B.
Versie 21-09-00
RELEVANTE BELEIDSKADERS:
LEVI: voor de ontwikkeling van Leeuwarden is het van belang dat de transport- en vervoersystemen
verder worden verbeterd (pagina 72).
Leeuwarden, open stad: de bereikbaarheid speelt in het ruimtelijk ontwikkelingsproces een cruciale rol
(pagina 39).
Meerjarenontwikkelingsprogramma (MOP): de strategische en operationele doelen van het MOP zijn hier
boven opgenomen (pagina's 3, 37-41).
Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) is het kader voor de hiergenoemde maatregelen. Het
Provinciaal Verkeer- en vervoerplan (vastgesteld 30 maart 1999) en de verkeersstudie Rondom
Leeuwarden zijn input voor het GVVP.
NADERE ONDERBOUWING:
STATUS BESLUITVORMING:
Besluitvorming voor de individuele maatregelen heeft gedeeltelijk al plaatsgevonden (maatregelen 2000) via
B&W nota's. De besluitvorming over de overige maatregelen zal plaatsvinden in het kader van projecten of in
afzonderlijke B&W nota's.
Versie 21-09-00
PLANNINGS-, INVESTERINGS- 2000 2001 2002
en FINANCIERINGSOVERZICHT
2003
t/m 2010
PLANNING - FASERING 1
INVESTERINGEN (excl. BTW) 35.319 7.362
213.617
BTW-deel 6.181 1.288
37.383
INVESTERINGEN TOTAAL 41.500 8.650
(inch BTW)
251.000
EXTERNE FINANCIERING:
Rijk:
Commissie De Boer 7.200 4.650
Rijkswaterstaat 2.000
Economische zaken /Europese Unie 17.070
Provincie:
Reguliere middelen 3.400 250
Gebundelde Doeluitkering (GDU) 1.236 120
Stadsconvenant 500
FSL 500
Westergoconvenant 465
Marktpartijen - Achmea 800
Diverse mogelijke 1.800
financieringsbronnen"
243.500
INTERNE FINANCIERING:
Strategisch Investerings- en 385
OntwikkelingsFonds (SIOF)"'
7.500
Stelpost infrastructurele werken 4.879 100
(MPI)4
St Parkeergarages 800
Algemene middelen - onderdeel 200
beheer verkeerregelinstallaties
Vervangingsinvestering VR1 395
Grondexploitatie Zuiderburen 150
Grondexploitatie Newtonpark 250
Fonds Bovenwijks 1.000
Fonds Economische 2.000
Structuurverbetering
FINANCIERING TOTAAL 41.500 8.650
251.000