3. PRODUCTENSTRUCTUUR DSW, VERANDERINGEN EN ONTWIKKELINGEN Ten opzichte van 2000 hebben er ten aanzien van de beleidsproducten geen wijzigingen plaats gevonden. De productstructuur is als volgt opgebouwd: Instandhouding en bevordering arbeidsbekwaamheid; Uitvoering werkobjecten SW. Met deze twee producten wordt uitdrukking gegeven aan de dubbele missie die in het kader van de uitvoering van de nWsw bij de DSW is neergelegd. Centraal hierbij staat de sociale doelstelling van de DSW, te weten het aanbieden van werkgelegenheid aan de betreffende doelgroepen en het bevorderen en instandhouden van de arbeidsbekwaamheid van deze personen. Het gaat hierbij om "mensgeoriënteerde" diensten. Als afgeleide hiervan is als tweede productgroep de uitvoering van werkobjecten benoemd, als middel om de sociale doelstelling te bereiken. Deze groep producten betreft de output van de op de markt gerichte voortbrengingsprocessen. Met deze tweedeling in wat wel wordt genoemd "mensbedrijf' en "werkbedrijf' wordt een duidelijke scheiding aangebracht tussen enerzijds de zorgtaken van de DSW en anderzijds de meer economisch georiënteerde productietaken. Door het onderkennen van deze twee bedrijfssferen en de daarbij behorende kosten en opbrengsten, wordt het duale karakter van de bedrijfsvoering helder in beeld gebracht en is het tevens mogelijk de productietaak van de DSW in grote mate volgens marktconforme criteria te beoordelen. Met betrekking tot de beheersproducten is in overleg met de concernstaf is afgesproken dat deze voor de DSW kunnen komen te vervallen. De achterliggende reden hiervan heeft te maken met het feit dat de DSW een administratie kent die gebaseerd is op een productiebedrijf en deze sluit moeilijk aan op de door de gemeente Leeuwarden gekozen productenstructuur. Daarnaast speelt ook het lopende fusietraject een rol bij de overweging de productenstructuur voor de DSW te vereenvoudigen. 4. UITGANGSPUNTEN VAN BEDRIJFSVOERING 4.1. Algemeen In het verbeterprogramma van de DSW staan een viertal thema's centraal. Allereerst wordt gestreefd naar meer omzet en beter renderend werk. Concentratie van de verkoopinspanningen en het opvoeren van de acquisitie moeten de beoogde effecten genereren. Als tweede thema is gekozen voor het verhogen van de effectiviteit van de productieafdelingen. Hiermee wordt beoogd de productiviteit en daardoor het rendement te laten stijgen. Als derde speerpunt krijgt het sociaal beleid een extra impuls door een intensivering van de opleidingsplannen en een gericht in,- door- en uitstroombeleid ten behoeve van de SW-deelnemers. Tenslotte wordt gewerkt aan een verbetering van de aansturing van de organisatie door een heldere en duidelijke verdeling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. In 1999 is een start gemaakt met de invoering van het verbeterprogramma. Naar verwachting zal het verbeterprogramma tegen het einde van 2000 zijn afgerond. De effecten zijn reeds vertaald in deze begroting. 4.2. Planning en control In het kader van het verbeterprogramma zal de optimalisering van de planning en control cyclus een belangrijk speerpunt zijn. Hiertoe is in 2000 een aanzet gemaakt tot het opstellen van clusterplannen. De clusterplannen voor 2001 zullen zodanig worden opgezet dat zij kunnen dienen als basis voor een managementcontract tussen het cluster en de directie van de DSW. Daarnaast is de DSW continu bezig de management informatie beter af te stemmen op de behoeften van het management. Het nieuwe financiële pakket en de nieuwe software voor het maken van overzichten zijn hierbij belangrijke hulpmiddelen. 4.3. Personeel en Organisatie. Het te voeren personeels- en organisatiebeleid zal in 2000 en 2001 sterk gericht zijn op het fusiegereed maken van de organisatie en haar mensen. Het verbeterplan van maart 1999 en de daaraan ten grondslag liggende beleidsnotities en uitwerkingsplannen zijn het 'spoorboekje' van de inzet. Op hoofdlijnen gaat het dan om de doorvoering van een kwaliteitslag in het management, de intensivering van het overleg met de ondernemingsraad, de terugdringing van het ziekteverzuim, de invoering van het zgn. profielensysteem, het operationaliseren van de In-, door- en uitstroomnotitie en de verdere uitwerking van het zgn. mensbedrijf Naast deze meer direkt aan de bedrijfsvoering gekoppelde inzet zal in de voorbereiding van een mogelijke fusie gewerkt moeten worden aan de totstandkoming van afspraken, uitgangspunten en uitvoeringsregels die de overgang van de DSW naar een nieuwe organisatie, in de meest brede zin stroomlijnen en bewerkstelligen. Concreet gaat het dan om zaken als een arbeidsvoorwaardenpakket en een sociaal plan. 4.4. Informatie en automatisering Het jaar 2001 zal in teken staan van de afronding van het automatiseringstraject wat in 1997 van start is gegaan. In 2000 zal begonnen worden met de invoering van de voor- en nacalculatie van productie-orders in het logistieke pakket. Naar verwachting zal de gefaseerde invoering hiervan in de loop van 2001 gereed zijn en kan het beheersinstrumentarium voor het primaire proces met deze functie worden uitgebreid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 155