Blad 4 In het kader van de uitvoering van het "Plan van Aanpak/ Uitvoeringsfasering Binnenstad Nieuwe Stad" wordt in 2000 verdergegaan met de herinrichting van delen van het hoofdwinkelgebied en wordt de uitvoering voorbereid voor 2001. Ook reconstructies die samenhangen met veranderin gen in de verkeersstructuur in en rond de binnenstad, zoals de voorbereiding van de minirotonde Sophialaan/- Lange Marktstraat en aanpassing van het Hoeksterpad, behoren tot het project Binnenstad Nieuwe Stad. Voor deze werkzaamheden wordt separaat krediet aangevraagd. Daarbij zal tevens worden aangegeven op welke wijze de dekking plaatsvindt Bij de infrastructurele maatregelen voor het openbaar vervoer, waarvan naast de stadsbussen ook het streek vervoer profiteert, wordt de eigen bijdrage in de kosten gedeeld door de provincie en de gemeente. Bij deze werken gaat het om maatregelen die vanuit de 'De Boer'-gelden voor 90% gesubsidieerd worden. De stelpost voor kleine aanpassingen ten behoeve van het openbaar vervoer wordt gedekt uit de gemeentelijke Egalisatiereserve Openbaar Vervoer. De werkzaamheden die in 2000 verricht worden in verband met de uitbreiding van de gebouwde parkeervoorzieningen in de binnenstad komen ten laste van de parkeeropbreng- sten in casu de Reserve Parkeren. Hieronder valt tevens de aanleg van een dynamisch parkeerverwijssysteem. De voor 2000 voorziene bijdrage van de gemeente Leeuwarden in de staande-mast-route wordt uit de Reserve Investeringen Economische Infrastructuur gedekt. Voor de dekking van een deel van de gemeentelijke bijdrage in de kosten van de reconstructie van de Tesselschadestraat wordt een beroep gedaan op het Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds. In het Meerjaren Ontwikkelingsprogramma is in dit fonds voor 2000 een reservering opgenomen voor het project FEC-City, waar de reconstructie van de Tesselschadestraat onderdeel van uitmaakt. Bij de kostendekking van de reconstructie van het kruis punt Hendrik Algraweg/Newtonweg wordt uitgegaan van een bijdrage van f 2.000.000,- van Rijkswaterstaat. Blad 5 - Stelpost Infrastructuur Ten laste van de stelpost infrastructuur 2000 komt een bedrag van f 4.715.000,-. In dit bedrag is een bijdrage opgenomen van f 1.300.000,- in de kosten van infra structurele werkzaamheden die samenhangen met het project "Binnenstad Nieuwe Stad" Raamkrediet Eerder is aangegeven dat voor een belangrijk deel van de maatregelen uit het Programma Infrastructuur 2000 al krediet is verleend dan wel separaat krediet wordt aangevraagd. Dit heeft te maken met de functie van dit programma, te weten een overzicht bieden van de maatregelen waarvan de financiële consequenties voor 2000 gepland staan Buiten de raamkredietaanvraag, die in samenhang met de vaststelling van het Programma Infrastructuur 2000 aan u wordt voorgelegd, vallen maatregelen in de uitbreidings gebieden en maatregelen uit het "Plan van Aanpak/ Uitvoeringsfasering Binnenstad Nieuwe Stad", inclusief het parkeren. Verder is voor de gemeentelijke bijdrage in het project "Staande-mast-route Grou-Leeuwarden c.a." door de raad in haar vergadering van 23 november 1998 krediet verleend. Ten behoeve van het Programma Infrastructuur 2000 dient thans een raamkrediet beschikbaar te worden gesteld dat als volgt is opgebouwd: Omschrijving Kosten Stelpost Overige dekking Jaarschijf 2000 subsidies overige bijdragen TOTAAL GENERAAL 79.305.000 4.715.000 6.495.000 68.095.000 REEDS AANGEVRAAGDE/ SEPARATE KREDIETEN: Woonomgeving -37.340.000 0 0 -37.340.000 Stadsgewest -1.000.000 0 0 -1.000.000 - Binnenstad Nieuwe Stad -2.800.000 -1.300.000 -120.000 -1.380.000 - Langzaam verkeersvoorz. -120.000 0 0 -120.000 - Parkeren -500.000 0 0 -500.000 - Overige infrastructuur -8.965.000 0 0 -8.965.000 GECORRIGEERD TOTAAL 28.580.000 3.415.000 6.375.000 18.790.000

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 92