2. Van de verlenging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en
het betreffende bestuursorgaan.
3. Het bestuursorgaan stelt de klager schriftelijk en gemotiveerd op de
hoogte van het genomen besluit. Het advies van de commissie en het
verslag van de hoorzitting zijn bij dit besluit gevoegd.
Artikel 15 Jaarverslag
De commissie brengt jaarlijks aan de raden van de deelnemende gemeenten
schriftelijk verslag uit van de verrichte werkzaamheden met daarbij een
financieel overzicht van de inkomsten en uitgaven.
Artikel 16 Financiële regeling
De financiële regeling Klachtencommissie Wiw en Regeling I/D-banen maakt
deel uit van deze verordening.
Artikel 17 Zaken waarin de verordening niet voorziet
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het
bestuursorgaan.
Artikel 18 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug
tot 1 januari 2000.
Artikel 19 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening klachten
verdringing en concurrentieverstoring Wiw en Regeling I/D-banen.
Artikelsgewijze toelichting bij Verordening klachten verdringing en
concurrentieverstoring Wet inschakeling werkzoekenden en Regeling in- en
doorstroombanen voor langdurig werklozen
ALGEMEEN
Op grond van artikel 6, lid 4, van de Wiw en de toelichting op artikel 4,
lid 2, van de Regeling I/D-banen dient de gemeente regels vast te stellen
voor de beoordeling van klachten over overtreding op het gebied van
verdringing en concurrentieverstoring. Dit betreft de hoogten van
inleenvergoedingen en verstrekte subsidies. Gemeenten moeten er op toezien
dat gevraagde prijzen voor goederen en diensten niet concurrentieverstorend
zijn.
Klachten kunnen betrekking hebben op de vraag of de prijs van de goederen
en diensten, die tot stand zijn gekomen door de werkzaamheden van de
personen, waar de wet betrekking op heeft, de concurrentieverhoudingen niet
onverantwoord beïnvloeden. Klagers zullen met name bedrijven zijn in de
marktsector en/of organisaties die behoren tot de collectieve en non-profit
sector die geen gebruik maken van gesubsidieerde arbeid. Zij kunnen klagen
over het feit dat collega-ondernemers die vergelijkbare diensten en
producten aanbieden, door de inschakeling van Wiw- respectievelijk I/D-
werknemers, die diensten en producten aanbieden tegen een lager bedrag dan
de reguliere marktprijs.
Wordt een klacht gegrond verklaard dan kan het gevolg bijvoorbeeld zijn dat
de gemeente in het geval van de Wiw een hogere inleenvergoeding bedingt. In
het geval van de Regeling I/D-banen zal moeten worden nagegaan of de
organisatie nog valt onder de criteria van de Regeling I/D-banen, namelijk
of er nog wel sprake is van een organisatie die behoort tot de collectieve
of non-profitsectorIs dat het geval dan zal de prijs van de aangeboden
diensten en producten moeten worden aangepast. Kan de organisatie inderdaad
worden gerekend tot de marktsector dan is de consequentie dat de
rijksvergoeding voor de I/D-werknemer vervalt. De organisatie heeft dan de
keuze om de I/D-werknemer regulier in dienst te nemen dan wel het
arbeidscontract op te zeggen.
Artikel 1
Lid 1
Het bestuursorgaan is het college van Burgemeester en Wethouders van de
gemeente waarin de klager woont en/of is gevestigd. De commissie brengt
advies uit aan dit bestuursorgaan dat een besluit neemt op de klacht van
de klager.
Leden 2 en 3
Deze leden behoeven geen nadere toelichting
Lid 4
De klacht wordt ingediend door de klager die vindt dat hij door de
uitvoering van de Wiw of de Regeling I/D-banen in een nadeliger
concurrentiepositie is komen te staan ten opzichte van de rechtspersoon op
wie de klacht betrekking heeft.
Lid 5
Hiermee wordt bedoeld de Regeling in- en doorstroombanen voor langdurig
werklozen van 17 december 1998 (Stb.) voor de subsidiëring van
5