Blad 2 Is dat het geval dan zal de prijs van de aangeboden diensten en producten moeten worden aangepast. Kan de organisatie inderdaad worden gerekend tot de marktsector dan is de consequentie dat de rijksvergoeding voor de I/D-werknemer vervalt. De organisatie heeft dan de keuze om de I/D-werknemer regulier in dienst te nemen dan wel het arbeidscontract op te zeggen. De inzet van de Wiw en de Regeling I/D-banen beperkt zich niet uitsluitend tot het lokale gebied. Vanwege het grensoverschrijdende karakter en om eenduidigheid in de procedure van klachtenbehandeling te bewerkstelligen heeft de Vereniging van Friese gemeenten op ons verzoek uniforme regels voor klachtenbehandeling opgesteld die gelden voor de Friese gemeenten. De sociale partners hebben positief gereageerd op de conceptverordening en het werkingsgebied daarvan. Op grond van de verordening dient een klachtencommissie te worden ingesteld die klachten over concurrentieverstoring en verdringing in behandeling neemt. De commissie brengt advies uit aan het college van b&w van de gemeente waarin de klager woont en/of gevestigd is. Het betreffende college van b&w dient vervolgens een besluit op dat advies te nemen en ter kennis te brengen van de klager. Er is voor gekozen sociale partners te vragen in de commissie zitting te willen nemen. Enerzijds vanwege de aard van de werkzaamheden van de commissie en hun deskundigheid en achtergrond. Anderzijds wordt daardoor bij de beoordeling van de klachten rekening gehouden met de verschillende belangen: uitvoerbaarheid voor de uitvoeringsorganisatie voor gesubsidieerd werk, geen onaanvaardbaar lage inleenvergoedingen waardoor de marktwerking in de regio in gevaar komt en het bewaken van verdringing van reguliere banen door gesubsidieerde banen. De werkgeversorganisaties VNO NCW Noord en MKB Noord en de werknemersorganisaties FNV Regiowerk Noord en CNV Noord hebben toegezegd zitting te willen nemen in de commissie en voordrachten te zullen doen voor leden respectievelijk plaatsvervangende leden. De organisaties hebben een voordracht voor een aantal leden kunnen doen die vermeld staan op het bij dit voorstel behorende conceptbesluit. Voor de openstaande vacatures worden nog voordrachten gedaan. Als voorzitter van de commissie is de heer H. Brinks, oud wethouder van de gemeente Leeuwarden, bereid gevonden deze functie op zich te nemen. Hij wordt voorgedragen door het bestuur van de VFG. De voorzitter en de leden van de commissie dienen door u te worden benoemd. Blad 3 Bij de conceptverordening behoort een financiële regeling waarin de vergoedingen voor de commissieleden en vergoedingen voor vergaderfaciliteiten en kosten voor secretariële ondersteuning worden geregeld. De bijdragen van de 23 deelnemende gemeenten in de kosten van de klachtencommissie worden bepaald naar rato van het aantal Wiw-dienstbetrekkingen plus het aantal I/D-banen per gemeente. Voor onze gemeente betekent deze verdeling voor het jaar 2000 een bijdrage van f 5.000,-. De bijdrage kan jaarlijks worden gedekt voor de helft ten laste van de rijksbijdrage Regeling in- en doorstroombanen voor langdurig werklozen, onderdeel organisatiekosten, en voor de helft ten laste van de voor de uitvoering van de Wiw beschikbare middelen. Voor de inhoud van de verordening, de toelichting daarop en de financiële regeling verwijzen wij u naar de bij het conceptbesluit behorende verordening, toelichting en regeling Ons voorstel is op 16 december 1999 ter advisering voorgelegd aan de Commissie Welzijn. De commissie adviseert u met ons voorstel in te stemmen. Resumerend stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd conceptbesluit. Leeuwarden, 6 januari 2000. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester, mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 68