Artikel 4 Secretaris
1. De secretaris en zijn plaatsvervanger zijn door het bestuursorgaan van
een van de deelnemende gemeenten, aangewezen ambtenaren.
2. Het secretariaat kan om de vier jaar uitgevoerd worden door een van de
deelnemende gemeenten.
Artikel 5 Zittingsduur
1. De voorzitter en de leden van de commissie treden af op de dag van het
aftreden van de raad.
2. De voorzitter en de leden kunnen op ieder moment ontslag nemen.
3. De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven
hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.
Paragraaf 2 De procedure
Artikel 6 Ingediende klacht
1. Op de ingediende klacht wordt de datum van ontvangst door het
betreffende bestuursorgaan aangetekend.
2. Het bestuursorgaan legt de klacht en de daarbij overgelegde stukken zo
spoedig mogelijk in handen van de commissie.
3. De klager ontvangt van het bestuursorgaan een bericht van ontvangst en
de mededeling dat de commissie over de klacht zal adviseren.
Artikel 7 Inhoud klacht
1. De klacht wordt schriftelijk ingediend en ondertekend en bevat
tenminste
a. de naam en het adres van de klager;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van de klacht;
d. een motivatie.
2. Indien niet is voldaan aan het gestelde in lid 1, dan kan de commissie
het bestuursorgaan adviseren de klacht niet-ontvankelijk te verklaren,
mits de klager de gelegenheid heeft gehad het verzuim binnen 4 weken te
herstellen
Artikel 8 Vooronderzoek
1. De commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van
de klacht bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen
of te doen inwinnen bij een deskundige.
2. De commissie kan de in het eerste lid bedoelde deskundige(n) uitnodigen
op de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden is
vooraf machtiging van het bestuursorgaan vereist.
2
Artikel 9 Hoorzitting
1. De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de klager
en de vertegenwoordiger van het bestuursorgaan op wiens besluit de
klacht betrekking heeft in de gelegenheid worden gesteld te worden
gehoord
2. De hoorzitting vindt plaats binnen 4 weken nadat de klacht is ontvangen.
Deze termijn kan met ten hoogste 4 weken worden verlengd.
3. Van het horen van de klager kan worden afgezien indien de klager heeft
verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.
4. De secretaris maakt een verslag van de hoorzitting. Het verslag bevat.
- de namen en de functie van de aanwezigen;
- een zakelijke weergave van wat over en weer is gezegd.
5. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en secretaris.
Artikel 10 Quorum
Voor het houden van een zitting is vereist dat tenminste drie leden, onder
wie de voorzitter of zijn plaatsvervanger, aanwezig zijn.
Artikel 11 Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de
behandeling van een klacht indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding
kan zijn.
Artikel 12 Openbare zitting
1. De zitting van de commissie is openbaar.
2. De deuren worden gesloten indien de voorzitter, een lid van de
commissie, de klager of de vertegenwoordiger van het bestuursorgaan
daarom verzoekt.
Artikel 13 Advies
1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het
advies
2. Het advies is gemotiveerd en bevat een voorstel voor de te nemen
beslissing.
3. Het advies wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
4De commissie zendt het advies en het verslag van de hoorzitting binnen 4
weken na de hoorzitting naar het bestuursorgaan dat over de klacht
beslist.' Deze termijn kan met ten hoogste 4 weken worden verlengd.
5. Van de verlenging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en
het betreffende bestuursorgaan.
Artikel 14 Beslissing op advies
1. Het bestuursorgaan neemt binnen 4 weken na ontvangst van het advies van
de commissie een besluit. Deze termijn kan met ten hoogste 4 weken
worden verlengd.
3