Blad 2
Is dat het geval dan zal de prijs van de aangeboden
diensten en producten moeten worden aangepast.
Kan de organisatie inderdaad worden gerekend tot de
marktsector dan is de consequentie dat de rijksvergoeding
voor de I/D-werknemer vervalt. De organisatie heeft dan de
keuze om de I/D-werknemer regulier in dienst te nemen dan
wel het arbeidscontract op te zeggen.
De inzet van de Wiw en de Regeling I/D-banen beperkt zich
niet uitsluitend tot het lokale gebied. Vanwege het
grensoverschrijdende karakter en om eenduidigheid in de
procedure van klachtenbehandeling te bewerkstelligen heeft
de Vereniging van Friese gemeenten op ons verzoek uniforme
regels voor klachtenbehandeling opgesteld die gelden voor
de Friese gemeenten.
De sociale partners hebben positief gereageerd op de
conceptverordening en het werkingsgebied daarvan.
Op grond van de verordening dient een klachtencommissie te
worden ingesteld die klachten over concurrentieverstoring
en verdringing in behandeling neemt. De commissie brengt
advies uit aan het college van b&w van de gemeente waarin
de klager woont en/of gevestigd is. Het betreffende college
van b&w dient vervolgens een besluit op dat advies te nemen
en ter kennis te brengen van de klager.
Er is voor gekozen sociale partners te vragen in de
commissie zitting te willen nemen. Enerzijds vanwege de
aard van de werkzaamheden van de commissie en hun
deskundigheid en achtergrond. Anderzijds wordt daardoor bij
de beoordeling van de klachten rekening gehouden met de
verschillende belangen: uitvoerbaarheid voor de
uitvoeringsorganisatie voor gesubsidieerd werk, geen
onaanvaardbaar lage inleenvergoedingen waardoor de
marktwerking in de regio in gevaar komt en het bewaken van
verdringing van reguliere banen door gesubsidieerde banen.
De werkgeversorganisaties VNO NCW Noord en MKB Noord en de
werknemersorganisaties FNV Regiowerk Noord en CNV Noord
hebben toegezegd zitting te willen nemen in de commissie en
voordrachten te zullen doen voor leden respectievelijk
plaatsvervangende leden.
De organisaties hebben een voordracht voor een aantal leden
kunnen doen die vermeld staan op het bij dit voorstel
behorende conceptbesluit. Voor de openstaande vacatures
worden nog voordrachten gedaan.
Als voorzitter van de commissie is de heer H. Brinks, oud
wethouder van de gemeente Leeuwarden, bereid gevonden deze
functie op zich te nemen. Hij wordt voorgedragen door het
bestuur van de VFG.
De voorzitter en de leden van de commissie dienen door u te
worden benoemd.
Blad 3
Bij de conceptverordening behoort een financiële regeling
waarin de vergoedingen voor de commissieleden en
vergoedingen voor vergaderfaciliteiten en kosten voor
secretariële ondersteuning worden geregeld. De bijdragen
van de 23 deelnemende gemeenten in de kosten van de
klachtencommissie worden bepaald naar rato van het aantal
Wiw-dienstbetrekkingen plus het aantal I/D-banen per
gemeente. Voor onze gemeente betekent deze verdeling voor
het jaar 2000 een bijdrage van f 5.000,-.
De bijdrage kan jaarlijks worden gedekt voor de helft ten
laste van de rijksbijdrage Regeling in- en doorstroombanen
voor langdurig werklozen, onderdeel organisatiekosten, en
voor de helft ten laste van de voor de uitvoering van de
Wiw beschikbare middelen.
Voor de inhoud van de verordening, de toelichting daarop en
de financiële regeling verwijzen wij u naar de bij het
conceptbesluit behorende verordening, toelichting en
regeling
Ons voorstel is op 16 december 1999 ter advisering
voorgelegd aan de Commissie Welzijn. De commissie adviseert
u met ons voorstel in te stemmen.
Resumerend stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig
bijgevoegd conceptbesluit.
Leeuwarden, 6 januari 2000.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester,
mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.