Blad 2 In hoofdstuk 4 van de nota worden de mogelijke verbeter- punten verder uitgewerkt. Paragraaf 2 van dit hoofdstuk bevat de algemene uitgangspunten voor het gemeentelijk schuldhulpverleningsbeleidVervolgens wordt in paragraaf invulling gegeven aan een verdere optimalisering van de schuldhulpverlening Hoofdstuk 5 bevat de financiële consequenties. De nota wordt afgesloten met een aantal bijlagen. De in de Kadernota Schuldhulpverlening opgenomen verbe terpun ten In hoofdstuk 4, paragraaf 3 van de nota worden de navolgende verbeterpunten voorgesteld: De werkwijze van het samenwerkingsverband Project Overkreditering Met betrekking tot de werkwijze van het Project Overkreditering wordt opgemerkt dat de in dit project participerende instellingen inmiddels het initiatief hebben genomen de taken, afspraken en bevoegdheden binnen het Project Overkreditering schriftelijk vast te leggen in de vorm van een samenwerkingsovereenkomst. Wij zijn van mening dat door het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst de continuïteit en effectiviteit van de werkwijze binnen het Project Overkreditering voldoende is gewaarborgd. Inkomensbeheer In de kadernota wordt voorgesteld het instrument inkomens- beheer aan het bestaande instrumentarium op het terrein van de schuldhulpverlening toe te voegen. Inkomensbeheer is het beheren van de inkomsten en uitgaven van een cliënt door het betalen van de vaste lasten en incidentele rekeningen, het reserveren ten behoeve van onvoorziene en periodieke uitgaven en het verstrekken van een bedrag voor huishoude lijke uitgaven aan de betrokkene. Aangezien bij inkomens beheer de volledige financiële huishouding wordt overge dragen, achten wij dit een middel dat zorgvuldig en terughoudend moet worden toegepast. Indien mogelijk verdient het inzetten van budgetbegeleiding de voorkeur boven inkomensbeheer, aangezien budgetbegeleiding bijdraagt aan de zelfredzaamheid (enabling) van de burger. In de nota wordt voorgesteld het instrument inkomensbeheer vooralsnog voor een periode van een jaar, in de vorm van een samenwerkingsverband tussen de stichting Hulp en Welzijn Leeuwarden en de Kredietbank, op experimentele basis in te voeren. Doel van dit experiment is het ontwikkelen van een procedure met betrekking tot de inzet van het instrument inkomensbeheer en het verkrijgen van een beeld van de benodigde tijdsinvestering. Op basis van een door HWL en de Kredietbank op te stellen evaluatieverslag kan dan worden besloten op welke wijze inkomensbeheer structureel kan Blad 3 worden geïmplementeerd binnen het bestaande schuldhulp verleningsbeleid. Een eerder en beter bereik van de doelgroep. Specifiek ter voorkoming en beperking van schuldsituaties is in 1992 in Leeuwarden het BAC (Budget Advies Centrum) opgericht. Inmiddels is dit centrum geïntegreerd in een speciaal team voor financiële hulpverlening bij HWL. Met name voor wat betreft het bereik van de doelgroep is de afgelopen jaren aangetoond dat de preventieve activiteiten in een duidelijke behoefte voorzien. Verder zijn wij van mening dat het energiebedrijf en de woningbouwcorporaties een rol behoren te vervullen in het vroegtijdig signaleren van mogelijke financiële problemen bij hun cliënten. In de kadernota wordt voorgesteld aan de stuurgroep van het Project Overkreditering te verzoeken ons te adviseren over de wijze waarop invulling kan worden gegeven aan een verdere samenwerking met de woningbouw corporaties en nutsbedrijven. In dit kader zal eveneens worden nagegaan in hoeverre het Project Overkreditering en het in onze gemeente aanwezige Loket Woonproblemen op elkaar kunnen worden afgestemd. Tot slot wordt nog opgemerkt dat in het kader van het project "Sluitende aanpak jongeren" expliciet aandacht zal worden besteed aan een mogelijke toename van de schulden problematiek onder jongeren. Financiële consequenties Voor wat betreft de financiële consequenties van de in de Kadernota Schuldhulpverlening opgenomen voorstellen verwijzen wij u naar hoofdstuk 5 van de nota. De structurele kosten van het instrument inkomensbeheer kunnen op dit moment nog niet concreet worden begroot. Wij hebben HWL inmiddels verzocht een offerte aan ons uit te brengen voor wat betreft de aan de intake en de maatschap pelijke begeleiding van inkomensbeheercliënten verbonden kosten. Verder zal er nog subsidie beschikbaar moeten worden gesteld voor het realiseren van een online- verbinding tussen HWL en de Kredietbank. De eenmalige, experimentele en, na 2001, structurele kosten van inkomens beheer kunnen worden gedekt ten laste van de op de gemeentebegroting nog resterende financiële beleidsruimte voor het gemeentelijk minimabeleid. In het kader van het MeerjarenOntwikkelingsProgramma heeft u reeds besloten dat (een deel van) deze middelen zal worden ingezet ten behoeve van een verdere optimalisatie van de schuldhulpverlening.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 88