Begroting 2001 Dienst Algemene Zaken Ontwikkelingen in de dienst Bedrijfsvoering In de afgelopen jaren is ingezet op een sterkere bedrijfsvoering van de dienst. Met name de verankering van het P&C-instramentarium als sturingsmiddel is binnen de sectoren nader vormgegeven. Deze ontwikkeling zal de aandacht blijven houden. De bevindingen van de Taskforce Financiële Structuur zullen worden doorgevoerd en m.n. de functie en inhoud van de productbegroting verder worden uitgebouwd. Structuur In de Perspectiefnota 2001-2004 is een belangrijke wijziging in de structuur van AZ opgenomen: De opname van het Mobiliteitsbureau in de nieuwe sector P&O-advies De opname van het Mobiliteitsniveau in de sector P&O-advies moet uiterlijk per 2003 zijn beslag hebben. Aan deze wijziging is tevens een taakstelling verbonden. Publieksservice In de loop van 2000 is de 'fysieke' fase van de gemeentewinkel gerealiseerd. Daarmee is een zeer publiekstoegankelijke balie gerealiseerd van waaruit een belangrijke regiefunctie in de service aan de burger zal worden vormgegeven. De uitbouw van de service is een complex proces waarbij AZ het voortouw heeft. Veel servicediensten worden immers onder verantwoordelijkheid van AZ uitgevoerd. Maar ook ter zake de benodigde facilitaire voorzieningen, niet in de laatste plaats op ICT-gebied (automatisering, databankkoppelingen, internet), zal vanuit AZ hieraan worden bijgedragen. Eindresultaat Begroting 2001 Het eindresultaat van de begroting laat een positief saldo zien van f 40.241.600,-Ten opzichte van de geactualiseerde begrotingsstand van 26 mei 2000 is dit een nadeel van f 1.365.000,-. Dit resultaat dat louter wordt veroorzaakt door tegenvallers waaraan exogene factoren aan ten grondslag liggen, is als volgt opgebouwd: Onroerendzaakbelasting Stadswachten Derving externe opbrengsten Herijking IT functies Externe klachtenvoorziening •J Salarissen Facilitaire kosten Monitor telef. bereikbaarheid BTW portikosten Onderhoud Eagle Bedrijfsgezondheidsdienst Overigen Deze afwijkingen zijn hieronder toegelicht: - Onroerendzaakbelasting Het tempo waarin de nieuwbouw in onze gemeente wordt gerealiseerd blijft achter bij de planning waarop de opbrengstverwachting van de onroerendzaakbelasting is gebaseerd. Bijstelling van de inkomstprognose OZB leidt in 2001 tot een tegenvaller van f 569.000,-. 569.000,- S 390.000,- I 61.000,- I 50.000,- S 50.000,- S 45.000,- S 45.000,- S 40.000,- I 35.000,- S 32.000,- S 20.000,- S 28.000.- 2 Begroting 2001 Dienst Algemene Zaken - Stadswachten Reeds een aantal jaren worden via de Perspectiefnota de kosten inzake de stadswachten incidenteel beschikbaar gesteld voor een periode van 1 jaar. De kosten van de stadswachten voor 2001 zijn niet in de Perspectiefnota 2001 meegenomen omdat de Stichting Stadswachten Leeuwarden is opgeheven en haar taak is overgenomen door de Stichting Stadswachten Friesland. Met deze stichting worden in 2000 onderhandelingen gevoerd m.b.t. de inhoud en de hoogte van het contract. Vooruitlopend op de uitkomsten van de onderhandelingen wordt vooralsnog uitgegaan van een incidentele tegenvaller van f390.000,-. Bij de Perspectiefnota 2002 zal een nieuwe beleidsvoorstel worden ingediend om de lasten structureel te dekken. - Derving externe opbrengsten Bij de ontvlechting van Sport en RTO is ervan uitgegaan dat de salarisverwerking voorlopig nog door de gemeente Leeuwarden zou worden uitgevoerd Inmiddels is dit niet meer het geval waardoor inkomsten worden gederfd Omdat de kosten van de salarisverwerking voornamelijk een constant karakter hebben zullen de kosten daardoor niet evenredig dalen op het moment dat er werkzaamheden vervallen. Per saldo ontstaat een tegenvaller op de constante kosten van f 61.000,-. Over 3 jaar kunnen deze kosten worden gedekt uit de middelen de vrijkomen als gevolg van de uitbesteding van de salarisadministratie aan Parsec BV. Dit betekent dat er t/m het jaar 2002 sprake is van een incidentele tegenvaller. - Herijking IT functies In 2000 zijn de functies van het team Informatietechnologie van de sector Facilitair Bedrijf opnieuw worden gewaardeerd. Inmiddels is bekend dat de loonsom hierdoor met f 50.000,- zal stijgen. - Externe klachtenvoorziening Op dit moment worden klachten van burgers over de gemeente Leeuwarden alleen middels een interne klachtenprocedure behandeld. Als onderdeel van een kwalitatief goed bestuur dient de gemeente te beschikken over een externe klachtinstantie als sluitstuk op een interne klachtenregeling. In de gemeenteraadsvergadering van 28 juni 2000 is besloten om t.a.v. een externe klachtinstantie aansluiting te zoeken bij de Nationale ombudsman. Het college van B&W heeft op 28 maart 2000 (nr. 18 onder punt 4.) besloten om de hiermee gemoeide kosten ad. f 50.000,- integraal af te wegen bij de begroting 2001. - Salarissen Op de totale loonsom van ruim 17 miljoen gulden bedraagt de afwijking van de post salarissen voor het begrotingsjaar 2001 f 45.000,- nadelig. Met name een aantal incidentele herwaarderingen zijn hier debet aan. - Facilitaire kosten De afgelopen jaren had de dienst op rekeningsbasis voortdurend te kampen met een overschrijding op de facilitaire verbruiksgoederen (porti, telefoon, kantoorartikel, etc.). Tot dusver is deze uitzetting opgevangen binnen het rekeningresultaat. Onderzoek heeft uitgewezen dat de kosten de afgelopen jaren structureel te laag in de begroting zijn opgenomen. In deze begroting wordt deze frictie opgelost met een kostenuitzetting van f45.000,-. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 169