Begroting 2001
Dienst Algemene Zaken
Ontwikkelingen in de dienst
Bedrijfsvoering
In de afgelopen jaren is ingezet op een sterkere bedrijfsvoering van de dienst. Met
name de verankering van het P&C-instramentarium als sturingsmiddel is binnen de
sectoren nader vormgegeven.
Deze ontwikkeling zal de aandacht blijven houden. De bevindingen van de
Taskforce Financiële Structuur zullen worden doorgevoerd en m.n. de functie en
inhoud van de productbegroting verder worden uitgebouwd.
Structuur
In de Perspectiefnota 2001-2004 is een belangrijke wijziging in de structuur van
AZ opgenomen:
De opname van het Mobiliteitsbureau in de nieuwe sector P&O-advies
De opname van het Mobiliteitsniveau in de sector P&O-advies moet uiterlijk per
2003 zijn beslag hebben. Aan deze wijziging is tevens een taakstelling verbonden.
Publieksservice
In de loop van 2000 is de 'fysieke' fase van de gemeentewinkel gerealiseerd.
Daarmee is een zeer publiekstoegankelijke balie gerealiseerd van waaruit een
belangrijke regiefunctie in de service aan de burger zal worden vormgegeven.
De uitbouw van de service is een complex proces waarbij AZ het voortouw heeft.
Veel servicediensten worden immers onder verantwoordelijkheid van AZ
uitgevoerd. Maar ook ter zake de benodigde facilitaire voorzieningen, niet in de
laatste plaats op ICT-gebied (automatisering, databankkoppelingen, internet), zal
vanuit AZ hieraan worden bijgedragen.
Eindresultaat Begroting 2001
Het eindresultaat van de begroting laat een positief saldo zien van f 40.241.600,-Ten
opzichte van de geactualiseerde begrotingsstand van 26 mei 2000 is dit een nadeel van
f 1.365.000,-.
Dit resultaat dat louter wordt veroorzaakt door tegenvallers waaraan exogene factoren
aan ten grondslag liggen, is als volgt opgebouwd:
Onroerendzaakbelasting
Stadswachten
Derving externe opbrengsten
Herijking IT functies
Externe klachtenvoorziening
•J Salarissen
Facilitaire kosten
Monitor telef. bereikbaarheid
BTW portikosten
Onderhoud Eagle
Bedrijfsgezondheidsdienst
Overigen
Deze afwijkingen zijn hieronder toegelicht:
- Onroerendzaakbelasting
Het tempo waarin de nieuwbouw in onze gemeente wordt gerealiseerd blijft achter bij
de planning waarop de opbrengstverwachting van de onroerendzaakbelasting is
gebaseerd. Bijstelling van de inkomstprognose OZB leidt in 2001 tot een tegenvaller
van f 569.000,-.
569.000,- S
390.000,- I
61.000,- I
50.000,- S
50.000,- S
45.000,- S
45.000,- S
40.000,- I
35.000,- S
32.000,- S
20.000,- S
28.000.-
2
Begroting 2001
Dienst Algemene Zaken
- Stadswachten
Reeds een aantal jaren worden via de Perspectiefnota de kosten inzake de stadswachten
incidenteel beschikbaar gesteld voor een periode van 1 jaar. De kosten van de
stadswachten voor 2001 zijn niet in de Perspectiefnota 2001 meegenomen omdat de
Stichting Stadswachten Leeuwarden is opgeheven en haar taak is overgenomen door de
Stichting Stadswachten Friesland. Met deze stichting worden in 2000 onderhandelingen
gevoerd m.b.t. de inhoud en de hoogte van het contract. Vooruitlopend op de
uitkomsten van de onderhandelingen wordt vooralsnog uitgegaan van een incidentele
tegenvaller van f390.000,-. Bij de Perspectiefnota 2002 zal een nieuwe
beleidsvoorstel worden ingediend om de lasten structureel te dekken.
- Derving externe opbrengsten
Bij de ontvlechting van Sport en RTO is ervan uitgegaan dat de salarisverwerking
voorlopig nog door de gemeente Leeuwarden zou worden uitgevoerd Inmiddels is dit
niet meer het geval waardoor inkomsten worden gederfd Omdat de kosten van de
salarisverwerking voornamelijk een constant karakter hebben zullen de kosten daardoor
niet evenredig dalen op het moment dat er werkzaamheden vervallen. Per saldo ontstaat
een tegenvaller op de constante kosten van f 61.000,-. Over 3 jaar kunnen deze kosten
worden gedekt uit de middelen de vrijkomen als gevolg van de uitbesteding van de
salarisadministratie aan Parsec BV. Dit betekent dat er t/m het jaar 2002 sprake is van
een incidentele tegenvaller.
- Herijking IT functies
In 2000 zijn de functies van het team Informatietechnologie van de sector Facilitair
Bedrijf opnieuw worden gewaardeerd. Inmiddels is bekend dat de loonsom hierdoor
met f 50.000,- zal stijgen.
- Externe klachtenvoorziening
Op dit moment worden klachten van burgers over de gemeente Leeuwarden alleen
middels een interne klachtenprocedure behandeld. Als onderdeel van een kwalitatief
goed bestuur dient de gemeente te beschikken over een externe klachtinstantie als
sluitstuk op een interne klachtenregeling.
In de gemeenteraadsvergadering van 28 juni 2000 is besloten om t.a.v. een externe
klachtinstantie aansluiting te zoeken bij de Nationale ombudsman.
Het college van B&W heeft op 28 maart 2000 (nr. 18 onder punt 4.) besloten om de
hiermee gemoeide kosten ad. f 50.000,- integraal af te wegen bij de begroting 2001.
- Salarissen
Op de totale loonsom van ruim 17 miljoen gulden bedraagt de afwijking van de post
salarissen voor het begrotingsjaar 2001 f 45.000,- nadelig. Met name een aantal
incidentele herwaarderingen zijn hier debet aan.
- Facilitaire kosten
De afgelopen jaren had de dienst op rekeningsbasis voortdurend te kampen met een
overschrijding op de facilitaire verbruiksgoederen (porti, telefoon, kantoorartikel, etc.).
Tot dusver is deze uitzetting opgevangen binnen het rekeningresultaat. Onderzoek heeft
uitgewezen dat de kosten de afgelopen jaren structureel te laag in de begroting zijn
opgenomen. In deze begroting wordt deze frictie opgelost met een kostenuitzetting van
f45.000,-.
3