Blad 2 gedekt. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om openbaar vervoer- projecten waarbij sprake is van rijkssubsidies, bijdragen van de provincie en om dekking uit gemeentelijke middelen, zoals de stelpost infrastructuur, de Egalisatiereserve Openbaar Vervoer en de routine-investeringen voor de vervanging van verkeersregelinstallaties. Doordat het Programma Infrastructuur 2000 tot doel heeft een zo compleet mogelijk overzicht te bieden van de financiële gevolgen van de in dat jaar op te starten werken, zijn in dit programma ook projecten opgenomen die deel uitmaken van andere programma's, zoals het Plan van Aanpak/Uitvoeringsplanning Binnenstad Nieuwe Stad, en/of waarvoor separaat door de raad krediet is verleend dan wel waarvoor separaat krediet wordt aangevraagd. Programma Infrastructuur 2000 In het "Programma Infrastructuur 2000; met hierin opgenomen het Meerjarenprogramma Infrastructuur 2001 t/m 2003" is een gedetailleerd overzicht weergegeven van het programma 2000. Cijfermatig samengevat luidt het programma 2000 als volgt: Omschrijving WOONOMGEVING STADSGEWEST/ STED. KNOOPPUNT BINNENSTAD NIEUWE STAD LANGZAAM VERKEERS- V OORZIENTNGEN RIOLERINGEN VOORZIENINGEN OPENBAAR VERVOER VERKEERSVEILIGHEID PARKEREN 500.000 10.965.000 Totaal kosten 38.840.000 1.000.000 2.800.000 4.100.000 14.650.000 4.740.000 650.000 500.000 12.025.000 Stelpost Jaarschijf 2000 1.300.000 2.080.000 100.000 425.000 Diverse subsidies 120.000 1.400.000 4.500.000 225.000 250.000 Overige bijdragen 38.840.000 1.000.000 1.380.000 620.000 14.650.000 140.000 Blad 3 In totaal is met het Programma Infrastructuur 2000 een investeringsvolume gemoeid van f 79.305.000,-. In dit bedrag zijn onder meer de kosten voor het bouwrijp maken van de woonwijk Zuiderburen, voor rioleringswerken en een gedeelte van de kosten voor de herinrichting van de binnenstad meegenomen. Het totaal aan infrastructurele investeringen in 2000 wordt als volgt gedekt: - Subsidies Van het totale investeringsvolume voor 2000 wordt f 6.495.000,- door middel van subsidies gedekt. Het betreft hier voor een belangrijk deel rijksbijdragen voor openbaar vervoersvoorzieningen, met name busbanen en busstroken. Verder wordt voor de in 2000 uit te voeren langzaam verkeersvoorzieningen en voor een tweetal minirotondes gerekend op subsidies van de provincie die in het kader van de Gebundelde Doeluitkering worden verstrekt In 2000 wordt bovendien een deel van de in 1999 toegekende rijkssubsidie uit het project Duurzaam Veilig ingezet voor verkeersveiligheidmaatregelen - Overige bijdragen De kolom "Overige bijdragen" uit de tabel bestaat uit meerdere (gemeentelijke) dekkingsbronnen. Zo worden de investeringen voor rioleringen ten bedrage van f 14.650.000,- gedekt uit de rioolrechten. Voorts zijn werken opgenomen die uitgevoerd worden in de uitbreidingsgebieden. Deze werkzaamheden komen ten laste van de exploitaties van deze woon- en werkgebieden. Voor de dekking van deze categorie werkzaamheden (in totaal f 46.425.000,- van de kolom "Overige bijdragen") zijn of worden separaat en op basis van grondexploitatiebereke ningen kredieten aangevraagd. In concreto gaat het om investeringen in de (nieuwe) woongebieden Goutum-Noord, Havankpark, Zuiderburen, Wytgaard-Noord, Wirdum 190 en Wirdum ter plaatse van het oude sportveld. Bij de werkgebieden betreft het De Hemrik, Newtonweg, het Businesspark en het Marnixveld/Bodeterrein De investeringen die samenhangen met de ontsluitings structuur van het nieuwe woongebied Goutumer Nieuwland, waar de woningbouw in 2001 van start dient te gaan, komen voor een deel ten laste van de Reserve Bovenwijkse Voorzieningen. Voor 2000 gaat het om een bijdrage uit deze reserve van f 1.500.000,-.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 91