Blad 2
gedekt. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om openbaar vervoer-
projecten waarbij sprake is van rijkssubsidies, bijdragen
van de provincie en om dekking uit gemeentelijke middelen,
zoals de stelpost infrastructuur, de Egalisatiereserve
Openbaar Vervoer en de routine-investeringen voor de
vervanging van verkeersregelinstallaties.
Doordat het Programma Infrastructuur 2000 tot doel heeft
een zo compleet mogelijk overzicht te bieden van de
financiële gevolgen van de in dat jaar op te starten
werken, zijn in dit programma ook projecten opgenomen die
deel uitmaken van andere programma's, zoals het Plan van
Aanpak/Uitvoeringsplanning Binnenstad Nieuwe Stad, en/of
waarvoor separaat door de raad krediet is verleend dan wel
waarvoor separaat krediet wordt aangevraagd.
Programma Infrastructuur 2000
In het "Programma Infrastructuur 2000; met hierin opgenomen
het Meerjarenprogramma Infrastructuur 2001 t/m 2003" is een
gedetailleerd overzicht weergegeven van het programma 2000.
Cijfermatig samengevat luidt het programma 2000 als volgt:
Omschrijving
WOONOMGEVING
STADSGEWEST/
STED. KNOOPPUNT
BINNENSTAD NIEUWE
STAD
LANGZAAM VERKEERS-
V OORZIENTNGEN
RIOLERINGEN
VOORZIENINGEN
OPENBAAR VERVOER
VERKEERSVEILIGHEID
PARKEREN
500.000
10.965.000
Totaal
kosten
38.840.000
1.000.000
2.800.000
4.100.000
14.650.000
4.740.000
650.000
500.000
12.025.000
Stelpost
Jaarschijf
2000
1.300.000
2.080.000
100.000
425.000
Diverse
subsidies
120.000
1.400.000
4.500.000
225.000
250.000
Overige
bijdragen
38.840.000
1.000.000
1.380.000
620.000
14.650.000
140.000
Blad 3
In totaal is met het Programma Infrastructuur 2000 een
investeringsvolume gemoeid van f 79.305.000,-.
In dit bedrag zijn onder meer de kosten voor het bouwrijp
maken van de woonwijk Zuiderburen, voor rioleringswerken en
een gedeelte van de kosten voor de herinrichting van de
binnenstad meegenomen.
Het totaal aan infrastructurele investeringen in 2000 wordt
als volgt gedekt:
- Subsidies
Van het totale investeringsvolume voor 2000 wordt
f 6.495.000,- door middel van subsidies gedekt. Het
betreft hier voor een belangrijk deel rijksbijdragen voor
openbaar vervoersvoorzieningen, met name busbanen en
busstroken. Verder wordt voor de in 2000 uit te voeren
langzaam verkeersvoorzieningen en voor een tweetal
minirotondes gerekend op subsidies van de provincie die
in het kader van de Gebundelde Doeluitkering worden
verstrekt
In 2000 wordt bovendien een deel van de in 1999
toegekende rijkssubsidie uit het project Duurzaam Veilig
ingezet voor verkeersveiligheidmaatregelen
- Overige bijdragen
De kolom "Overige bijdragen" uit de tabel bestaat uit
meerdere (gemeentelijke) dekkingsbronnen.
Zo worden de investeringen voor rioleringen ten bedrage
van f 14.650.000,- gedekt uit de rioolrechten.
Voorts zijn werken opgenomen die uitgevoerd worden in de
uitbreidingsgebieden. Deze werkzaamheden komen ten laste
van de exploitaties van deze woon- en werkgebieden. Voor
de dekking van deze categorie werkzaamheden (in totaal
f 46.425.000,- van de kolom "Overige bijdragen") zijn of
worden separaat en op basis van grondexploitatiebereke
ningen kredieten aangevraagd. In concreto gaat het om
investeringen in de (nieuwe) woongebieden Goutum-Noord,
Havankpark, Zuiderburen, Wytgaard-Noord, Wirdum 190 en
Wirdum ter plaatse van het oude sportveld. Bij de
werkgebieden betreft het De Hemrik, Newtonweg, het
Businesspark en het Marnixveld/Bodeterrein
De investeringen die samenhangen met de ontsluitings
structuur van het nieuwe woongebied Goutumer Nieuwland,
waar de woningbouw in 2001 van start dient te gaan, komen
voor een deel ten laste van de Reserve Bovenwijkse
Voorzieningen. Voor 2000 gaat het om een bijdrage uit
deze reserve van f 1.500.000,-.