Rekening 1999
Concern
x 1.000.--
Product- Beleidsproduct
code
Begroting Rekening Verschil
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo 1999
810 Ruimtelijk beleid
821 Stadsvernieuwing
822 Bouwtoezicht
830 Grondbeleid
3.453 964
50.494 47.831
29.935 24.961
120.935 121.249
-2.489 2.964 657 -2.307 182
-2.663 29.443 26.579 -2.864 -201
-4.974 31.080 29.181 -1.899 3.075
314 85.453 84.354 -1.099 -1.413
204.817 195.005 -9.812 148.940 140.771
-8.169
1.643
Toelichting
810 Ruimtelijk beleid 182.000 Voordeel).
Tot een bedrag van 58.000 is het voordeel op dit product ontstaan, doordat er door de vele werken in 1999 een hoger dan
gemiddeld aantal mutaties is opgetreden in de Grootschalige Basiskaart Leeuwarden. Dit heeft geleid tot verkoop van een groter
aantal gewijzigde kaartbestanden aan het samenwerkingsverband met Kadaster en Nutsbedrijven. Tot een bedrag van 15.000
kan deze extra opbrengst als structureel worden aangemerkt.
Doordat er meer kosten van ruimtelijke ordening konden worden geactiveerd dan was geraamd, is een voordeel ontstaan van
19.000. Op de post apparaatskosten is een voordeel ontstaan van 105.000. doordat aan dit product minder uren zijn
besteed dan was geraamd.
821 Stadsvernieuwing 201.000 Nadeel).
In 1999 is het nieuwe beleid voor de exploitatie van kamerverhuur van start gegaan. In dit eerste jaar zijn de aanloopkosten
voor voorbereiding, begeleiding en uitvoering hoger uitgevallen dan was geraamd. Ook de legesopbrengsten terzake zijn
achtergebleven bij de raming. Door deze oorzaken is er op dit product een nadeel ontstaan van 86.000. Omdat de opslag
voor concernoverhead 115.000 hoger is uitgevallen is het totale nadeel op Stadsvernieuwing 201.000.
822 Bouwtoezicht 3.075.000 Voordeel).
In 1999 heeft de afgifte van bouwvergunningen zich ten opzichte van 1998 in aantallen gestabiliseerd. Niettemin zijn de leges
opbrengsten fors gestegen. Dit is het gevolg van een toename van het aantal grote bouwprojecten. Na aftrek van de hiermee
gepaard gaande extra kosten van 281.000 is er per saldo een voordeel ontstaan van 2.539.000 op legesopbrengsten.
Extra personeel is ingezet voor Individuele Huursubsidie, beleidsevaluatie, het ontwikkelen van een formatieplan en
het opschonen van de geautomatiseerde gegevensbestanden met betrekking tot woningmarktbeleid is een tegenvaller ontstaan
van 20.000.
Het is in 1999 niet gelukt om de geplande uitbreiding en inzet van de Buurt-Onderhouds-Ploegen volledig te realiseren, hierdoor
is op dit product een voordeel ontstaan van 245.000. Daarnaast is er op dit product een voordeel van 87.000 gerealiseerd
als gevolg van een gewijzigde inzet van ambtelijke capaciteit.
Door een gewijzigde inzet van personele capaciteit is er op het beheersproduct "Stedelijke herstructurering" een voordeel
ontstaan van 254.000.
De concernopslag valt tenslotte 30.000 hoger uit dan geraamd, zodat het totale resultaat op dit product uitkomt op een
bedrag van 3.075.000.
830 Grondbeleid 1.413.000 Nadeel).
Tot een bedrag van 58.000 is het nadeel op dit product ontstaan doordat er bij aan- en verkopen in 1999 werkzaamheden
zijn verricht, welke niet verrekend konden worden met de grondcomplexen. zoals de privatisering van de Leeuwarder
Jachthaven, civiele procedures en onderhandelingen manege Rengerslaan.
De huur- en pachtopbrengsten zijn 50.000 lager dan was geraamd door de verkoop van cultuurgronden. Tot slot
is een nadeel van 42.000 op dit product ontstaan als gevolg van hogere rentekosten.
Doordat de lasten ten opzichte van de primitieve begroting nogal zijn gestegen is er een tegenvaller op de concernoverhead
van 1.263.000.
70
Rekening 1999
Concern
x 1.000.-
Product- Beleidsproduct
code
Begroting Rekening Verschil
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo 1999
911 Financieringen
920 Algemene belastingen
921 Algemene Uitkeringen
922 Algemene baten en lasten
990 Kostenplaatscn
9.412 12.212 2.800 3.477 6.228 2.751 -49
3.202 44.541 41.339 2.753 46.600 43.847 2.508
5.895 169.389 163.494 1.553 162.105 160.552 -2.942
19.606 11.690 -7.916 20.571 13.041 -7.530 386
1.193 88 -1.105 6.229 6.254 25 1.130
39.308 237.920 198.612 34.583 234.228 199.645 1.033
Toelichting
911 Financieringen 49.000 Nadeel)
Het nadeel van 49.000 op dit product kan als volgt worden gespecificeerd:
- tegenvaller op de post rente
- meevaller op dividenden
- tegenvaller op de post apparaatskosten
Totaal nadeel
De tegenvaller op de post rente kan als volgt worden verklaard:
- lagere rentelasten betaald aan derden:
- lagere doorberekening rente aan functies en investeringen
- niet gerealiseerde taakstellingen treasury
- diversen
Totaal nadeel rente
-733.000
718.000
-34.000
-49.000
7.841.000
-7.370.000
-1.108.000
-96.000
-733.000
In de begroting was ervan uitgegaan, dat op het product treasury een taakstelling kon worden gerealiseerd van 1.108.000
door geldleningen aan te trekken tegen een lager rentepercentage, dan waarbij bij de rente-omslag vanuit was gegaan.
Doordat er in 1999 sprake was van een hoge positieve kaspositie was het niet nodig geld te lenen. Daardoor kon de
opgelegde taakstelling niet gerealiseerd worden.
De meevaller van 718.000 op de post dividenden bestaat uit:
- extra dividend Bank Nederlandse Gemeenten 221.000
- idem afrekening 1998 34.000
- extra dividend Bouwfonds Nederlandse Gemeenten 251.000
- idem afrekening 1998 140.000
- afrekening dividend Waterleiding Friesland 1998 50.000
- dividend Fryslan Milieu 40.000
- diversen -18.000
Totaal voordeel dividenden 718.000
Doordat er meer uren aan treasury zijn besteed dan geraamd is er op apparaatskosten een nadeel ontstaan van 34.000.
920 Algemene belastingen 2.508.000 Voordeel).
Op dit product is een voordeel ontstaan van 2.508.000.
Dit voordeel wordt tot een bedrag van 1.461.000 verklaard door hogere belastingopbrengsten onroerende zaakbelasting
OZB .(door hogere taxatiewaarden en nieuwbouw) en door hogere belastingopbrengsten hondenbelasting.
71