Blad 4
In het kader van de uitvoering van het "Plan van Aanpak/
Uitvoeringsfasering Binnenstad Nieuwe Stad" wordt in 2000
verdergegaan met de herinrichting van delen van het
hoofdwinkelgebied en wordt de uitvoering voorbereid voor
2001. Ook reconstructies die samenhangen met veranderin
gen in de verkeersstructuur in en rond de binnenstad,
zoals de voorbereiding van de minirotonde Sophialaan/-
Lange Marktstraat en aanpassing van het Hoeksterpad,
behoren tot het project Binnenstad Nieuwe Stad. Voor deze
werkzaamheden wordt separaat krediet aangevraagd. Daarbij
zal tevens worden aangegeven op welke wijze de dekking
plaatsvindt
Bij de infrastructurele maatregelen voor het openbaar
vervoer, waarvan naast de stadsbussen ook het streek
vervoer profiteert, wordt de eigen bijdrage in de kosten
gedeeld door de provincie en de gemeente. Bij deze werken
gaat het om maatregelen die vanuit de 'De Boer'-gelden
voor 90% gesubsidieerd worden.
De stelpost voor kleine aanpassingen ten behoeve van het
openbaar vervoer wordt gedekt uit de gemeentelijke
Egalisatiereserve Openbaar Vervoer.
De werkzaamheden die in 2000 verricht worden in verband
met de uitbreiding van de gebouwde parkeervoorzieningen
in de binnenstad komen ten laste van de parkeeropbreng-
sten in casu de Reserve Parkeren. Hieronder valt tevens
de aanleg van een dynamisch parkeerverwijssysteem.
De voor 2000 voorziene bijdrage van de gemeente
Leeuwarden in de staande-mast-route wordt uit de Reserve
Investeringen Economische Infrastructuur gedekt.
Voor de dekking van een deel van de gemeentelijke
bijdrage in de kosten van de reconstructie van de
Tesselschadestraat wordt een beroep gedaan op het
Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds. In het
Meerjaren Ontwikkelingsprogramma is in dit fonds voor
2000 een reservering opgenomen voor het project FEC-City,
waar de reconstructie van de Tesselschadestraat onderdeel
van uitmaakt.
Bij de kostendekking van de reconstructie van het kruis
punt Hendrik Algraweg/Newtonweg wordt uitgegaan van een
bijdrage van f 2.000.000,- van Rijkswaterstaat.
Blad 5
- Stelpost Infrastructuur
Ten laste van de stelpost infrastructuur 2000 komt een
bedrag van f 4.715.000,-. In dit bedrag is een bijdrage
opgenomen van f 1.300.000,- in de kosten van infra
structurele werkzaamheden die samenhangen met het project
"Binnenstad Nieuwe Stad"
Raamkrediet
Eerder is aangegeven dat voor een belangrijk deel van de
maatregelen uit het Programma Infrastructuur 2000 al
krediet is verleend dan wel separaat krediet wordt
aangevraagd. Dit heeft te maken met de functie van dit
programma, te weten een overzicht bieden van de maatregelen
waarvan de financiële consequenties voor 2000 gepland
staan
Buiten de raamkredietaanvraag, die in samenhang met de
vaststelling van het Programma Infrastructuur 2000 aan u
wordt voorgelegd, vallen maatregelen in de uitbreidings
gebieden en maatregelen uit het "Plan van Aanpak/
Uitvoeringsfasering Binnenstad Nieuwe Stad", inclusief het
parkeren. Verder is voor de gemeentelijke bijdrage in het
project "Staande-mast-route Grou-Leeuwarden c.a." door de
raad in haar vergadering van 23 november 1998 krediet
verleend.
Ten behoeve van het Programma Infrastructuur 2000 dient
thans een raamkrediet beschikbaar te worden gesteld dat als
volgt is opgebouwd:
Omschrijving
Kosten
Stelpost
Overige dekking
Jaarschijf
2000
subsidies
overige
bijdragen
TOTAAL GENERAAL
79.305.000
4.715.000
6.495.000
68.095.000
REEDS AANGEVRAAGDE/
SEPARATE KREDIETEN:
Woonomgeving
-37.340.000
0
0
-37.340.000
Stadsgewest
-1.000.000
0
0
-1.000.000
- Binnenstad Nieuwe Stad
-2.800.000
-1.300.000
-120.000
-1.380.000
- Langzaam verkeersvoorz.
-120.000
0
0
-120.000
- Parkeren
-500.000
0
0
-500.000
- Overige infrastructuur
-8.965.000
0
0
-8.965.000
GECORRIGEERD TOTAAL
28.580.000
3.415.000
6.375.000
18.790.000