Begroting 2001
Dienst Algemene Zaken
Om zo'n professionele bedrijfsvoering te bereiken wordt een planning- en
beheersinstrumentarium onderhouden en verder ontwikkeld met als doel het
beheersen van de informatievoorziening op strategisch, tactisch en operationeel
niveau.
Als randvoorwaarden aan deze visie worden onderkend:
duidelijke afspraken met de medewerkers over de te verlenen dienstverlening;
een platte organisatiestructuur met zo weinig mogelijk staf;
teamwerking; geen dirigisme, maar samenwerking op elk niveau;
een managementteam bestaande uit de directeur, de controller en de
sectorhoofden;
verantwoordelijkheden en bevoegdheden duidelijk;
transparante besluitvorming;
open informatievoorziening door overleg en adequate communicatie;
resultaatgericht: doelstellingen, meten en bespreken;
cultuurverandering: minder afwachtend; pro-actief in plaats van reactief,
samenwerking op basis van wederzijds respect, vertrouwen en openheid;
formuleren van doelstellingen op het terrein van de personeelsontwikkeling en het
ontwikkelen en benutten van instrumenten in dat kader zoals, functionerings
gesprekken, opleiding- en vormingsplannen, ziekteverzuimbegeleiding, mobiliteit,
loopbaanplanning en werkoverleg.
8
Begroting 2001
Dienst Algemene Zaken
3 VERANDERINGEN EN ONTWIKKELINGEN
Gemeentearchief
Eind april 2000 werd besloten dat ook het Gemeentearchief van Leeuwarden zal partici
peren in de verkenning van de mogelijkheden tot samenwerking met de Provinsjale en
Buma Bibliotheek, het Frysk Letterkundich Museum en Dokumintaasje-sintrum en het
Ryksargyf. De uitgangspunten zijn verwoord in de nota: "Samenwerking rond de
Oldehove" van april 2000.
De intentie tot samenwerking wordt ingegeven vanuit de visie dat deze een mogelijke
meerwaarde oplevert voor een geïntegreerd dienstverleningspakket met meerdere
mogelijkheden; alsmede mogelijke efficiency voordelen op huisvesting en exploitatie.
Indien de verkenning leidt tot een positief resultaat zal het Gemeentearchief Leeu
warden in 2001 te maken krijgen met werkzaamheden om deze samenwerking te
realiseren.
Directie en Middelen
In het komende begrotingsjaar zal vanuit de sector onverminderd worden getracht om
de waarde van de P&C-instrumenten als management-tool te vergroten. In de eerste
plaats betreft dit het verder uitbouwen van de kwaliteit van de P&C-instrumenten
(afronding verbeterings-traject m.b.t. het financiële beheersinstrumentarium; eerste
oplevering stramien voor sturingsinformatie). Voorts zullen de inspanningen vooral
gericht zijn op het geleidelijk aan verder overdragen van de inhoudelijke verant
woordelijkheid voor de P&C-producten naar het lijnmanagement.
In de loop van 2000 is de centralisatie van de P&O-functie in een organisatieonderdeel
"P&O advies" een feit geworden. Als gevolg hiervan maakt de eigen P&O-fïinctie van de
dienst AZ geen deel meer uit van de sector Directie en Middelen.
Sector Juridische en Veiligheidszaken
In z'n algemeenheid wordt het juridisch handelen van de overheid steeds kritischer
gevolgd. JVZ ontwikkelt in antwoord daarop een juridisch kwaliteitszorgsysteem voor
de gemeente Leeuwarden. Daarmee worden garanties ingebouwd voor correct,
bevoegd en afgestemd juridisch handelen door de gemeente.
Gelijkertijd wordt gezocht naar modellen voor een efficiëntere afhandeling van
conflicten, b.v. door mediation, waarbij zowel de juridische last voor de gemeente
wordt verminderd als de snelheid van reactie naar de burger wordt verhoogd.
In reactie op de AWB heeft de gemeente Leeuwarden zich voorzien van een
onafhankelijke klachtafhandeling door zich met ingang van 2001 aan te sluiten bij de
Nationale Ombudsman.
Het formuleren en uitvoeren van integraal veiligheids-beleid blijft onontbeerlijk en
krijgt vai het bestuursprogramma een hoge prioriteit. Dit komt tot uitdrukking in een
17-tal geformuleerde actiepunten waartoe door de gemeenteraad voor de langere
9