PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling VOORSTEL NIEUW BELEID AN-SO-2 PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling VOORSTEL NIEUW BELEID AN-SO-3 Beleidsproduct: Waterwerken Productcode: 221.01 Naam van het voorstel: WALMUREN EN -BESCHOEIINGEN Te realiseren bestuurlijk doel: terugdringen achterstallig onderhoud Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Uit het bestuursprogramma zijn dit de volgende actiepunten: Het verbeteren van de woonomgeving Het merkbaar verbeteren van het onderhoud van de wegen, trottoirs en het openbaar groen c.a. Het renoveren van grote delen van de binnenstad Operationele doelen c.q. meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 Maatregelen - activiteiten - producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 -830 Onderbouwing van het voorstel: Lichte houten beschoeiingen: De lichte houten beschoeiingen zijn voor het grootste gedeelte verrot. Op termijn dient alle beschoeiing te worden vervangen. Dit onderdeel is in het verleden wegbezuinigd een actueel onderhoudsbeleid is op dit moment niet aanwezig. Uitgaande van een goede staat van onderhoud, zou op basis van een gemiddelde technische levensverwachting van 30 jaar en een kostprijs voor vervanging van f 200,~/m1 bij een totale lengte van 29.600 m1, jaarlijks f 197.000,- beschikbaar moeten zijn om de lichte beschoeiingen op peil te houden. -ffr Zware houten en stalen beschoeiingen: Uitgaande van een goede staat van onderhoud, zou op basis van een gemiddelde technische levensverwachting van 40 jaar en een kostprijs voor vervanging e.d. van f 700,-- /m1, bij een totale lengte van 12.600 m1, jaarlijks f220.000,- beschikbaar moeten zijn om de beschoeiingen op peil te houden. Voorts is er nog gemiddeld f 5,~ jaar m1 nodig om reparaties e.d. te verrichten waarvoor f 63.000,- noodzakelijk is. Op dit moment is globaal f 150.000,-- hiervoor beschikbaar; dus totaal is er een tekort van f 133.000,- per jaar. Walmuren: Indien de walmuren op dit moment in goede staat zouden zijn geweest dan zou op basis van een gemiddelde technische levensverwachting van 120 jaar en een kostprijs voor vervanging e.d. van f 5000,~/m1, bij een totale lengte van 12.300 m1, jaarlijks f 512.500,- beschikbaar moeten zijn om de walmuren op peil te houden. Voorts is er nog gemiddeld f 11,50 jaar /m1 benodigd om reparaties e.d. te verrichten waarvoor f 141.500,- noodzakelijk is. Op dit moment is globaal f 150.000,- hiervoor beschikbaar; dus totaal is er een tekort van f 500.000,- per jaar. Resumé: Jaarlijks zijn de volgende extra middelen noodzakelijk Lichte houten beschoeiingen f 197.000,- Zware houten en stalen beschoeiingen f 133.000,— Walmuren f 500.000,-- Totaal f830.000,- Algemeen: Ten aanzien van de lichte en zware houten -en stalen beschoeiingen en de walmuren hebben we te maken met een onderhoudsachterstand. Over de aanpak van het achterstallig onderhoud zal in een aparte notitie aan het bestuur worden gerapporteerd. Wel dient er als gevolg van de onderhoudsachterstand rekening worden gehouden met calamiteiten. 124 Beleidsproduct: verhardingen Productcode: 210.01 Naam van het voorstel: VERHARDINGEN (ACHTERSTALLIG) Te realiseren bestuurlijk doel: terugdringen achterstallig onderhoud Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Uit het bestuursprogramma zijn dit de volgende actiepunten: Het verbeteren van de woonomgeving Het merkbaar verbeteren van het onderhoud van de wegen, trottoirs en het openbaar groen Het renoveren van grote delen van de binnenstad Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma: Dit onderdeel maakt deel uit van de strategische doelstelling waarin gesproken wordt over het tot stand brengen en waarborgen van een aantrekkelijke woonomgevingskwaliteit en leefmilieu, zodanig dat het bijdraagt aan het woon-werkplezier en aan een attractieve en veilige omgeving voor burgers, bedrijven en bezoekers. Hierbij is uitgegaan van de volgende operationele doelen: -In 2000 heeft op basis van het in ontwikkeling zijnde instrument) afstemming plaatsgevonden tussen de technische kwaliteiten, via de beheersystemen en de belevingskwaliteit(burger), hetgeen de basis vormt voor de kosten-kwaliteitsverhouding van het beheer van de gehele openbare buitenruimte in Leeuwarden. -De openbare buitenruimte, waaronder o.a. groenvoorzieningen en verhardingen, wordt vanaf 2001 onderhouden overeenkomstig de vastgestelde kwaliteitsniveau's. Operationele doelen c.q. meetbare effecten Streefnormen 2000 2001 2002 2003 2004 Een belangrijk element bij de (politieke) keuze van de intensiteit van onderhoud is het oordeel van de burgers met betrekking tot het beheer van de openbare ruimte. Een indicatie die in het "MOP" genoemd wordt zijn de in uitgedrukte deel van de bewoners dat tevreden is over de onderhoudsstaat. Leeuwarden zoekt echter voor het beheer en de onderhoudsstaat een evenwicht tussen de wensen c.q. het oordeel van de burgers, de gewenste uitstraling voor het imago van de stad, veiligheidsaspecten voortvloeiend uit de technische staat en natuurlijk de beschikbaarheid van de middelen. De meetbare effecten van de diverse onderdelen uitgedrukt in de rapportage van "Oranjewoud" wat in het begin van 2000 aan het bestuur ter beoordeling en keuze wordt voorgelegd. Hierbij worden de streefnormen uitgedrukt in diverse kwaliteitsniveau's. Het uitgangspunt is dat in zijn algemeenheid voor basiskwaliteit wordt gekozen. 68 69 70 71 72 Maatregelen - activiteiten - producten Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 -4.000 Onderbouwing van het voorstel: Het nieuwe model wat ontwikkeld wordt voor het beheer van de openbare ruimte nadert zijn voltooiing en wordt begin 2000 aan het bestuur voorgelegd BOR in beeld"). Dit model biedt een beter inzicht in de vraagstukken rondom beheer, zo ook bij dit onderdeel. De "nieuwe manier van werken" biedt mogelijkheden om keuzes te maken op basis van kwaliteit. Er worden, met andere woorden, behalve technische ook belevingscriteria

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 580