Begroting 2001
Dienst Algemene Zaken
- BTW portikosten
De herziening van het belastingstelsel in ons land heeft onder meer tot gevolg dat met
ingang van 1 juli 2000 BTW moet worden betaald over de portikosten. Op jaarbasis
betreft het hier een kostenuitzetting van f 35.000.,-.
- Onderhoud Eagle
Het onderhoudscontract van het financieel informatiesysteem zal op korte termijn
worden herzien. Op dit moment is er een reële veronderstelling dat de kosten zullen
toenemen. De leverancier zal de bijdrage voor het onderhoud verhogen tot 20% van de
investeringswaarde. Tot dusver werd een percentage van 15% gehanteerd.
- Bedrijfsgezondheidsdienst
In de afgelopen jaren zijn de kosten inzake de BGD toegenomen onder meer als gevolg
van de tariefstelling. Tot dusver zijn de overschrijdingen opgevangen binnen het
rekeningresultaat. De wijze van begroten achten we thans niet meer verantwoord
waardoor de kosten in 2001 op een reëel niveau worden geraamd. Dit heeft een
uitzetting van f20.000,- tot gevolg.
- Monitor telefonische bereikbaarheid
Op grond van het rapport telefonische bereikbaarheid waarover het college in juni 2000
een besluit heeft genomen wordt voor 2001 incidenteel een bedrag van f 40.000,-
opgenomen. In 2001 zal twee keer een monitor plaatsvinden t.a.v. de telefonische
bereikbaarheid van het ambtelijk apparaat. De structurele lasten voor de volgende jaren
worden meegenomen bij de Perspectiefnota 2002.
- Overigen
Het saldo van de overige mee- en tegenvallers bedraagt f 28.000,- nadelig.
Meerj arenperspectief
Voor de jaren 2002 t/m 2004 bedraagt het voordelig resultaat, ten opzichte van de
geactualiseerde begrotingsstand, per saldo f 1.865.000,-. Dit resultaat wordt
veroorzaakt door:
- Onroerendzaakbelasting
De bijstelling van de woningbouwprognose leidt in de jaren 2002 t/m 2004 tot een
meevaller in de opbrengsten OZB van respectievelijk f 406.000,-, f96.000,- en
f832.000,-
- Stadswachten
Als gevolg van een incidentele tegenvaller in het dienstjaar ontstaat vanaf 2002 een
voordeel van f 390.000. Zie hiervoor ook de eerder vermelde toelichting.
- Derving externe opbrengsten
Als gevolg van een incidentele tegenvaller voor de jaren 2001 en 2002 ontstaat vanaf
2003 een voordeel van f 61.000,-. Zie hiervoor ook de eerder vermelde toelichting.
- Kapitaallasten
Voor het dienstjaar zijn er geen significante afwijkingen te melden. Voor de jaren 2002
t/m 2004 zijn de afwijkingen respectievelijk f 39.000,-(V), f 13.000,-(V) en
f 12.000,- (N).
Begroting 2001
Dienst Algemene Zaken
Een belangrijkste verschil vindt zijn oorzaak in het verschuiven van een investering
naar een later tijdstip (Postregistratiesysteem 35). Voor het overige betreft het kleine
afwijkingen t.o.v. de oorspronkelijke raming.
- Monitor telefonische bereikbaarheid
De kosten inzake de monitor telefonische bereikbaarheid ad. f 40.000 zijn voor 2001
incidenteel meegenomen. De structurele lasten voor de volgende jaren worden
meegenomen bij de Perspectiefnota 2002.
Concernbeleid
Een aantal ontwikkelingen op concernniveau zijn bepalend voor de prioritering van
de dienstactiviteiten. Hierbij moet gedacht worden aan het vervolmaken van de
cultuuromslag volgens "Leeuwarden in Stelling/Orion, het Grote Stedenbeleid, het
gemeentelijke tarievenbeleid, integraal-veiligheidbeleid, concentratie van de P&O-
functies en onderzoek naar verzelfstandiging van taakvelden.
Dienstbeleid
Binnen de Dienst Algemene Zaken wordt prioriteit gegeven aan klantgericht
werken, een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering, een op de toekomst gericht
stimulerend en motiverend personeelsbeleid en het nemen van verantwoordelijkheid
door de daarvoor aangewezen functionarissen.
Leeswijzer
De productbegroting 2001 bevat in hoofdstuk 2 een korte beschrijving van de
doelstellingen van de dienst. In hoofdstuk 3 zijn de veranderingen en
ontwikkelingen en de beleidsmatige speerpunten per sector weergegeven.
Vervolgens wordt in hoofdstuk 4 de organisatie van de dienst weergegeven.
In hoofdstuk 5 worden de risico's beschreven die door de dienst worden voorzien.
Hoofdstuk 6 geeft een productenmatrix en een opsomming van de producten van de
dienst.
5