dienstbetrekkingen in de collectieve en non-profit sector voor langdurig werklozen gericht op instroom in het arbeidsproces respectievelijk doorstroom naar andere functies in het arbeidsproces. Lid 6 Dit lid behoeft geen nadere toelichting Lid 7 Hiermee wordt bedoeld de Wet inschakeling werkzoekenden van 4 december 1997 (Stb. 7 60), houdende regeling voor de totstandkoming van een gemeentelijk werkfonds voor voorzieningen ter bevordering van de toetreding tot het arbeidsproces van langdurig werklozen en jongeren. Artikel 2 De inhoud van dit artikel behoeft geen nadere toelichting. Artikel 3 Lid 1 De regionale klachtencommissie wordt gevormd door ten minste vier leden en een voorzitter. Deze leden en voorzitter worden door de aan deze regeling deelnemende raden van gemeenten benoemd, ontslagen dan wel geschorst. Alle deelnemende gemeenten moeten instemmen met de voordracht van de leden én de voorzitter. Derhalve wordt voor iedere gemeente afzonderlijk een voordracht gemaakt. Ontslag en schorsing van de voorzitter en/of leden van de regionale klachtencommissie op voorstel van één der deelnemende gemeenten verdient instemming van de overige deelnemende gemeenten. Een voorstel tot schorsing dan wel ontslag dient schriftelijk bij de commissie ingediend te worden en met redenen omkleed. Leden 2 en 3 Dezen leden behoeven geen nadere toelichting. Lid 4 Om een onafhankelijke behandeling van de klachten te benadrukken en zoveel als mogelijk te kunnen garanderen is bepaald dat de voorzitter, de leden en de plaatsvervangende leden van de commissie geen deel uit mogen maken van of werkzaam mogen zijn onder de verantwoordelijkheid van betrokken gemeenten of organisaties die zijn belast met de uitvoering van de Wiw en de Regeling I/D-banen. Gemeenten moeten immers toezien dat de gevraagde prijzen voor goederen en diensten niet concurrentieverstorend zijn. Wanneer de gemeente belangen heeft in de uitvoering van de Wiw of de Regeling I/D-banen op grond waarvan de klacht is ingediend, kan van een zuivere afweging van de in het geding zijnde belangen bij de klacht nauwelijks sprake zijn. Lid 5 De commissie wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter aan. Artikel 4 De commissie laat zich bijstaan door een secretaris die de voorbereiding van de klachtenbehandeling voor zijn of haar rekening neemt. Daarbij kan 6 worden gedacht aan het agenderen van het overleg waarin de klacht wordt behandeld, het inwinnen van informatie betreffende de klacht en het opstellen van het advies aan het bestuursorgaan van de betrokken gemeente. De secretaris en diens plaatsvervanger worden aangewezen door het college van burgemeester en wethouders van een der deelnemende gemeenten. De (plaatsvervangend) secretaris dient een ambtenaar te zijn omdat de klachtbehandeling plaatsvindt onder gemeentelijke regie en verantwoordelij kheid Het secretariaat kan per vier jaar uitgevoerd worden door een der deelnemende gemeenten. Artikelen 5, 6 7 en 8 Deze artikelen behoeven geen nadere toelichting. Artikel 9 Leden 1 en 2 Deze leden behoeven geen nadere toelichting. Lid 3 Het kan voorkomen dat één der partijen bij de klacht betrokken, afziet van het hoorrecht. Het afstand doen van het hoorrecht hoeft niet uitdrukkelijk te geschieden. Wanneer één der partijen is opgeroepen voor de hoorzitting, maar niet komt opdagen, wordt deze afwezigheid beschouwd als het afstand doen van het hoorrecht. De partijen kunnen ook uitdrukkelijk afstand doen van het hoorrecht. In beide gevallen is een herroeping van het afstand doen niet mogelijk. Het is dus niet mogelijk dat hierna op verzoek van de partij die afstand heeft gedaan van het hoorrecht een hoorzitting plaatsvindt. Leden 4 en 5 Deze leden behoeven geen nadere toelichting. Artikel 10 De voorzitter en de leden van de commissie hebben stemrecht. Om een vergadering over de ingediende klacht te kunnen houden dient er minimaal een drietal leden, inclusief de voorzitter, aanwezig te zijn. Met een minder aantal leden van de commissie wordt niet bereikt dat er een afgewogen advies aan het bestuursorgaan kan worden gedaan. Wanneer het quorum op de bijeenkomst van de commissie niet aanwezig is, wordt een nieuwe datum gepland door de secretaris op een moment dat er wel voldoende leden aanwezig kunnen zijn. Wanneer de leden verhinderd zijn, kunnen zij ook schriftelijk hun inbreng in de klachtenbehandeling bij de secretaris inleveren. De secretaris brengt dit dan in de vergadering in. Artikel 11 Er kunnen zich omstandigheden voordoen dat het ongewenst is dat ofwel de voorzitter ofwel één van de leden deelneemt aan de klachtenbehandeling. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de onpartijdigheid in het geding is. De commissie maakt hierin overigens haar eigen afweging. De commissie wijst zo nodig één der plaatsvervangende leden aan om de commissie te completeren. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 73