Begroting 2001
Dienst Brandweer
1 INLEIDING
Voor u ligt de productenbegroting voor het jaar 2001 van de dienst Brandweer met daarin de
raming van de kosten en baten per product. Met deze producten worden de twee belangrijkste
doelstellingen behaald van de Brandweer: het garanderen en optimaliseren van de openbare
veiligheid én het beperken van de schade.
In de begroting 2001 heeft het budget voor opleiding een nadrukkelijker plaats gekregen. Dit is
noodzakelijk om een goede kwaliteit brandweerzorg te kunnen garanderen. De directie
Brandweer en rampenbestrijding van het Ministerie van Binnenlandse Zaken heeft recent
wederom haar bezorgdheid uitgesproken over de geoefendheid van de brandweerkorpsen en is
met een leidraad gekomen.
Dienstbeleid
Een belangrijke wijziging in de productenbegroting wordt gevormd door de invoering van het
Ontwikkelingsplan 3. Het doel van dit plan is om de brandweerzorg in de gemeente
Leeuwarden .op het niveau te brengen van de 21e eeuw. Na realisering van het
Ontwikkelingsplan 3 kunnen er 24 uur per dag en 7 dagen per week twee tankautospuiten en
een redvoertuig a la minute worden bemenst. Nu kan tijdens kantooruren alleen een
tankautospuit direct worden bezet. Deze financiële consequenties van het Ontwikkelingsplan 3
zijn in deze begroting meegenomen.
Een ander hoofdpunt van het Ontwikkelingsplan 3 is de aandacht voor de brandpreventie. Het
aantal fte's is hiervoor met 1 uitgebreid. Aangezien deze functionaris tevens zal worden ingezet
voor het bemensen van de 2e tankautospuit zal hij hierdoor ook de benodigde uren aan oefening
en training moeten besteden.
Het was bij het opstellen van het Ontwikkelingsplan 3 nog niet duidelijk hoeveel uren dit zou
gaan kosten. Ervaringcijfers zullen dit moeten uitwijzen. Mocht blijken dat het aantal effectief
aan de preventie bestede uren achterblijft bij de doelstelling dan zal in de Perspectiefnota 2002
hiervoor een oplossing worden aangedragen. Met name door de extra vraag voor meer
brandweerinspecties en -adviezen, onder andere naar aanleiding van de ramp in Enschede,
wordt een extra fte steeds waarschijnlijker.
Een onderzoek heeft uitgewezen dat door het op kantooruren stationeren van een bemenste
tankautospuit op Post Noord het verzorgingsgebied beter gedekt wordt. Hoewel het verplaatsen
van een tankautospuit geen financiële gevolgen met zich meebrengt zullen er ten behoeve van
de invulling van de dagwerkzaamheden waarschijnlijk wel een aantal bouwkundige
aanpassingen moeten worden uitgevoerd. Deze zullen eveneens in de Perspectiefnota 2002
worden meegenomen.
In 2001 zal een start zijn gemaakt met het Mobiliteitsbeleid. Dit zal leiden tot een hogere
bijdrage die aan P O (Mobiliteitscentrum) zal moeten worden betaald. Van deze kosten is een
raming van gemaakt. Een ruwe schatting van het Mobiliteitscentrum gaat uit van 50.000,- per
persoon voor een geheel traject (een traject duurt 6 jaar). Bijkomende kosten die nog niet in
1