1.4. Verkeers-Milieu-Plan De besluitvorming over de wijze van afsluiting van de Lorentzkade voor doorgaand (vrachtverkeer is doorgeschoven naar 2000. 1.5. Voorzieningen Openbaar Vervoer Van de voorziene uitvoering van het oostelijk gedeelte van de busbaan Harlingerstraatweg (gedeelte tussen kruispunt Westeinde en Europaplein) wordt in 1999 alleen de busbaan stad-uit aangelegd. De busbaan stad-in wordt in 2000 uitgevoerd, samen met het gedeelte ten westen van het kruispunt Westeinde. In afwijking van het Meerjarenprogramma Infrastructuur 1999 t/m 2002 is de dekking van dit werk volledig ten laste gebracht van 1999. Dit is gebeurd op verzoek van de provincie. Hiervoor is door de raad inmiddels een aanvullend krediet beschikbaar gesteld. 16 Verkeersveiligheid In 1999 is een subsidiebedrag van f 625.000,-- toegekend in het kader van het project Duurzaam Veilig voor de invoering van 30 km zones. Dit bedrag komt ongeveer overeen met de verwachtingen. De uitvoering van deze verkeersveiligheidsmaatregelen blijft in 1999 enigszins achter. De verwachting is dat de opgelopen achterstand in 2000 wordt ingelopen. Het accent van de werkzaamheden in 1999 is komen te liggen op de voorbereiding van de uitvoering van 30 km en 60 km projecten en op het onderdeel bromfietsen op de rijbaan. De invoeringsdatum hiervan is eind 1999 en ten behoeve hiervan dienen diverse verkeersbesluiten genomen te worden. De uitvoeringstermijn van het project dient verlengd te worden omdat vanuit nieuw beleid geen aanvullende gemeentelijke middelen beschikbaar zijn gesteld. Omdat de uitvoering van de verkeersluwe maatregelen in het gebied Sonnenborgh (Componistenbuurtgekoppeld is aan de rioleringswerkzaamheden geschiedt deze uitvoering gefaseerd. Fase 2 van de vervanging van de riolering is voorzien voor 2000. Programma Infrastructuur 2000 4 HOOFDSTUK 2 TOELICHTING (MEERJAREN)PROGRAMMA INFRASTRUCTUUR 2.1. Algemene inleiding Een deel van de werken uit dit meerjarenprogramma infrastructuur is gebaseerd op andere programma's, zoals het Plan van Aanpak Binnenstad Nieuwe Stad, of vloeit voort uit de aanleg van nieuwe woon- en werkgebieden in Leeuwarden. Bij de opstelling van het Programma Infrastructuur 2000 is uitgegaan van het in het vorige meerjarenprogramma voor dat jaar opgestelde indicatieve programma. Daarnaast is gekeken naar welke nieuwe projecten of werken in het programma moeten worden ingepast en of verschuiving in de voorziene fasering van de voor de komende jaren geplande werkzaamheden aan de orde is. Een belangrijke factor daarbij is geweest het feit dat de decentralisatie naar de gemeenten van de subsidie voor de zogenaamde kleine infrastructurele werken opnieuw met een jaar is vertraagd. Hierdoor is de mogelijkheid voor subsidie van projecten bepalend geweest voor de prioritering voor 2000. In Hoofdstuk 3 wordt aangegeven welke afwegingen gemaakt zijn bij de indicatieve invulling van het meerjarenprogramma voor de jaren na 2000. 2.1.1. Grondexploitatiegebieden Ten aanzien van de infrastructurele werken in uitbreidingsgebieden kan opgemerkt worden dat alleen de werken voor het jaar 2000 in grote lijnen vastliggen. De uitvoering van de opgenomen werken voor latere jaren hangt nauw samen met het verloop van de grondverkopen en van de met de uitvoering samenhangende planologisch-juridische procedures. Het gaat hierbij zowel om de nieuwe woongebieden als om de bedrijfs terreinen 2.1.2. Procedure De procedure van het (Meerjaren)programma Infrastructuur 2000 t/m 2003 verloopt als volgt. Door de raad wordt de eerste jaarschijf van het programma vastgesteld en worden de benodigde (aanvullende) raamkredieten voor de in dat jaar opgenomen werken beschikbaar gesteld. Doordat het programma infrastructuur ook werken in uitbreidingsgebieden en werken uit het Plan van Aanpak Binnenstad Nieuwe Stad bevat, die een eigen kredietaanvraag kennen, is niet voor het gehele programma een raamkrediet benodigd. Met het beschikbaar stellen van de raamkredieten wordt de dienst Stads ontwikkeling gemachtigd de werken in voorbereiding te nemen. De uitgewerkte projecten worden vervolgens afzonderlijk behandeld in de raadsadvies- commissie. Door de goedkeuring van de plannen door de commissie wordt fiat gegeven aan de besteding van de uitvoeringskredieten. 2.1.3. Verantwoording In het volgende (meerjaren)programma infrastructuur wordt verantwoording gegeven van de stand van zaken van het voorafgaande jaar. Tussentijds wordt in de TURAP van de dienst Stadsontwikkeling melding gemaakt van eventuele afwijkingen van het programma infrastructuur voor het lopende jaar. 2.1.4. Uitvoeringsplanning De in het meerjarenprogramma opgenomen werken worden in principe in uit voering genomen in de jaren waarin de 90%-)bedragen voor het werk zijn Programma Infrastructuur 2000 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 99