1.4. Verkeers-Milieu-Plan
De besluitvorming over de wijze van afsluiting van de Lorentzkade voor
doorgaand (vrachtverkeer is doorgeschoven naar 2000.
1.5. Voorzieningen Openbaar Vervoer
Van de voorziene uitvoering van het oostelijk gedeelte van de busbaan
Harlingerstraatweg (gedeelte tussen kruispunt Westeinde en Europaplein)
wordt in 1999 alleen de busbaan stad-uit aangelegd. De busbaan stad-in
wordt in 2000 uitgevoerd, samen met het gedeelte ten westen van het
kruispunt Westeinde. In afwijking van het Meerjarenprogramma Infrastructuur
1999 t/m 2002 is de dekking van dit werk volledig ten laste gebracht van
1999. Dit is gebeurd op verzoek van de provincie. Hiervoor is door de raad
inmiddels een aanvullend krediet beschikbaar gesteld.
16 Verkeersveiligheid
In 1999 is een subsidiebedrag van f 625.000,-- toegekend in het kader van
het project Duurzaam Veilig voor de invoering van 30 km zones. Dit bedrag
komt ongeveer overeen met de verwachtingen. De uitvoering van deze
verkeersveiligheidsmaatregelen blijft in 1999 enigszins achter. De
verwachting is dat de opgelopen achterstand in 2000 wordt ingelopen. Het
accent van de werkzaamheden in 1999 is komen te liggen op de voorbereiding
van de uitvoering van 30 km en 60 km projecten en op het onderdeel
bromfietsen op de rijbaan. De invoeringsdatum hiervan is eind 1999 en ten
behoeve hiervan dienen diverse verkeersbesluiten genomen te worden.
De uitvoeringstermijn van het project dient verlengd te worden omdat vanuit
nieuw beleid geen aanvullende gemeentelijke middelen beschikbaar zijn
gesteld.
Omdat de uitvoering van de verkeersluwe maatregelen in het gebied
Sonnenborgh (Componistenbuurtgekoppeld is aan de rioleringswerkzaamheden
geschiedt deze uitvoering gefaseerd. Fase 2 van de vervanging van de
riolering is voorzien voor 2000.
Programma Infrastructuur 2000
4
HOOFDSTUK 2 TOELICHTING (MEERJAREN)PROGRAMMA INFRASTRUCTUUR
2.1. Algemene inleiding
Een deel van de werken uit dit meerjarenprogramma infrastructuur is
gebaseerd op andere programma's, zoals het Plan van Aanpak Binnenstad
Nieuwe Stad, of vloeit voort uit de aanleg van nieuwe woon- en werkgebieden
in Leeuwarden.
Bij de opstelling van het Programma Infrastructuur 2000 is uitgegaan van
het in het vorige meerjarenprogramma voor dat jaar opgestelde indicatieve
programma. Daarnaast is gekeken naar welke nieuwe projecten of werken in
het programma moeten worden ingepast en of verschuiving in de voorziene
fasering van de voor de komende jaren geplande werkzaamheden aan de orde
is. Een belangrijke factor daarbij is geweest het feit dat de
decentralisatie naar de gemeenten van de subsidie voor de zogenaamde kleine
infrastructurele werken opnieuw met een jaar is vertraagd. Hierdoor is de
mogelijkheid voor subsidie van projecten bepalend geweest voor de
prioritering voor 2000.
In Hoofdstuk 3 wordt aangegeven welke afwegingen gemaakt zijn bij de
indicatieve invulling van het meerjarenprogramma voor de jaren na 2000.
2.1.1. Grondexploitatiegebieden
Ten aanzien van de infrastructurele werken in uitbreidingsgebieden kan
opgemerkt worden dat alleen de werken voor het jaar 2000 in grote lijnen
vastliggen. De uitvoering van de opgenomen werken voor latere jaren hangt
nauw samen met het verloop van de grondverkopen en van de met de uitvoering
samenhangende planologisch-juridische procedures.
Het gaat hierbij zowel om de nieuwe woongebieden als om de bedrijfs
terreinen
2.1.2. Procedure
De procedure van het (Meerjaren)programma Infrastructuur 2000 t/m 2003
verloopt als volgt.
Door de raad wordt de eerste jaarschijf van het programma vastgesteld en
worden de benodigde (aanvullende) raamkredieten voor de in dat jaar
opgenomen werken beschikbaar gesteld. Doordat het programma infrastructuur
ook werken in uitbreidingsgebieden en werken uit het Plan van Aanpak
Binnenstad Nieuwe Stad bevat, die een eigen kredietaanvraag kennen, is niet
voor het gehele programma een raamkrediet benodigd.
Met het beschikbaar stellen van de raamkredieten wordt de dienst Stads
ontwikkeling gemachtigd de werken in voorbereiding te nemen. De uitgewerkte
projecten worden vervolgens afzonderlijk behandeld in de raadsadvies-
commissie. Door de goedkeuring van de plannen door de commissie wordt fiat
gegeven aan de besteding van de uitvoeringskredieten.
2.1.3. Verantwoording
In het volgende (meerjaren)programma infrastructuur wordt verantwoording
gegeven van de stand van zaken van het voorafgaande jaar.
Tussentijds wordt in de TURAP van de dienst Stadsontwikkeling melding
gemaakt van eventuele afwijkingen van het programma infrastructuur voor het
lopende jaar.
2.1.4. Uitvoeringsplanning
De in het meerjarenprogramma opgenomen werken worden in principe in uit
voering genomen in de jaren waarin de 90%-)bedragen voor het werk zijn
Programma Infrastructuur 2000
5