1 B. Beoogde effecten Relevante beleidskaders fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl fl Versie 21-09-00 Strategische effecten: Integraliteit, kwaliteitsverbetering en relatieve (concurrentie-)positieverbetering: In het Kaderplan is op stedelijk niveau de samenhang tussen sociaal-fysiek-economisch aangegeven. Voor de diverse uitvoeringsprojecten worden integrale gebiedgerichte plannen ontwikkeld. Deze integrale planontwikkeling is een absolute voorwaarde voor het slagen van de Stedelijke Vernieuwing. inhaal-/kwaliteitsslag voor de wijk die op dat moment aangepakt wordt. evenwicht op de woningmarkt tussen vraag en aanbod herstel evenwicht tussen aantrekkelijkheid bestaande wijken versus uitleg blijvende zorg voor kwaliteit huisvesting doelgroep van beleid, intensivering sociaal beleid Structurele directe en indirecte werkgelegenheidseffecten: (nog niet exact aan te geven, maar zeker is dat deze hele stedelijke vemieuingsoperatie een golf van werkgelegenheid met zich meebrengt in de bouwwereld en aanverwante bedrijvigheid)) Inkomsteneffecten voor de gemeente meer OZB-inkomsten, hogere uitkering gemeentefonds, meer bouwlegeshoogte vermeerdering nog niet aan te geven Financiële multiplier-effecten: inzet door diverse partijen, zoals projectontwikkelaars, particulieren, woningbouwcorporaties nog in onderhandeling, zie deelprojectformulieren Convenantsafspraken: convenant federatie van woningcorporaties en gemeente, dd. 22-9-1998. Hierin leggen gemeente en corporaties zich vast om de Stedelijke Vernieuwing in Leeuwarden ter hand te nemen. Stedelijke Vernieuwing is één van de strategische projecten om de doelen uit LEVI 2030 te realiseren: m.n. het bieden van perspectief voor hogere inkomens, wonen aan het water en gemeleerde woonmilieus, In het MOP is Stedelijke Vernieuwing één van de hoofdprioriteiten. Het Kaderplan Stedelijke Vernieuwing geeft een ruimtelijk en beleidsmatig kader waarbinnen de uitvoering van de Stedelijke Vernieuwing over een periode van tien jaar projectsgewijs plaats vindt. STATUS BESLUITVORMING: Het kaderplan stedelijke vernieuwing is door de raad vastgesteld en is tevens door de woningbouwcorporaties onderschreven. Een aanpaknotitie betreffende de Noordrand is in maart 2000 door het college aangenomen. In de gehanteerde rekenmodellen zijn nog aanzienlijke tekorten. De wijze waarop deze tekorten kunnen worden gedekt wordt in september 2000 ter besluitvorming aan het college voorgelegd. Feitelijke concretisering vindt plaats in PPS( publiek private samenwerking), samenwerkings- en uitvoeringscontracten tussen gemeente en marktpartijen. Overeenstemming hierover wordt nagestreefd in het najaar 2000. Het wijkplan achter de Hoven/Vegelin wordt naar verwachting in juni 2000 door de raad aangenomen. Nadere invulling van uitvoeringsconstructie en van financiële tekorten moet ook hier nog plaatsvinden. Versie 21-09-00 PLANNINGS-, INVESTERINGS- en FINANCIERINGSOVERZICHT bedragen x f 1.000,— 2000 2001 2002 2003 2004 PLANNING - FASERING INVESTERINGEN (excl. BTW)* 2.575 2.345 1.925 1.795 1.795 10.435 BTW-deel INVESTERINGEN TOTAAL (incl. BTW) EXTERNE FINANCIERING: EU uitsplitsen naar bronnen en zelf invullen Rijk - Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) Provincie idem Marktpartijen idem Dekking binnen PPS-verband 2.450 2.220 1.800 1.670 1.670 9.810 INTERNE FINANCIERING: Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds (SIOF) GSB (eigen gemeentelijke gelden) 125 125 125 125 125 625 Stelpost infrastructurele werken (MPI) FINANCIERING TOTAAL 2.575 2.345 1.925 1.795 1.795 10.435 omdat wordt uitgegaan van een sluitende dekking, is de btw in principe verrekenbaar 1 oeuciiimg: kosten 2000 2001 2002 2003 2004 totaal plan - en onderzoekskosten psv fl 1.400.000 fl 1.400.000 .400.000 .400.000 .400.000 7.000.000 voorbcreidingskosten noordrand fl 470.000 fl 470.000 200.000 100.000 100.000 1.340.000 voorbcreidingskostcn AdH/Vegelin fl 500.000 fl 250.000 80.000 50.000 50.000 930.000 bewonersbegeleiding (WBL en fl 80.000 fl 100.000 120.000 120.000 120.000 540.000 VAC) fl 2.450.000 fl 2.220.000 .800.000 .670.000 .670.000 9.810.000 makelaarspunt fl 125.000 125.000 125.000 125.000 125.000 625.000 fl 2.575.000 2.345.000 1.925.000 1.795.000 .795.000 fl 10.435.000 Toelichting plankosten: Hierboven vindt u de geraamde plankosten stedelijke vernieuwing over de periode 2000 - 2004. In de gehanteerde rekenmodellen, die een periode beslaan van 5-7 jaar, is er vanuit gegaan dat deze kosten volledig ten laste kunnen worden gebracht van de toekomstige PPS constructies zowel in de Noordrand als in Achter de hoven/ Vegelin. Het uitgangspunt is dus dat de plankosten integraal onderdeel uitmaken van de kosten en opbrengsten per project. In de betreffende planeconomische modellen zijn de volgende reserveringen gemaakt: In de post civieltechnische kosten van het model Noordrand is een reservering gemaakt van 10 Nominaal betekent dit een reservering van f 8,5 miljoen. Onder de noemer VTU kosten is in het exploitatiemodel van Achter de Hoven/Vegelin een reservering gemaakt van 10 miljoen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 409