Blad 2 Aanvrager heeft aangegeven dat er ten aanzien van de verkoopbaarheid van gestapelde woningbouw op deze locatie marktonderzoek is verricht. De uitkomst hiervan is positief en aanvrager verwacht bij de verkoop van de appartementen dan ook geen grote problemen. De bouw van deze koopappartementen zal een positieve bijdrage leveren aan een gewenste woningdifferentiatie aan de oostkant van de stad. Door de uitvoering van het bouwplan zal de weg tussen de Coopmansstraat en de ventweg van de Archipelweg komen te vervallen. Deze weg heeft voor het doorgaande verkeer nauwelijks enige functie. In het naastliggende kantoorgebouw is o.a. het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) gevestigd. In de praktijk gebruiken de rijscholen de op te heffen weg als een soortement parkeerterrein. Door het verdwijnen van deze weg worden de autorijscholen geconfronteerd met een aanzienlijke beperking van de parkeergelegenheid ter plekke. Teneinde parkeerproblemen in de woonomgeving te voorkomen hebben wij in vorengenoemde randvoorwaarden opgenomen, dat er ongeveer 14 extra parkeerplaatsen op het perceel moeten worden gerealiseerd ten behoeve van de aangrenzende kantoren (en dan met name het CBR)Blijkens het ingediende bouwplan wordt ruimschoots aan deze voorwaarde voldaan. Op grond van de geldende parkeernormen moeten er voor de woningen en de kantoorruimte ongeveer 30 parkeerplaatsen worden aangelegd. In totaal worden er op het terrein 4 6 parkeerplaatsen gerealiseerd, zodat er 16 parkeerplaatsen extra worden gerealiseerd om de parkeerdruk op de woonomgeving zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast bestaat ook nog de mogelijkheid voor de autorijscholen om de ventweg voor het parkeren te gebruiken. Afgezien van het huidige kantoorgebouw, grenst de nieuwbouw ook aan sportvelden en de rondweg. Alleen op ruime afstand ten noordwesten van de appartementen zijn woningen gesitueerd. Slechts een enkele woning heeft direct zicht op de appartementen. Het plan is in overeenstemming met de eerder geformuleerde en geaccordeerde stedenbouwkundige randvoorwaarden. Zo zal de afstand van de appartementen tot de aangrenzende woningen ruim 50 meter bedragen. De maximale bouwhoogte bedraagt zo'n 20 meter. Uit een oogpunt van privacy en beperking van zonlicht is de afstand tot omwonenden in relatie tot de maximale bouwhoogte ruim voldoende. Het geldende bestemmingsplan "Cambuur" staat de bouw van een kantoorgebouw van maximaal 23 meter toe. Het bouwplan sluit qua bouwmassa en hoogte goed aan bij het aangrenzende kantoorgebouw. Deze locatie aan de rondweg leent zich dan ook beter voor hoogbouw dan voor laagbouw. Blad 3 Gezien het vorenstaande, achten wij het bouwplan uit planologisch en stedenbouwkundig-ruimtelijk oogpunt aanvaardbaar De aanvraag is gepubliceerd als binnengekomen bouwplan en in het kader van de artikel 19 WRO-procedure Tegen het bouwplan zijn geen bedenkingen ingebracht. Bij advies van 7 december 1999 geeft de welstandsadvies commissie Hüs en Hiem aan in te stemmen met de hoofdvorm en de principe-uitwerking van het bouwplan. Ook stelt de commissie de frontvorming van het gebouw langs de Archipelweg zeer op prijs. Door het ontbreken van voldoende uitgewerkte tekeningen heeft de commissie nog geen definitief oordeel kunnen vellen over de glazen noordgevel, de afdekking van de schuine gevelvlakken en de overige detaillering en materiaal- en kleurtoepassing. Het bouwplan zal op deze onderdelen moeten worden aangevuld. Op het moment van vergunningverlening moet Hüs en Hiem een positief advies hebben afgegeven en zal het bouwplan derhalve moeten voldoen aan redelijke eisen van welstand. Teneinde aan dit bouwplan medewerking te kunnen verlenen, is het noodzakelijk, dat voor het bovengenoemde perceel een voorbereidingsbesluit wordt genomen. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan. Wel dienen Gedeputeerde Staten van Fryslan vooraf te hebben verklaard geen bezwaar tegen het verlenen van de vrijstelling te hebben. Onder mededeling, dat de Commissie Stadsontwikkeling u in haar op 23 mei 2000 gehouden vergadering heeft geadviseerd met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit Leeuwarden, 8 juni 2000. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester, mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 2