B.
Investeringen totaal
vri
1 Toename aantal toeristen (recreanten) met 100.000 in 2005 van 250.000 naar 350.000 per jaar)
Financiële multiplier-effecten: stimulering private investeringen m.b.t. ontwikkeling gebieden in de binnenstad:
Achmea (Sofialaan), ING (Lombardsteeg), Winkelcentrum Zaailand, Harmoniekwartier, Ondernemers
(Peperstraat); baatbeslasting, co-financiering door Provincie, Rijk en EG
RELEVANTE BELEIDSKADERS:
LEVI 2030: Het project Binnenstad Nieuwe Stad draagt bij aan de realisering van de strategische doelen voor de
lange termijn en dus ook het toekomstbeeld voor 2030
MOP: Het project Binnenstad Nieuwe Stad is onderdeel van de economische pijler
Masterplan openbare ruimte binnenstad Leeuwarden
Kademota Binnenstad Nieuwe Stad
Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan
Horeca nota
Groenbeleidsplan
Blauwe diamant, deelproject water in de binnenstad
Nota Reclame geordend, geeft nieuwe richtlijnen met betrekking tot reclame in de binnenstad
NADERE ONDERBOUWING:
STATES BESLUITVORMING:
De Kadernota Binnenstad Nieuwe Stad is in december 1997 vastgesteld door de gemeenteraad. Voor de uitvoering
wordt ieder jaar een plan van aanpak inclusief uitvoeringsprogramma voor het betreffende jaar en een
indicatiefprogramma voor de drie daaropvolgende jaren opgesteld. Het plan van aanpak
2001/uitvoeringsprogramma 2001-2005 vormt de basis voor de kredietaanvraag voor de uitvoering van het project
in 2001. Dit plan van aanpak wordt in december 2000/januari 2001 ter vaststelling voorgelegd aan de
gemeenteraad.
De in het MIP genoemde activiteiten zijn gebaseerd op het indicatieve programma voor 2001-2004. Het
definitieve programma wordt pas opgesteld in oktober, hetgeen betekent dat de huidige gegevens in het MIP
kunnen afwijken van het plan van aanpak voor 2001.
42
PLANNING - FASERING
n.v.t
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t
INVESTERINGEN (excl. BTW)
BTW-deel
Planontwikkeling
Algemeen onderzoek
Binnenstadsring
Herinrichting Binnenstad
Parkeerverwijssysteem
Restauratie pijpen en kelders
Ontwikkeling kelders
Project water in de binnenstad
Bereikbaarheid (fietsparkeervoorziening)
Overige (proefprojecten, leefbaarheid e.d.)
Subsidieregeling gevelreclamebeleid
Voorzieningen recreatie en toerisme
Herinrichting Oldehoofsterkerkhof
Parkeergarage Oldehoofsterkerkhof
Prinsentuin
Verbindingszone Station-binnenstad
Beweegbaar maken Pr. Hendrikbrug
1.300
140
1. 639
2.350.5
800
40
3.000
210
60
150
2.000
500
2.200
1.340
100
715
3.645
p.m.
1.500
1.000
100
80
150
32.250
1.000
400
1.380
20
1.985
1.345
500
300
60
1.500
3.000
2.000
p.m.
1.420
20
8.270
p.m.
100
60
100
1.115
9.000
1.460
25
1.695
60
4.750
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
14.389,5
42.280
12.090
20.085
7.990
EXTERNE FINANCIERING:
EU:
EFRO
Kompas verbinding station -binnenstad)
Kompas (BNS 2001 -2004)
100
1.220
250
1.230
1.250
1.500
1.500
Rijk:
GDU
120
250
Invest.budget Sted. Vernieuwing (ISV)
ISV Grootschalig groen in de binnenstad
250
1.000
##750
1.000
1.000
1.000
1.000
GSB leefbaarheid binnenstad
50
100
100
100
EU Rijk Provincie:
Cofinanciering Pr. Hendrikbrug
7.000
Marktpartijen:
Achmea (sofialn. profiel Pr. Hendrikbrug)
Baatbelasting
800
50
350
p.m.
60
p.m.
INTERNE FINANCIERING:
Strategisch Investerings- en
OntwikkelingsFonds (SIOF)
5.269.5
3.000
reservering
3.000
reservering
3.000
reservering
Stelpost infrastructurele werken (MPI)
1.300
1.025
.050
1.075
p.m.
p.m.
400
250
Rente
250
Stadsvernieuwingsfonds
p.m.
Reserve fonds parkeren
(fietsparkeervoorz.)
3.000
1.000
500
Reserve fonds parkeren (Oldeh.kerkhof)
m# 2.000
32.250
2.000
Stichting Parkeergarages
800
Gemeentelijke bijdrage Pr. Hendrikbrug
.940
FINANCIERING TOTAAL
15.609,5
40.955
10.400
15.675
2.500
p.m.
Tekort/(overschot)
(1.220)
1.325
1.190
4.410
5.490
43