PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling
VOORSTEL NIEUW BELEID AN-SO-2
PERSPECTIEFNOTA 2001 - 2004 Dienst: Stadsontwikkeling
VOORSTEL NIEUW BELEID AN-SO-3
Beleidsproduct: Waterwerken
Productcode:
221.01
Naam van het voorstel: WALMUREN EN -BESCHOEIINGEN
Te realiseren bestuurlijk doel: terugdringen achterstallig onderhoud
Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Uit het bestuursprogramma zijn dit de
volgende actiepunten:
Het verbeteren van de woonomgeving
Het merkbaar verbeteren van het onderhoud van de wegen, trottoirs en het openbaar
groen c.a.
Het renoveren van grote delen van de binnenstad
Operationele doelen c.q. meetbare effecten
Streefnormen
2000 2001 2002 2003 2004
Maatregelen - activiteiten - producten
Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-)
2000
2001
2002
2003
2004
-830
Onderbouwing van het voorstel:
Lichte houten beschoeiingen:
De lichte houten beschoeiingen zijn voor het grootste gedeelte verrot. Op termijn dient alle
beschoeiing te worden vervangen. Dit onderdeel is in het verleden wegbezuinigd een actueel
onderhoudsbeleid is op dit moment niet aanwezig.
Uitgaande van een goede staat van onderhoud, zou op basis van een gemiddelde
technische levensverwachting van 30 jaar en een kostprijs voor vervanging van f 200,~/m1
bij een totale lengte van 29.600 m1, jaarlijks f 197.000,- beschikbaar moeten zijn om de
lichte beschoeiingen op peil te houden.
-ffr Zware houten en stalen beschoeiingen:
Uitgaande van een goede staat van onderhoud, zou op basis van een gemiddelde
technische levensverwachting van 40 jaar en een kostprijs voor vervanging e.d. van f 700,--
/m1, bij een totale lengte van 12.600 m1, jaarlijks f220.000,- beschikbaar moeten zijn om de
beschoeiingen op peil te houden. Voorts is er nog gemiddeld f 5,~ jaar m1 nodig om
reparaties e.d. te verrichten waarvoor f 63.000,- noodzakelijk is. Op dit moment is globaal
f 150.000,-- hiervoor beschikbaar; dus totaal is er een tekort van f 133.000,- per jaar.
Walmuren:
Indien de walmuren op dit moment in goede staat zouden zijn geweest dan zou op basis van
een gemiddelde technische levensverwachting van 120 jaar en een kostprijs voor vervanging
e.d. van f 5000,~/m1, bij een totale lengte van 12.300 m1, jaarlijks f 512.500,- beschikbaar
moeten zijn om de walmuren op peil te houden. Voorts is er nog gemiddeld f 11,50 jaar /m1
benodigd om reparaties e.d. te verrichten waarvoor f 141.500,- noodzakelijk is. Op dit
moment is globaal f 150.000,- hiervoor beschikbaar; dus totaal is er een tekort van
f 500.000,- per jaar.
Resumé:
Jaarlijks zijn de volgende extra middelen noodzakelijk
Lichte houten beschoeiingen f 197.000,-
Zware houten en stalen beschoeiingen f 133.000,—
Walmuren f 500.000,--
Totaal f830.000,-
Algemeen:
Ten aanzien van de lichte en zware houten -en stalen beschoeiingen en de walmuren
hebben we te maken met een onderhoudsachterstand. Over de aanpak van het achterstallig
onderhoud zal in een aparte notitie aan het bestuur worden gerapporteerd.
Wel dient er als gevolg van de onderhoudsachterstand rekening worden gehouden met
calamiteiten.
124
Beleidsproduct: verhardingen
Productcode:
210.01
Naam van het voorstel: VERHARDINGEN (ACHTERSTALLIG)
Te realiseren bestuurlijk doel: terugdringen achterstallig onderhoud
Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Uit het bestuursprogramma zijn dit de
volgende actiepunten:
Het verbeteren van de woonomgeving
Het merkbaar verbeteren van het onderhoud van de wegen, trottoirs en het openbaar
groen
Het renoveren van grote delen van de binnenstad
Relatie met strategische en operationele doelen uit het Meerjarenontwikkelingsprogramma:
Dit onderdeel maakt deel uit van de strategische doelstelling waarin gesproken wordt over
het tot stand brengen en waarborgen van een aantrekkelijke woonomgevingskwaliteit en
leefmilieu, zodanig dat het bijdraagt aan het woon-werkplezier en aan een attractieve en
veilige omgeving voor burgers, bedrijven en bezoekers. Hierbij is uitgegaan van de volgende
operationele doelen:
-In 2000 heeft op basis van het in ontwikkeling zijnde instrument) afstemming
plaatsgevonden tussen de technische kwaliteiten, via de beheersystemen en de
belevingskwaliteit(burger), hetgeen de basis vormt voor de kosten-kwaliteitsverhouding van
het beheer van de gehele openbare buitenruimte in Leeuwarden.
-De openbare buitenruimte, waaronder o.a. groenvoorzieningen en verhardingen, wordt
vanaf 2001 onderhouden overeenkomstig de vastgestelde kwaliteitsniveau's.
Operationele doelen c.q. meetbare effecten
Streefnormen
2000
2001
2002
2003
2004
Een belangrijk element bij de (politieke) keuze van
de intensiteit van onderhoud is het oordeel van de
burgers met betrekking tot het beheer van de
openbare ruimte. Een indicatie die in het "MOP"
genoemd wordt zijn de in uitgedrukte deel van de
bewoners dat tevreden is over de onderhoudsstaat.
Leeuwarden zoekt echter voor het beheer en de
onderhoudsstaat een evenwicht tussen de wensen
c.q. het oordeel van de burgers, de gewenste
uitstraling voor het imago van de stad,
veiligheidsaspecten voortvloeiend uit de technische
staat en natuurlijk de beschikbaarheid van de
middelen.
De meetbare effecten van de diverse onderdelen
uitgedrukt in de rapportage van "Oranjewoud" wat in
het begin van 2000 aan het bestuur ter beoordeling
en keuze wordt voorgelegd. Hierbij worden de
streefnormen uitgedrukt in diverse
kwaliteitsniveau's. Het uitgangspunt is dat in zijn
algemeenheid voor basiskwaliteit wordt gekozen.
68
69
70
71
72
Maatregelen - activiteiten - producten
Budgetbeslag per jaar (x f 1.000,-)
2000
2001
2002
2003
2004
-4.000
Onderbouwing van het voorstel:
Het nieuwe model wat ontwikkeld wordt voor het beheer van de openbare ruimte nadert zijn
voltooiing en wordt begin 2000 aan het bestuur voorgelegd BOR in beeld"). Dit model
biedt een beter inzicht in de vraagstukken rondom beheer, zo ook bij dit onderdeel.
De "nieuwe manier van werken" biedt mogelijkheden om keuzes te maken op basis van
kwaliteit. Er worden, met andere woorden, behalve technische ook belevingscriteria