Begroting 2001 Dienst Algemene Zaken Toelichting op het organisatieschema - De Dienst Brandweer De belangrijkste doelstelling van aanhaking als aparte dienst aan de dienst Algemene Zaken is de communicatie en het contact met de totale organisatie te intensiveren en de brandweer beter te betrekken bij de gemeentelijke organisatie. - In de sector Middelen zijn onder de controller het directiesecretariaat, het secr. OR/OC en de staffunctionarissen van de dienst ondergebracht. Het gaat hier om de O&I adviseur en de P. en C.-adviseurs. Tevens is de afdeling inkoop vooralsnog aan dit onderdeel toegevoegd. Vanwege de totstandkoming van P&O-advies maken de P. en O.-functies niet langer deel uit van de sector Middelen. - De sector Facilitair Bedrijf bestaat uit de afdelingen Informatietechnologie, Beheer en Documentaire Informatievoorziening. De afdeling Vastgoed maakte deel uit van het Facilitair Bedrijf en werd rechtstreeks aangestuurd door de directeur dienst Algemene Zaken. Per 1 januari 2000 is de afdeling overgegaan naar de dienst Stadsontwikkeling. - Sector Communicatie Het onderdeel Representatie is overgegaan naar de sector JVZ. - Sector Juridische en Veiligheidszaken De taakgroepen die bij JVZ zijn ondergebracht zijn juridische advisering en bezwaarschriften, kabinetszaken, representatie, verzekeringbeheer en openbare orde en veiligheid. - De sector Publiekszaken bestaat uit de teams Burgerzaken, Belastingen, Balie en Telefonie. - Gemeentearchief - Personeelsservice en Informatie. Het voormalige Intern Arbeidsbureau is rechtstreeks onder de directeur gehangen en heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een mobiliteitscentrum. De uitvoering van de werkzaamheden van het onderdeel Personeelsinformatie is vanaf 1 januari 1999 in experimentele vorm ondergebracht bij een externe dienstverlener. - Sector Administratie Beheer en Consolidatie is verantwoordelijk voor de financiële administratie, het applicatiebeheer van het financieel concern informatiesysteem en de consolidatie van de gemeentelijke begroting en rekening 14 Begroting 2001 Dienst Algemene Zaken 4.3 Uitgangspunten van bedrijfsvoering Planning en Control Het continue ontwikkel- en verbeterproces met betrekking tot het planning en control- instrumentarium zal ook in 2001 onverminderd worden voortgezet. In het afgelopen jaar lag het accent vooral op het optimaliseren van de financiële beheersstructuur; dit o.a. door middel van het totstand brengen van een kort-cyclische, betrouwbare en volledige vastlegging van financiële gegevens. Geleidelijk aan zal de aandacht worden verlegd naar het ontwikkelen van instrumenten en systemen ten behoeve van outputnormering- en meting. Dit teneinde management en bestuur beter in staat te stellen daadwerkelijk te sturen op de gewenste output en effecten. Daarbij gaat het niet alleen om het benoemen van prestaties en normeringen voor kosten en kwaliteit maar tevens om het in de bedrijfsvoering integreren van monitoringssystemen gericht op het tussentijds volgen en eventueel bijsturen van de prestaties en de bijbehorende kwaliteitsaspecten. Uiteraard zullen deze inspanningen zoveel mogelijk via concembrede trajecten vorm en inhoud moeten krijgen. Tevens zal, mede in concemverband, meer aandacht moeten worden besteed aan methodes en technieken gericht op het uitvoeren van heldere analyses van de gerealiseerde exploitatieresultaten. Dit om meer inzicht dan voorheen te verkrijgen in de opbouw van het rekeningresultaat en mogelijke afwijkingen ten opzichte van de begroting. Ook zullen de analyses meer inzicht moeten bieden in verschillen als gevolg van afwijkingen in geleverde prestaties. Personeel en Organisatie De herpositionering van de P&O-discipline in de vorm van de totstandkoming van een sector P&O-advies welke in de loop van 2000 zijn beslag zal krijgen vraagt ook voor het management van de dienst AZ om een herbezinning op de rol en invulling van de P&O-functie binnen de eigen dienst. Via een dienstverleningsover-eenkomst met de nieuwe sector en het leveren van een bijdrage aan de tot-standkoming van concembreed P&O-beleid, zal moeten worden gedefinieerd aan welke P&O-producten, passend in de gewenste ontwikkeling van de dienst, voor de komende jaren behoefte is. Overeenkomstig de onderliggende doelstellingen van het nieuwe P&O-concept zal het accent daarbij meer dan voorheen moeten komen te liggen op een pro-actieve, strategische invulling van de P&O-inspanningen. Organisatie en informatie Informatie- en communicatietechnologie (ICT) infiltreert in alle haarvaten van de samenleving en niet minder in alle geledingen en processen van de gemeentelijke organisatie. ICT transformeert - of zal dat onherroeplijk gaan doen - de bedrijfspro cessen, de interne en externe communicatie en de relaties met de omgeving (andere overheden, burgers, bedrijven en instellingen). Het rijksbeleid is erop gericht in 2002 de overheidsdienstverlening voor 25% via Internet te laten verlopen, via één of een beperkt aantal virtuele loketten. Dit zal leiden tot aanzienlijke investeringen in het standaardiseren en digitaliseren van gegevens, het geïntegreerd automatiseren van processen en het integreren en herinrichten van die processen. Niet in de laatste plaats door de keuze voor de rol van regisseur neemt de behoefte aan stategische informatie, ter monitoring van bijvoorbeeld maatschappelijke effecten of het sturen van op afstand geplaatste taken, aanzienlijk toe. Het werkterrein van de Organisatie en Informatie-functie binnen de gemeente Leeuwarden wordt door al die ontwikkelingen steeds meer van strategisch belang en neemt in omvang en complexiteit toe. Dit is heel duidelijk merkbaar aan een sterke groei van projecten waarbij de O&I-functionarissen betrokken worden voor advies of handwerk. Op vrijwel alle beleidsterreinen spelen informatie-, organisatie(inrichtings)- 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 175