Blad 2
Aanvrager heeft aangegeven dat er ten aanzien van de
verkoopbaarheid van gestapelde woningbouw op deze locatie
marktonderzoek is verricht. De uitkomst hiervan is positief
en aanvrager verwacht bij de verkoop van de appartementen
dan ook geen grote problemen. De bouw van deze
koopappartementen zal een positieve bijdrage leveren aan
een gewenste woningdifferentiatie aan de oostkant van de
stad.
Door de uitvoering van het bouwplan zal de weg tussen de
Coopmansstraat en de ventweg van de Archipelweg komen te
vervallen. Deze weg heeft voor het doorgaande verkeer
nauwelijks enige functie. In het naastliggende
kantoorgebouw is o.a. het Centraal Bureau Rijvaardigheid
(CBR) gevestigd. In de praktijk gebruiken de rijscholen de
op te heffen weg als een soortement parkeerterrein.
Door het verdwijnen van deze weg worden de autorijscholen
geconfronteerd met een aanzienlijke beperking van de
parkeergelegenheid ter plekke. Teneinde parkeerproblemen in
de woonomgeving te voorkomen hebben wij in vorengenoemde
randvoorwaarden opgenomen, dat er ongeveer 14 extra
parkeerplaatsen op het perceel moeten worden gerealiseerd
ten behoeve van de aangrenzende kantoren (en dan met name
het CBR)Blijkens het ingediende bouwplan wordt
ruimschoots aan deze voorwaarde voldaan. Op grond van de
geldende parkeernormen moeten er voor de woningen en de
kantoorruimte ongeveer 30 parkeerplaatsen worden aangelegd.
In totaal worden er op het terrein 4 6 parkeerplaatsen
gerealiseerd, zodat er 16 parkeerplaatsen extra worden
gerealiseerd om de parkeerdruk op de woonomgeving zoveel
mogelijk te beperken. Daarnaast bestaat ook nog de
mogelijkheid voor de autorijscholen om de ventweg voor het
parkeren te gebruiken.
Afgezien van het huidige kantoorgebouw, grenst de nieuwbouw
ook aan sportvelden en de rondweg. Alleen op ruime afstand
ten noordwesten van de appartementen zijn woningen
gesitueerd. Slechts een enkele woning heeft direct zicht op
de appartementen.
Het plan is in overeenstemming met de eerder geformuleerde
en geaccordeerde stedenbouwkundige randvoorwaarden. Zo zal
de afstand van de appartementen tot de aangrenzende
woningen ruim 50 meter bedragen. De maximale bouwhoogte
bedraagt zo'n 20 meter. Uit een oogpunt van privacy en
beperking van zonlicht is de afstand tot omwonenden in
relatie tot de maximale bouwhoogte ruim voldoende. Het
geldende bestemmingsplan "Cambuur" staat de bouw van een
kantoorgebouw van maximaal 23 meter toe.
Het bouwplan sluit qua bouwmassa en hoogte goed aan bij het
aangrenzende kantoorgebouw. Deze locatie aan de rondweg
leent zich dan ook beter voor hoogbouw dan voor laagbouw.
Blad 3
Gezien het vorenstaande, achten wij het bouwplan uit
planologisch en stedenbouwkundig-ruimtelijk oogpunt
aanvaardbaar
De aanvraag is gepubliceerd als binnengekomen bouwplan en
in het kader van de artikel 19 WRO-procedure
Tegen het bouwplan zijn geen bedenkingen ingebracht.
Bij advies van 7 december 1999 geeft de welstandsadvies
commissie Hüs en Hiem aan in te stemmen met de hoofdvorm en
de principe-uitwerking van het bouwplan. Ook stelt de
commissie de frontvorming van het gebouw langs de
Archipelweg zeer op prijs. Door het ontbreken van voldoende
uitgewerkte tekeningen heeft de commissie nog geen
definitief oordeel kunnen vellen over de glazen noordgevel,
de afdekking van de schuine gevelvlakken en de overige
detaillering en materiaal- en kleurtoepassing. Het bouwplan
zal op deze onderdelen moeten worden aangevuld. Op het
moment van vergunningverlening moet Hüs en Hiem een
positief advies hebben afgegeven en zal het bouwplan
derhalve moeten voldoen aan redelijke eisen van welstand.
Teneinde aan dit bouwplan medewerking te kunnen verlenen,
is het noodzakelijk, dat voor het bovengenoemde perceel een
voorbereidingsbesluit wordt genomen. Hierdoor ontstaat de
mogelijkheid vrijstelling te verlenen van het geldende
bestemmingsplan. Wel dienen Gedeputeerde Staten van Fryslan
vooraf te hebben verklaard geen bezwaar tegen het verlenen
van de vrijstelling te hebben.
Onder mededeling, dat de Commissie Stadsontwikkeling u in
haar op 23 mei 2000 gehouden vergadering heeft geadviseerd
met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te
besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit
Leeuwarden, 8 juni 2000.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester,
mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.