Begroting 2001
Dienst Stadsontwikkeling en -beheer
De Fysieke Pijler
Onder de fysieke pijler zijn in het bestuursprogramma een vijftal strategische doelen
gedefinieerd, te weten:
Het waarborgen van de bereikbaarheid van de stad binnen beheersbare milieueffecten
Het creëren van een evenwichtige, concurrerende woningmarkt met een gedifferentieerd
en een zowel kwantitatief als kwalitatief voldoende aanbod van woningen
Het verkrijgen en behouden van een zodanig(e) onderhoud(-staat) van de openbare ruimte
dat deze geen negatieve gevolgen heeft voor de waardering van de woon- en
leefomgeving
Het behouden en versterken van de historische waarden van de stad, de dorpen en het
landelijk gebied
Het realiseren van een duurzame stedelijke ontwikkeling, waarbij een schone, gezonde en
leefbare gemeente gewaarborgd blijft.
De woningmarkt in Leeuwarden is onevenwichtig. Er heerst een tekort aan woningen in het
bovensegment en een overschot aan woningen in het goedkopere segment.
Ingezet wordt op het herwinnen van een aantrekkelijke positie op de woningmarkt. Om dit te
kunnen realiseren voert de gemeente een actieve grondpolitiek en neemt de gemeente deel in
het project Stedelijke Vernieuwing (zie ook de bijlage met de MIP-formulieren). Bij de
Perspectiefnota 2001-2004 zijn middelen beschikbaar gesteld voor het ontwikkelen en
onderhouden van een woningmarktmonitor die ten doel heeft om snel en adequaat in te kunnen
spelen op de ontwikkelingen op de woningmarkt.
In 199 is de monumentennota "Aldereeuwechst Liwwarden" door de Gemeenteraad
vastgesteld als kader voor het monumentenbeleid in de periode 2000-2005. Bij de
Perspectiefnota 2001-2004 zijn middelen toegekend voor de uitvoering van het nieuwe
monumentenbeleid. Onder andere zullen een vernieuwd subsidie- en
financieringsinstrumentarium worden ingevoerd, nieuw beleid worden ontwikkeld voor de
gemeentelijke archeologische zorg en zal onderzoek worden gedaan naar de mogelijkheden
van het informatiseren van de monumentenzorg. De in het kader van het monumentenbeleid te
verstrekken subsidies zullen worden bekostigd uit de ISV-middelen (zie ook de bijlage met de
MIP-formulieren)
Voor de verbetering van de onderhoudstoestand van de openbare mimte is voor de periode
1997-2001 structureel een jaarlijks accres van f 600.000 toegekend. Bij de perspectiefnota
2001-2004 is voor het jaar 2001 incidenteel nog f2 miljoen extra beschikbaar gekomen vanuit
het overschot op de rekening 1999. Deze middelen zullen met name worden ingezet voor de
restauratie van de Vismarktpijp.
In 1999 was Leeuwarden energiegemeente". Hierbij heeft de gemeente intensief
samengewerkt met verschillende partners waaronder Frigem, provincie, Novem, het
Wereldnatuurfonds, projectontwikkelaars, burgers, bedrijven en scholen. De gemeente
Leeuwarden heeft juist door haar regierol een groot aantal partners bij elkaar weten te brengen
die bereid zijn geweest om kennis en middelen in de gemeente Leeuwarden te steken. Door
toekenning van middelen voor energiecoördinatie na 2000 kan deze regierol worden
voortgezet met de bedoeling dat de partners ook in de komende jaren geïnteresseerd blijven
om in de gemeente Leeuwarden te investeren.
Eind 1999 heeft de gemeenteraad het ontwikkelingsplan "Een wijk besluit" vastgesteld. Het
plan behelst een nieuwe werkwijze Bij de perspectiefnota 2001-2004 zijn voor de jaren 2001
en 2002 middelen beschikbaar gesteld om de nieuwe werkwijze in te voeren.
4
Begroting 2001
Dienst Stadsontwikkeling en -beheer
3VERANDERINGEN EN ONTWIKKELINGEN
In de inleiding is aangegeven dat de dienst Stadsontwikkeling en -beheer in de komende jaren
veel tijd en middelen in een aantal grootschalige en strategisch belangrijke projecten zal
steken. Alhoewel het projectmatig werken voor de dienst op zich geen nieuw fenomeen is,
geldt dit wel voor de duur, de omvang en het karakter van de projecten. Het gaat namelijk om
projecten die zich over een periode van vier tot twintig jaar uitstrekken, die bestaan uit
meerdere deelprojecten/deelfasen en die in samenwerking met externe partijen worden
uitgevoerd. Om te kunnen voldoen aan de noodzakelijke eisen ten behoeve van de sturing en
beheersing van de projecten wordt naast de bestaande lijnorganisatie een projectorganisatie
opgezet, met eigen procedures en afspraken, die echter wel zullen moeten aansluiten op de
reeds geldende richtlijnen. Verder is het beslist niet zo dat de projectorganisatie los staat van de
lijnorganisatie, omdat de beleidskaders voor de projecten vanuit de lijnorganisatie worden
aangegeven en vanuit de lijnorganisatie mensen zullen worden ingezet in de projecten. Ook
wordt ernaar gestreefd om de projectinformatie te integreren in de huidige planning en
controlcyclus. Het in een bijlage bij deze begroting opgenomen
MeerjarenProgrammalnvesteringen is hier een voorbeeld van.
Nauw samenhangend met bovenstaande ontwikkelingen is de ontwikkeling van het
grondbedrijf. Om de projecten mogelijk te maken wordt inmiddels een pro-actief grondbeleid
gevoerd. In vervolg op het inmiddels afgeronde onderzoek, zullen in 2000/2001 besluiten
worden genomen over de werkwijze, rol en positionering van het grondbedrijf (ook ten opzicht
van de projectorganisatie).
Per 1 januari 2000 is het onderdeel Vastgoed van de dienst Algemene Zaken overgegaan naar
de dienst Stadsontwikkeling en -beheer. In de begrotingsperiode zal het accent met name
liggen op de verkoop van de niet-strategische panden en het wegwerken van het achterstallig
onderhoud.
Over de resultaten van het project "BOR in Beeld heeft eind 199/ begin 2000 besluitvorming
plaatsgevonden. In het algemeen geldt dat voor de gehele gemeente een basis kwaliteitsniveau
is gekozen. Voor het structuurelement binnenstad is een hoger niveau gekozen omdat dat
gebied het visitekaartje is voor de stad. Met ingang van 2003 zal dit hogere niveau ook gelden
voor de kantorenhaak. Zoals in de inleiding is vermeld zijn de gekozen kwaliteitsniveaus ook
opgenomen in de produktbeschrijvingen in de begroting.
5