Begroting 2001 Dienst Algemene Zaken Om zo'n professionele bedrijfsvoering te bereiken wordt een planning- en beheersinstrumentarium onderhouden en verder ontwikkeld met als doel het beheersen van de informatievoorziening op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Als randvoorwaarden aan deze visie worden onderkend: duidelijke afspraken met de medewerkers over de te verlenen dienstverlening; een platte organisatiestructuur met zo weinig mogelijk staf; teamwerking; geen dirigisme, maar samenwerking op elk niveau; een managementteam bestaande uit de directeur, de controller en de sectorhoofden; verantwoordelijkheden en bevoegdheden duidelijk; transparante besluitvorming; open informatievoorziening door overleg en adequate communicatie; resultaatgericht: doelstellingen, meten en bespreken; cultuurverandering: minder afwachtend; pro-actief in plaats van reactief, samenwerking op basis van wederzijds respect, vertrouwen en openheid; formuleren van doelstellingen op het terrein van de personeelsontwikkeling en het ontwikkelen en benutten van instrumenten in dat kader zoals, functionerings gesprekken, opleiding- en vormingsplannen, ziekteverzuimbegeleiding, mobiliteit, loopbaanplanning en werkoverleg. 8 Begroting 2001 Dienst Algemene Zaken 3 VERANDERINGEN EN ONTWIKKELINGEN Gemeentearchief Eind april 2000 werd besloten dat ook het Gemeentearchief van Leeuwarden zal partici peren in de verkenning van de mogelijkheden tot samenwerking met de Provinsjale en Buma Bibliotheek, het Frysk Letterkundich Museum en Dokumintaasje-sintrum en het Ryksargyf. De uitgangspunten zijn verwoord in de nota: "Samenwerking rond de Oldehove" van april 2000. De intentie tot samenwerking wordt ingegeven vanuit de visie dat deze een mogelijke meerwaarde oplevert voor een geïntegreerd dienstverleningspakket met meerdere mogelijkheden; alsmede mogelijke efficiency voordelen op huisvesting en exploitatie. Indien de verkenning leidt tot een positief resultaat zal het Gemeentearchief Leeu warden in 2001 te maken krijgen met werkzaamheden om deze samenwerking te realiseren. Directie en Middelen In het komende begrotingsjaar zal vanuit de sector onverminderd worden getracht om de waarde van de P&C-instrumenten als management-tool te vergroten. In de eerste plaats betreft dit het verder uitbouwen van de kwaliteit van de P&C-instrumenten (afronding verbeterings-traject m.b.t. het financiële beheersinstrumentarium; eerste oplevering stramien voor sturingsinformatie). Voorts zullen de inspanningen vooral gericht zijn op het geleidelijk aan verder overdragen van de inhoudelijke verant woordelijkheid voor de P&C-producten naar het lijnmanagement. In de loop van 2000 is de centralisatie van de P&O-functie in een organisatieonderdeel "P&O advies" een feit geworden. Als gevolg hiervan maakt de eigen P&O-fïinctie van de dienst AZ geen deel meer uit van de sector Directie en Middelen. Sector Juridische en Veiligheidszaken In z'n algemeenheid wordt het juridisch handelen van de overheid steeds kritischer gevolgd. JVZ ontwikkelt in antwoord daarop een juridisch kwaliteitszorgsysteem voor de gemeente Leeuwarden. Daarmee worden garanties ingebouwd voor correct, bevoegd en afgestemd juridisch handelen door de gemeente. Gelijkertijd wordt gezocht naar modellen voor een efficiëntere afhandeling van conflicten, b.v. door mediation, waarbij zowel de juridische last voor de gemeente wordt verminderd als de snelheid van reactie naar de burger wordt verhoogd. In reactie op de AWB heeft de gemeente Leeuwarden zich voorzien van een onafhankelijke klachtafhandeling door zich met ingang van 2001 aan te sluiten bij de Nationale Ombudsman. Het formuleren en uitvoeren van integraal veiligheids-beleid blijft onontbeerlijk en krijgt vai het bestuursprogramma een hoge prioriteit. Dit komt tot uitdrukking in een 17-tal geformuleerde actiepunten waartoe door de gemeenteraad voor de langere 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 172