Blad 2
In hoofdstuk 4 van de nota worden de mogelijke verbeter-
punten verder uitgewerkt. Paragraaf 2 van dit hoofdstuk
bevat de algemene uitgangspunten voor het gemeentelijk
schuldhulpverleningsbeleidVervolgens wordt in paragraaf
invulling gegeven aan een verdere optimalisering van de
schuldhulpverlening
Hoofdstuk 5 bevat de financiële consequenties. De nota
wordt afgesloten met een aantal bijlagen.
De in de Kadernota Schuldhulpverlening opgenomen
verbe terpun ten
In hoofdstuk 4, paragraaf 3 van de nota worden de
navolgende verbeterpunten voorgesteld:
De werkwijze van het samenwerkingsverband Project
Overkreditering
Met betrekking tot de werkwijze van het Project
Overkreditering wordt opgemerkt dat de in dit project
participerende instellingen inmiddels het initiatief hebben
genomen de taken, afspraken en bevoegdheden binnen het
Project Overkreditering schriftelijk vast te leggen in de
vorm van een samenwerkingsovereenkomst. Wij zijn van mening
dat door het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst de
continuïteit en effectiviteit van de werkwijze binnen het
Project Overkreditering voldoende is gewaarborgd.
Inkomensbeheer
In de kadernota wordt voorgesteld het instrument inkomens-
beheer aan het bestaande instrumentarium op het terrein van
de schuldhulpverlening toe te voegen. Inkomensbeheer is het
beheren van de inkomsten en uitgaven van een cliënt door
het betalen van de vaste lasten en incidentele rekeningen,
het reserveren ten behoeve van onvoorziene en periodieke
uitgaven en het verstrekken van een bedrag voor huishoude
lijke uitgaven aan de betrokkene. Aangezien bij inkomens
beheer de volledige financiële huishouding wordt overge
dragen, achten wij dit een middel dat zorgvuldig en
terughoudend moet worden toegepast. Indien mogelijk
verdient het inzetten van budgetbegeleiding de voorkeur
boven inkomensbeheer, aangezien budgetbegeleiding bijdraagt
aan de zelfredzaamheid (enabling) van de burger. In de nota
wordt voorgesteld het instrument inkomensbeheer vooralsnog
voor een periode van een jaar, in de vorm van een
samenwerkingsverband tussen de stichting Hulp en Welzijn
Leeuwarden en de Kredietbank, op experimentele basis in te
voeren. Doel van dit experiment is het ontwikkelen van een
procedure met betrekking tot de inzet van het instrument
inkomensbeheer en het verkrijgen van een beeld van de
benodigde tijdsinvestering. Op basis van een door HWL en de
Kredietbank op te stellen evaluatieverslag kan dan worden
besloten op welke wijze inkomensbeheer structureel kan
Blad 3
worden geïmplementeerd binnen het bestaande schuldhulp
verleningsbeleid.
Een eerder en beter bereik van de doelgroep.
Specifiek ter voorkoming en beperking van schuldsituaties
is in 1992 in Leeuwarden het BAC (Budget Advies Centrum)
opgericht. Inmiddels is dit centrum geïntegreerd in een
speciaal team voor financiële hulpverlening bij HWL. Met
name voor wat betreft het bereik van de doelgroep is de
afgelopen jaren aangetoond dat de preventieve activiteiten
in een duidelijke behoefte voorzien.
Verder zijn wij van mening dat het energiebedrijf en de
woningbouwcorporaties een rol behoren te vervullen in het
vroegtijdig signaleren van mogelijke financiële problemen
bij hun cliënten. In de kadernota wordt voorgesteld aan de
stuurgroep van het Project Overkreditering te verzoeken ons
te adviseren over de wijze waarop invulling kan worden
gegeven aan een verdere samenwerking met de woningbouw
corporaties en nutsbedrijven. In dit kader zal eveneens
worden nagegaan in hoeverre het Project Overkreditering en
het in onze gemeente aanwezige Loket Woonproblemen op
elkaar kunnen worden afgestemd.
Tot slot wordt nog opgemerkt dat in het kader van het
project "Sluitende aanpak jongeren" expliciet aandacht zal
worden besteed aan een mogelijke toename van de schulden
problematiek onder jongeren.
Financiële consequenties
Voor wat betreft de financiële consequenties van de in de
Kadernota Schuldhulpverlening opgenomen voorstellen
verwijzen wij u naar hoofdstuk 5 van de nota.
De structurele kosten van het instrument inkomensbeheer
kunnen op dit moment nog niet concreet worden begroot. Wij
hebben HWL inmiddels verzocht een offerte aan ons uit te
brengen voor wat betreft de aan de intake en de maatschap
pelijke begeleiding van inkomensbeheercliënten verbonden
kosten. Verder zal er nog subsidie beschikbaar moeten
worden gesteld voor het realiseren van een online-
verbinding tussen HWL en de Kredietbank. De eenmalige,
experimentele en, na 2001, structurele kosten van inkomens
beheer kunnen worden gedekt ten laste van de op de
gemeentebegroting nog resterende financiële beleidsruimte
voor het gemeentelijk minimabeleid. In het kader van het
MeerjarenOntwikkelingsProgramma heeft u reeds besloten dat
(een deel van) deze middelen zal worden ingezet ten behoeve
van een verdere optimalisatie van de schuldhulpverlening.