Begroting 2001 Dienst Stadsontwikkeling en -beheer De Fysieke Pijler Onder de fysieke pijler zijn in het bestuursprogramma een vijftal strategische doelen gedefinieerd, te weten: Het waarborgen van de bereikbaarheid van de stad binnen beheersbare milieueffecten Het creëren van een evenwichtige, concurrerende woningmarkt met een gedifferentieerd en een zowel kwantitatief als kwalitatief voldoende aanbod van woningen Het verkrijgen en behouden van een zodanig(e) onderhoud(-staat) van de openbare ruimte dat deze geen negatieve gevolgen heeft voor de waardering van de woon- en leefomgeving Het behouden en versterken van de historische waarden van de stad, de dorpen en het landelijk gebied Het realiseren van een duurzame stedelijke ontwikkeling, waarbij een schone, gezonde en leefbare gemeente gewaarborgd blijft. De woningmarkt in Leeuwarden is onevenwichtig. Er heerst een tekort aan woningen in het bovensegment en een overschot aan woningen in het goedkopere segment. Ingezet wordt op het herwinnen van een aantrekkelijke positie op de woningmarkt. Om dit te kunnen realiseren voert de gemeente een actieve grondpolitiek en neemt de gemeente deel in het project Stedelijke Vernieuwing (zie ook de bijlage met de MIP-formulieren). Bij de Perspectiefnota 2001-2004 zijn middelen beschikbaar gesteld voor het ontwikkelen en onderhouden van een woningmarktmonitor die ten doel heeft om snel en adequaat in te kunnen spelen op de ontwikkelingen op de woningmarkt. In 199 is de monumentennota "Aldereeuwechst Liwwarden" door de Gemeenteraad vastgesteld als kader voor het monumentenbeleid in de periode 2000-2005. Bij de Perspectiefnota 2001-2004 zijn middelen toegekend voor de uitvoering van het nieuwe monumentenbeleid. Onder andere zullen een vernieuwd subsidie- en financieringsinstrumentarium worden ingevoerd, nieuw beleid worden ontwikkeld voor de gemeentelijke archeologische zorg en zal onderzoek worden gedaan naar de mogelijkheden van het informatiseren van de monumentenzorg. De in het kader van het monumentenbeleid te verstrekken subsidies zullen worden bekostigd uit de ISV-middelen (zie ook de bijlage met de MIP-formulieren) Voor de verbetering van de onderhoudstoestand van de openbare mimte is voor de periode 1997-2001 structureel een jaarlijks accres van f 600.000 toegekend. Bij de perspectiefnota 2001-2004 is voor het jaar 2001 incidenteel nog f2 miljoen extra beschikbaar gekomen vanuit het overschot op de rekening 1999. Deze middelen zullen met name worden ingezet voor de restauratie van de Vismarktpijp. In 1999 was Leeuwarden energiegemeente". Hierbij heeft de gemeente intensief samengewerkt met verschillende partners waaronder Frigem, provincie, Novem, het Wereldnatuurfonds, projectontwikkelaars, burgers, bedrijven en scholen. De gemeente Leeuwarden heeft juist door haar regierol een groot aantal partners bij elkaar weten te brengen die bereid zijn geweest om kennis en middelen in de gemeente Leeuwarden te steken. Door toekenning van middelen voor energiecoördinatie na 2000 kan deze regierol worden voortgezet met de bedoeling dat de partners ook in de komende jaren geïnteresseerd blijven om in de gemeente Leeuwarden te investeren. Eind 1999 heeft de gemeenteraad het ontwikkelingsplan "Een wijk besluit" vastgesteld. Het plan behelst een nieuwe werkwijze Bij de perspectiefnota 2001-2004 zijn voor de jaren 2001 en 2002 middelen beschikbaar gesteld om de nieuwe werkwijze in te voeren. 4 Begroting 2001 Dienst Stadsontwikkeling en -beheer 3VERANDERINGEN EN ONTWIKKELINGEN In de inleiding is aangegeven dat de dienst Stadsontwikkeling en -beheer in de komende jaren veel tijd en middelen in een aantal grootschalige en strategisch belangrijke projecten zal steken. Alhoewel het projectmatig werken voor de dienst op zich geen nieuw fenomeen is, geldt dit wel voor de duur, de omvang en het karakter van de projecten. Het gaat namelijk om projecten die zich over een periode van vier tot twintig jaar uitstrekken, die bestaan uit meerdere deelprojecten/deelfasen en die in samenwerking met externe partijen worden uitgevoerd. Om te kunnen voldoen aan de noodzakelijke eisen ten behoeve van de sturing en beheersing van de projecten wordt naast de bestaande lijnorganisatie een projectorganisatie opgezet, met eigen procedures en afspraken, die echter wel zullen moeten aansluiten op de reeds geldende richtlijnen. Verder is het beslist niet zo dat de projectorganisatie los staat van de lijnorganisatie, omdat de beleidskaders voor de projecten vanuit de lijnorganisatie worden aangegeven en vanuit de lijnorganisatie mensen zullen worden ingezet in de projecten. Ook wordt ernaar gestreefd om de projectinformatie te integreren in de huidige planning en controlcyclus. Het in een bijlage bij deze begroting opgenomen MeerjarenProgrammalnvesteringen is hier een voorbeeld van. Nauw samenhangend met bovenstaande ontwikkelingen is de ontwikkeling van het grondbedrijf. Om de projecten mogelijk te maken wordt inmiddels een pro-actief grondbeleid gevoerd. In vervolg op het inmiddels afgeronde onderzoek, zullen in 2000/2001 besluiten worden genomen over de werkwijze, rol en positionering van het grondbedrijf (ook ten opzicht van de projectorganisatie). Per 1 januari 2000 is het onderdeel Vastgoed van de dienst Algemene Zaken overgegaan naar de dienst Stadsontwikkeling en -beheer. In de begrotingsperiode zal het accent met name liggen op de verkoop van de niet-strategische panden en het wegwerken van het achterstallig onderhoud. Over de resultaten van het project "BOR in Beeld heeft eind 199/ begin 2000 besluitvorming plaatsgevonden. In het algemeen geldt dat voor de gehele gemeente een basis kwaliteitsniveau is gekozen. Voor het structuurelement binnenstad is een hoger niveau gekozen omdat dat gebied het visitekaartje is voor de stad. Met ingang van 2003 zal dit hogere niveau ook gelden voor de kantorenhaak. Zoals in de inleiding is vermeld zijn de gekozen kwaliteitsniveaus ook opgenomen in de produktbeschrijvingen in de begroting. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 292