Blad 4
verbinding komen te staan en een veel betere ontsluiting
krijgen op de Anne Vondelingweg
Het met elkaar in verbinding brengen van de beide terreinen
door de gezamenlijke ontsluiting geeft beide terreinen weer
betere ontwikkelingsmogelijkheden en zorgt voor meer
samenhang tussen de bedrijvigheid aan de oostkant van de
stad.
Deze betere ontsluiting betekent namelijk voor
industrieterrein Leeuwarden-Oost
1. een tweede hoofdontsluiting, zodanig dat
vrachtverkeer niet meer over de binnenring
(P. Stuyvesantweg) van de stad hoeft en,
2. voor de Afvalsturing Friesland in plaats van één
toegangsweg en een sluiproute er twee goede
toegangswegen komen,
3. containers vanaf de Junokade over water vervoerd
kunnen worden,
4. betere transportmogelijkheden naar industrieterrein
De Hemrik waar toeleveranciers zitten.
Voor bedrijventerrein Hemrik (west) komt er ook een tweede
hoofdontsluiting. Daarmee kan het toenemende sluipverkeer
door de woonwijk Camminghaburen worden tegengegaan. Door de
betere bereikbaarheid zal de uitgeefbaarheid van dit
bedrijventerrein worden vergroot.
Algemene bereikbaarheid van de zuid—oostkant van Leeuwarden
De Drachtsterweg is een van de twee invalswegen vanuit
zuidelijke richting naar Leeuwarden. De weg is belangrijk
voor de ontsluiting van Leeuwarden op de N 31, met name als
het gaat om de ontsluiting van woonwijken, de binnenstad en
het bedrijventerrein Hemrik. In de loop der jaren is de
hoeveelheid verkeer op de Drachtsterweg geleidelijk
toegenomen. Sinds kort leidt dit in de spitsuren tot enige
vertraging voor de Drachtsterbrug en het Drachtsterplein
Deze vertraging zal zich voortzetten op de Aldlansdyk en de
Anne Vondelingweg. Uit het bij het projectplan bijgevoegde
rapport "Optimalisering Oostflank Leeuwarden" van DHV
Hofstra BV komt naar voren dat het verkeer op het
Drachtsterplein rond 2030 zal vastlopen als er geen
infrastructurele aanpassingen worden gedaan. In het rapport
"Leeuwarden: stad onder druk"1 dat opgesteld is door
werkgeversorganisaties en de brancheorganisaties voor het
goederenvervoer, komt de Drachtsterbrug/het Drachtsterplein
als knelpunt nummer 2 naar voren. Als aanbeveling wordt
gedaan, naast het verdubbelen van de brug, om de
Leeuwarden: stad onder druk. Welke verkeersknelpunten
ervaart het bedrijfsleven in en rondom Leeuwarden? EVO/TLN
99.176,juni 1999.
Blad 5
doorstroming van het verkeer richting bedrijventerrein
Hemrik te verbeteren door op de Drachtsterweg/Drachtster-
plein een extra rechtsafstrook te creëren.
Om vanaf de zuid-oostelijke kant, vanaf het bedrijven
terrein Hemrik de stad uit te komen richting Drachtsterweg
wordt ten behoeve van een betere doorstroming de links-
afstrook op de Aldlansdyk richting Drachtsterweg
verdubbeld
Oplossingen voor de verkeersknelpunten gemeld in het
rapport "Leeuwarden stad onder druk" zijn opgenomen in het
pakket Maatregelen Verkeer en Vervoer van de gemeente
Leeuwarden. De hierboven beschreven maatregelen zijn een
onderdeel van dit pakket bereikbaarheidsmaatregelen.
Het plan is een samenhangend pakket van maatregelen en
voorzieningen gericht op het realiseren van fysieke ruimte,
ontsluiting en revitalisering van het industrieterrein
Leeuwarden-Oost en bedrijventerrein Hemrik (west), alsmede
een algemene verbeterde ontsluiting van de zuid-oostelijke
kant van Leeuwarden en in het bijzonder van het
bedrijventerrein Hemrik.
Fasering
Het totale pakket aan maatregelen zoals hierboven
omschreven is als een project voorgelegd ten behoeve van
medefinanciering voor Kompas van het Noorden.
Een gedeelte van de financiering van het totale project
moet van het bedrijfsleven op bedrijventerrein Hemrik en
industrieterrein Leeuwarden-Oost verkregen worden.
Indien deze bijdragen niet gerealiseerd kunnen worden, zal
het project in beperkter omvang gerealiseerd moeten worden.
De eerste fase bestaat uit het herinrichten van het
industrieterrein Leeuwarden-Oost. De tweede fase bestaat
uit de verkeersmaatregelen ten behoeve van een verbeterde
ontsluiting van de zuid-oostkant van Leeuwarden en de
verbinding van het industrieterrein Leeuwarden-Oost en
bedrijventerrein Hemrik door middel van de brug over de
Tijnje met de nieuwe ontsluitingsweg Anne Vondelingweg op
de Greunsweg.
De tweede fase kan beperkter uitgevoerd worden. Zo kan
indien geen middelen uit KOMPAS worden verkregen de brug
over de Tijnje vervallen en zou volstaan kunnen worden met
een betere aansluiting van de Plutoweg op de Anne
Vondelingweg. Indien er geen bijdrage van de bedrijven kan
worden verkregen kunnen de verkeersmaatregelen voor een
betere ontsluiting van de zuid-oostelijke kant van
Leeuwarden niet worden uitgevoerd.