Gemeente Leeuwarden
De gemeente Leeuwarden draagt met het beleidsproduct Arbeidsmarkt- en sociale
(re-) integratie zorg voor de ontwikkeling van gemeentelijk beleid op het gebied van
sociale- en arbeidsmarktintegratie en de inzet van werkgelegenheidsinstrumenten,
met als doel achterstanden te bestrijden en sociaal isolement te voorkomen en
tegen te gaan.
Hierbij richt het beleid van de gemeente Leeuwarden zich op een doelgroep die
bestaat uit Leeuwarders die bijstandsgerechtigd zijn, dan wel een uitkering van een
uitvoeringsorganisatie sociale zekerheid ontvangen, dan wel werkloos werkzoekend
zijn zonder dat zij een uitkering ontvangen.
Ter stimulering en activering van de doelgroep zet de gemeente Leeuwarden
verschillende trajecten in gang, zoals onder andere trajecten arbeidsmarkttoeleiding,
trajecten sluitende aanpak, trajecten sociale activering, trajecten wet reïntegratie
arbeidsgehandicapten, trajecten voor niet-werkende werkzoekenden, WIW-
werkervaringsplaatsen en het beheer en verstrekken van stimulerings- en
activeringspremies
Bedrijfsfacilitering is de economische pijler binnen het werkgelegenheidsbeleid van
de gemeente Leeuwarden. Bedrijfsfacilitering die aansluit op de behoeften van de
ondernemers heeft een positief effect op de werkgelegenheidsgroei. Door de
ontwikkelingen op het gebied van technologie, logistiek en communicatie worden
bedrijven steeds minder afhankelijk van hun vestigingsplaats en meer afhankelijk
van personeel, kennis- en clustervorming. De gemeente Leeuwarden speelt op deze
behoeften in, door voor verschillende sectoren (waaronder de financiële en service
sector, incl. de ICT-sector) plannen van aanpak te ontwikkelen voor de versterking
van bovenstaande 'pullfactoren'. In deze plannen van aanpak wordt per gekozen
(groei)sector expliciet aandacht besteed aan de werkgelegenheidsontwikkeling
(waar mogelijk gekoppeld aan kennisinfrastructuur) door middel van het stimuleren
van harde infrastructuur (zowel communicatie-infrastructuur als fysieke
vestigingsfactoren), zachte infrastructuur (kennisinfrastructuur en netwerkvorming),
de ontwikkeling en uitvoering van kennisclusters (zoals de realisatie van het
Technocentrum) en zelfstandig ondernemerschap/starters (ook vanuit de woning).
Provincie Fryslan
Het arbeidsmarktbeleid van de Provincie Fryslan richt zich met name op het
stimuleren van de werkgelegenheidsgroei, door middel van het creeren van
voldoende voorwaarden om een maximale banengroei te realiseren Het onlangs
geactualiseerde Sociaal-Economisch Beleidsplan (SEB) vormt hiervoor het kader.
De hoofddoelstelling van het SEB is: 'het bevorderen van een duurzame sociaal-
economische ontwikkeling van de Provincie Fryslcin, gemeten in termen van
werkgelegenheid, investeringen en inkomen'.
Deze hoofddoelstelling is nader uitgewerkt in een drietal beleidslijnen:
9
1 Het versterken van het bestaande bedrijfsleven;
2. Het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid (acquisitie en starters);
3. Het verbeteren van de economische infrastructuur.
De Provincie Fryslcin speelt in dit verband vooral een initiërende, coördinerende en
voorwaardenscheppende rol.
Het beleid van de Provincie Fryslèn is slechts in beperkte mate gericht op de
aanbodzijde van de arbeidsmarkt, omdat de verantwoordelijkheid hiervoor primair
ligt bij Arbeidsvoorziening en de gemeenten. Dit neemt niet weg dat de Provincie
Fryslën in voorkomende gevallen betrokken is bij projecten gericht op de
aanbodzijde van de arbeidsmarkt. Tevens maakt de Provincie Fryslcin zich in SNN-
verband sterk voor het verkrijgen van middelen die nodig zijn om in de periode 2000-
2006 een succesvol arbeidsmarktbeleid te kunnen voeren Hierbij gaat de aandacht
onder andere uit naar het onderdeel arbeidsmarktbeleid van het REONN-
programma.
Arbeidsvoorziening
Arbeidsvoorziening heeft de publieke taakopdracht om een rechtvaardige en
doelmatige aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te bevorderen.
In het bestek van die opdracht kiest Arbeidsvoorziening voor de kerntaken:
bemiddelbaar maken van werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt;
bemiddeling van werkzoekenden;
vacaturevervulling,
verstrekken van informatie en advies
Een aantal ontwikkelingen is van invloed op de wijze waarop Arbeidsvoorziening de
genoemde kerntaken zal uitvoeren Het gaat hierbij met name om de strategische
keuzen van Arbeidsvoorziening Nederland waarvan Arbeidsvoorziening Noord
Nederland onderdeel uitmaakt, het Regeerakkoord, de noordelijke samenwerking en
het dossier 'Langman'
2.3. Uitgangspunten en doelstellingen
De belangrijkste uitgangspunten voor de WGO zijn
dat de WGO geen substituut is voor het reguliere beleid van de projectpartners,
maar is gericht op additionele zaken De projectpartners kunnen elkaar (blijven)
aanspreken op eikaars core-business en verantwoordelijkheden,
dat de projectpartners op bestuurlijk en uitvoeringsniveau naar elkaar toe het
vertrouwen uitspreken dat een gemeenschappelijke benadering van de
werkloosheidsproblematiek en het werkgelegenheidsvraagstuk een belangrijke
meerwaarde heeft;
dat de projectpartners bereid zijn denkkracht te leveren voor analyse en
planvorming voor zowel de korte als de lange termijn;
10