Blad 4 van verschillende zijden bepleit om dit unieke project voor de gemeente te behouden en te zoeken naar een alternatieve locatie waar de bezwaren van Bartlehiem niet spelen. Het is duidelijk dat de situatie van de Canterlandse brug een hele andere is dan in Bartlehiem. Er zijn geen aanwonenden die nadelige gevolgen van de verandering van het uiterlijk van de brug en mogelijk overlast van de bezoekers van de brug kunnen ondervinden. Ook de verkeersveiligheid is op deze locatie niet in het geding. Op de brug is het auto- en fietsverkeer van elkaar gescheiden. In de directe omgeving van de brug is de ruimte aanwezig om voor de bezoekers voldoende voorzieningen te treffen om de brug met tegels veilig te kunnen bekijken. Gelet op het in verhouding tot Bartlehiem redelijk intensieve karakter van het verkeer op deze route (1030 motorvoertuigen per etmaal) betekent de verhoging van het aantal verkeersbewegingen ten gevolge van het project een betrekkelijk geringe verhoging van de druk. De verwachting is dat ten tijde van Simmer 2000 de bezoekersaantallen vrij groot zullen zijn, maar dat daarna de belangstelling niet massaal van karakter is. Een verhoging van het aantal auto's met enkele tientallen per dag heeft hier geen invloed op. Voor wat betreft de landschappelijke gevolgen van de betegeling van de brug is de situatie bij de Canterlandse brug niet wezenlijk anders dan in Bartlehiem. Het is niet uitgesloten dat er bij de procedure voor het verlenen van een bouwvergunning bezwaar gemaakt zal worden vanwege de aantasting van landschap. In dit opzicht wijkt dit project niet af van een ander kunstwerk dat in het open landschap gerealiseerd wordt. Gemeentelijk belang. Het gaat om een project met een enorme uitstraling, zoals ook uit de publiciteit die het tot nu toe gekregen heeft blijkt. De elfstedentocht is van grote waarde voor de aantrekkingskracht van onze provincie en de beide gemeenten kunnen er hun voordeel mee doen om daar ook via dit project heel expliciet mee verbonden te worden. In de nota Werken aan Toerisme is het belang van de koppeling van Leeuwarden met de elfsteden een belangrijk uitgangspunt om te komen tot imagoverbetering en aansprekender promotie. Dit kunstwerk, zo dicht bij de finishplaats gelegen, zal de gewenste effecten belangrijk kunnen versterken. De naar verwachting vele bezoekers aan Fryslan in het kader van Simmer 2000 en het Frysk Festival vormen in die zin slechts het begin. Vooral de elfstedenrijders onder hen zullen dit kunstwerk niet gauw weer vergeten. Mochten de plannen met betrekking tot het themapark Groene Ster doorgang vinden, dan kan dit kunstwerk meegenomen worden in de planontwikkeling. Het levert het gebied een extra attractie op. Verder kan een bezoek aan het kunstwerk onderdeel uitmaken van arrangementen, die de verschillende Blad 5 rondvaartbootondernemers aan het ontwikkelen zijn. Het baggeren van de Bonke heeft in die zin voor een positieve ontwikkeling gezorgd. Het bruggetje maakt ook onderdeel uit van het tracé van de nieuwe ANWB Terpelan-autoroute Bijdrage gemeente. Van onze gemeente wordt een bijdrage van in totaal f 150.000,- gevraagd. Met deze bijdrage kan een project gerealiseerd worden met grote promotionele waarde voor onze gemeente. Het spreekt voor zich dat het project alleen kan doorgaan als de initiatiefgroep er in slaagt ook via fonds en sponsorwerving de rest van de financiering van het project rond te krijgen. Het onderhoud van het kunstwerk wordt bekostigd door de stichting "It Sil Heve". Hierover worden nadere afspraken gemaakt tussen de stichting en betrokken gemeenten. Voor de bijdrage van f 150.000,- ten behoeve van de vervanging van de brug kan nauwelijks een beroep worden gedaan op een bestaand budget. Voor het project zou in principe financiële ruimte gecreëerd moeten worden in de Perspectiefnota 2001. De besluitvorming over de gemeentelijke bijdrage kan hier echter niet op wachten, aangezien het project gekoppeld is aan Simmer 2000. Alleen een snelle besluitvorming maakt het mogelijk het project met inachtneming van procedures in juni 2000 af te ronden. Indien de gemeente aan dit project wil meewerken zal dus een afwijkend traject gevolgd moeten worden. Binnen de bestaande budgetten kan slechts voor een klein gedeelte financiële ruimte gevonden worden om de bijdrage te bekostigen. Het betreft hier een bijdrage ad f 25.000,- vanuit de onderhoudsbegroting van de Sector Beheer Openbare Ruimte. Het resterende bedrag ad f 125.000,- willen wij dekken ten laste van GSB-middelen, niet fysieke stadseconomiejaarschijf 2000 ad f 77.600,- en ten laste van de algemene middelen ad f 47.400,-. Ten aanzien van deze laatste dekking merken wij het volgende op. De opbrengst van de (in 1998 ingevoerde) toeristenbelasting vloeit terug naar de algemene middelen. Tijdens de besluitvorming in 1997 is dit zo geregeld. Wel is het zo dat toen in de raadsbrief opgemerkt is dat uit de algemene middelen medevoorzieningen in het belang van toerisme kunnen worden gefinancierd. Wij vinden het van belang dat de toeristische sector ervaart dat de door hun opgebrachte gelden ook gebruikt worden voor toeristisch- recreatieve projecten. Voor het slagen van de uitvoering van de nota "Werken aan Toerisme" is een goede samenwerking met de toeristisch-recreatieve sector erg belangrijk. Toeristenbelasting wordt binnen de toeristisch-recreatieve sector toch voornamelijk gezien als een onterechte melkkoe. Dit is helemaal het geval als de toeristenbelasting direct terugvloeit naar de algemene middelen. De signalen vanuit de toeristisch-recreatieve sector duiden erop dat 1999 de geschiedenis ingaat als een goed toeristisch jaar. In

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 57