te
treffen om de brug met tegels veilig te kunnen bekijken.
Gelet op het in verhouding tot Bartlehiem redelijk
intensieve karakter van het verkeer op deze route (1030
motorvoertuigen per etmaal) betekent de verhoging van het
aantal verkeersbewegingen ten gevolge van het project een
betrekkelijk geringe verhoging van de druk. De verwachting
is dat ten tijde van Simmer 2000 de bezoekersaantallen vrij
groot zullen zijn, maar dat daarna de belangstelling niet
massaal van karakter is. Een verhoging van het aantal
auto's met enkele tientallen per dag heeft hier geen
invloed op. Voor wat betreft de landschappelijke gevolgen
van de betegeling van de brug is de situatie bij de
Canterlandse brug niet wezenlijk anders dan in Bartlehiem.
Het is niet uitgesloten dat er bij de procedure voor het
verlenen van een bouwvergunning bezwaar gemaakt zal worden
vanwege de aantasting van landschap. In dit opzicht wijkt
dit project niet af van een ander kunstwerk dat in het open
landschap gerealiseerd wordt.
Gemeentelijk belang.
Het gaat om een project met een enorme uitstraling, zoals
ook uit de publiciteit die het tot nu toe gekregen heeft
blijkt. De elfstedentocht is van grote waarde voor de
aantrekkingskracht van onze provincie en de beide gemeenten
kunnen er hun voordeel mee doen om daar ook via dit project
heel expliciet mee verbonden te worden. In de nota Werken
aan Toerisme is het belang van de koppeling van Leeuwarden
met de elfsteden een belangrijk uitgangspunt om te komen
tot imagoverbetering en aansprekender promotie. Dit
kunstwerk, zo dicht bij de finishplaats gelegen, zal de
gewenste effecten belangrijk kunnen versterken. De naar
verwachting vele bezoekers aan Fryslan in het kader van
Simmer 2000 en het Frysk Festival vormen in die zin slechts
het begin. Vooral de elfstedenrijders onder hen zullen dit
kunstwerk niet gauw weer vergeten.
Mochten de plannen met betrekking tot het themapark Groene
Ster doorgang vinden, dan kan dit kunstwerk meegenomen
worden in de planontwikkeling. Het levert het gebied een
extra attractie op. Verder kan een bezoek aan het kunstwerk
onderdeel uitmaken van arrangementen, die de verschillende
Blad 5
rondvaartbootondernemers aan het ontwikkelen zijn. Het
baggeren van de Bonke heeft in die zin voor een positieve
ontwikkeling gezorgd. Het bruggetje maakt ook onderdeel uit
van het tracé van de nieuwe ANWB Terpelan-autoroute
Bijdrage gemeente.
Van onze gemeente wordt een bijdrage van in totaal
f 150.000,- gevraagd. Met deze bijdrage kan een project
gerealiseerd worden met grote promotionele waarde voor onze
gemeente. Het spreekt voor zich dat het project alleen kan
doorgaan als de initiatiefgroep er in slaagt ook via fonds
en sponsorwerving de rest van de financiering van het
project rond te krijgen. Het onderhoud van het kunstwerk
wordt bekostigd door de stichting "It Sil Heve". Hierover
worden nadere afspraken gemaakt tussen de stichting en
betrokken gemeenten. Voor de bijdrage van f 150.000,- ten
behoeve van de vervanging van de brug kan nauwelijks een
beroep worden gedaan op een bestaand budget. Voor het
project zou in principe financiële ruimte gecreëerd moeten
worden in de Perspectiefnota 2001. De besluitvorming over
de gemeentelijke bijdrage kan hier echter niet op wachten,
aangezien het project gekoppeld is aan Simmer 2000. Alleen
een snelle besluitvorming maakt het mogelijk het project
met inachtneming van procedures in juni 2000 af te ronden.
Indien de gemeente aan dit project wil meewerken zal dus
een afwijkend traject gevolgd moeten worden.
Binnen de bestaande budgetten kan slechts voor een klein
gedeelte financiële ruimte gevonden worden om de bijdrage
te bekostigen. Het betreft hier een bijdrage ad
f 25.000,- vanuit de onderhoudsbegroting van de Sector
Beheer Openbare Ruimte. Het resterende bedrag ad
f 125.000,- willen wij dekken ten laste van GSB-middelen,
niet fysieke stadseconomiejaarschijf 2000 ad f 77.600,-
en ten laste van de algemene middelen ad f 47.400,-. Ten
aanzien van deze laatste dekking merken wij het volgende
op. De opbrengst van de (in 1998 ingevoerde)
toeristenbelasting vloeit terug naar de algemene middelen.
Tijdens de besluitvorming in 1997 is dit zo geregeld. Wel
is het zo dat toen in de raadsbrief opgemerkt is dat uit de
algemene middelen medevoorzieningen in het belang van
toerisme kunnen worden gefinancierd. Wij vinden het van
belang dat de toeristische sector ervaart dat de door hun
opgebrachte gelden ook gebruikt worden voor toeristisch-
recreatieve projecten. Voor het slagen van de uitvoering
van de nota "Werken aan Toerisme" is een goede samenwerking
met de toeristisch-recreatieve sector erg belangrijk.
Toeristenbelasting wordt binnen de toeristisch-recreatieve
sector toch voornamelijk gezien als een onterechte melkkoe.
Dit is helemaal het geval als de toeristenbelasting direct
terugvloeit naar de algemene middelen. De signalen vanuit
de toeristisch-recreatieve sector duiden erop dat 1999 de
geschiedenis ingaat als een goed toeristisch jaar. In