2. Van de verlenging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en het betreffende bestuursorgaan. 3. Het bestuursorgaan stelt de klager schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte van het genomen besluit. Het advies van de commissie en het verslag van de hoorzitting zijn bij dit besluit gevoegd. Artikel 15 Jaarverslag De commissie brengt jaarlijks aan de raden van de deelnemende gemeenten schriftelijk verslag uit van de verrichte werkzaamheden met daarbij een financieel overzicht van de inkomsten en uitgaven. Artikel 16 Financiële regeling De financiële regeling Klachtencommissie Wiw en Regeling I/D-banen maakt deel uit van deze verordening. Artikel 17 Zaken waarin de verordening niet voorziet In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het bestuursorgaan. Artikel 18 Inwerkingtreding Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2000. Artikel 19 Citeertitel Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening klachten verdringing en concurrentieverstoring Wiw en Regeling I/D-banen. Artikelsgewijze toelichting bij Verordening klachten verdringing en concurrentieverstoring Wet inschakeling werkzoekenden en Regeling in- en doorstroombanen voor langdurig werklozen ALGEMEEN Op grond van artikel 6, lid 4, van de Wiw en de toelichting op artikel 4, lid 2, van de Regeling I/D-banen dient de gemeente regels vast te stellen voor de beoordeling van klachten over overtreding op het gebied van verdringing en concurrentieverstoring. Dit betreft de hoogten van inleenvergoedingen en verstrekte subsidies. Gemeenten moeten er op toezien dat gevraagde prijzen voor goederen en diensten niet concurrentieverstorend zijn. Klachten kunnen betrekking hebben op de vraag of de prijs van de goederen en diensten, die tot stand zijn gekomen door de werkzaamheden van de personen, waar de wet betrekking op heeft, de concurrentieverhoudingen niet onverantwoord beïnvloeden. Klagers zullen met name bedrijven zijn in de marktsector en/of organisaties die behoren tot de collectieve en non-profit sector die geen gebruik maken van gesubsidieerde arbeid. Zij kunnen klagen over het feit dat collega-ondernemers die vergelijkbare diensten en producten aanbieden, door de inschakeling van Wiw- respectievelijk I/D- werknemers, die diensten en producten aanbieden tegen een lager bedrag dan de reguliere marktprijs. Wordt een klacht gegrond verklaard dan kan het gevolg bijvoorbeeld zijn dat de gemeente in het geval van de Wiw een hogere inleenvergoeding bedingt. In het geval van de Regeling I/D-banen zal moeten worden nagegaan of de organisatie nog valt onder de criteria van de Regeling I/D-banen, namelijk of er nog wel sprake is van een organisatie die behoort tot de collectieve of non-profitsectorIs dat het geval dan zal de prijs van de aangeboden diensten en producten moeten worden aangepast. Kan de organisatie inderdaad worden gerekend tot de marktsector dan is de consequentie dat de rijksvergoeding voor de I/D-werknemer vervalt. De organisatie heeft dan de keuze om de I/D-werknemer regulier in dienst te nemen dan wel het arbeidscontract op te zeggen. Artikel 1 Lid 1 Het bestuursorgaan is het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente waarin de klager woont en/of is gevestigd. De commissie brengt advies uit aan dit bestuursorgaan dat een besluit neemt op de klacht van de klager. Leden 2 en 3 Deze leden behoeven geen nadere toelichting Lid 4 De klacht wordt ingediend door de klager die vindt dat hij door de uitvoering van de Wiw of de Regeling I/D-banen in een nadeliger concurrentiepositie is komen te staan ten opzichte van de rechtspersoon op wie de klacht betrekking heeft. Lid 5 Hiermee wordt bedoeld de Regeling in- en doorstroombanen voor langdurig werklozen van 17 december 1998 (Stb.) voor de subsidiëring van 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 72