1
B.
Beoogde effecten
Relevante beleidskaders
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
fl
Versie 21-09-00
Strategische effecten:
Integraliteit, kwaliteitsverbetering en relatieve (concurrentie-)positieverbetering: In het Kaderplan is op
stedelijk niveau de samenhang tussen sociaal-fysiek-economisch aangegeven. Voor de diverse
uitvoeringsprojecten worden integrale gebiedgerichte plannen ontwikkeld. Deze integrale planontwikkeling is
een absolute voorwaarde voor het slagen van de Stedelijke Vernieuwing.
inhaal-/kwaliteitsslag voor de wijk die op dat moment aangepakt wordt.
evenwicht op de woningmarkt tussen vraag en aanbod
herstel evenwicht tussen aantrekkelijkheid bestaande wijken versus uitleg
blijvende zorg voor kwaliteit huisvesting doelgroep van beleid, intensivering sociaal beleid
Structurele directe en indirecte werkgelegenheidseffecten: (nog niet exact aan te geven, maar zeker is dat deze
hele stedelijke vemieuingsoperatie een golf van werkgelegenheid met zich meebrengt in de bouwwereld en
aanverwante bedrijvigheid))
Inkomsteneffecten voor de gemeente meer OZB-inkomsten, hogere uitkering gemeentefonds, meer
bouwlegeshoogte vermeerdering nog niet aan te geven
Financiële multiplier-effecten: inzet door diverse partijen, zoals projectontwikkelaars, particulieren,
woningbouwcorporaties nog in onderhandeling, zie deelprojectformulieren
Convenantsafspraken: convenant federatie van woningcorporaties en gemeente, dd. 22-9-1998. Hierin leggen
gemeente en corporaties zich vast om de Stedelijke Vernieuwing in Leeuwarden ter hand te nemen.
Stedelijke Vernieuwing is één van de strategische projecten om de doelen uit LEVI 2030 te realiseren: m.n. het
bieden van perspectief voor hogere inkomens, wonen aan het water en gemeleerde woonmilieus,
In het MOP is Stedelijke Vernieuwing één van de hoofdprioriteiten.
Het Kaderplan Stedelijke Vernieuwing geeft een ruimtelijk en beleidsmatig kader waarbinnen de uitvoering van de
Stedelijke Vernieuwing over een periode van tien jaar projectsgewijs plaats vindt.
STATUS BESLUITVORMING:
Het kaderplan stedelijke vernieuwing is door de raad vastgesteld en is tevens door de woningbouwcorporaties
onderschreven.
Een aanpaknotitie betreffende de Noordrand is in maart 2000 door het college aangenomen. In de gehanteerde
rekenmodellen zijn nog aanzienlijke tekorten. De wijze waarop deze tekorten kunnen worden gedekt wordt in
september 2000 ter besluitvorming aan het college voorgelegd. Feitelijke concretisering vindt plaats in
PPS( publiek private samenwerking), samenwerkings- en uitvoeringscontracten tussen gemeente en marktpartijen.
Overeenstemming hierover wordt nagestreefd in het najaar 2000.
Het wijkplan achter de Hoven/Vegelin wordt naar verwachting in juni 2000 door de raad aangenomen. Nadere
invulling van uitvoeringsconstructie en van financiële tekorten moet ook hier nog plaatsvinden.
Versie 21-09-00
PLANNINGS-, INVESTERINGS- en
FINANCIERINGSOVERZICHT
bedragen x f 1.000,—
2000
2001
2002
2003
2004
PLANNING - FASERING
INVESTERINGEN (excl. BTW)*
2.575
2.345
1.925
1.795
1.795
10.435
BTW-deel
INVESTERINGEN TOTAAL
(incl. BTW)
EXTERNE FINANCIERING:
EU uitsplitsen naar bronnen en zelf
invullen
Rijk - Investeringsbudget Stedelijke
Vernieuwing (ISV)
Provincie idem
Marktpartijen idem
Dekking binnen PPS-verband
2.450
2.220
1.800
1.670
1.670
9.810
INTERNE FINANCIERING:
Strategisch Investerings- en
OntwikkelingsFonds (SIOF)
GSB (eigen gemeentelijke gelden)
125
125
125
125
125
625
Stelpost infrastructurele werken (MPI)
FINANCIERING TOTAAL
2.575
2.345
1.925
1.795
1.795
10.435
omdat wordt uitgegaan van een sluitende dekking, is de btw in principe verrekenbaar
1 oeuciiimg:
kosten
2000
2001
2002
2003
2004
totaal
plan - en onderzoekskosten psv
fl
1.400.000
fl
1.400.000
.400.000
.400.000
.400.000
7.000.000
voorbcreidingskosten noordrand
fl
470.000
fl
470.000
200.000
100.000
100.000
1.340.000
voorbcreidingskostcn AdH/Vegelin
fl
500.000
fl
250.000
80.000
50.000
50.000
930.000
bewonersbegeleiding (WBL en
fl
80.000
fl
100.000
120.000
120.000
120.000
540.000
VAC)
fl
2.450.000
fl
2.220.000
.800.000
.670.000
.670.000
9.810.000
makelaarspunt
fl
125.000
125.000
125.000
125.000
125.000
625.000
fl
2.575.000
2.345.000
1.925.000
1.795.000
.795.000
fl 10.435.000
Toelichting plankosten:
Hierboven vindt u de geraamde plankosten stedelijke vernieuwing over de periode 2000 - 2004.
In de gehanteerde rekenmodellen, die een periode beslaan van 5-7 jaar, is er vanuit gegaan dat deze kosten
volledig ten laste kunnen worden gebracht van de toekomstige PPS constructies zowel in de Noordrand als in
Achter de hoven/ Vegelin. Het uitgangspunt is dus dat de plankosten integraal onderdeel uitmaken van de kosten
en opbrengsten per project.
In de betreffende planeconomische modellen zijn de volgende reserveringen gemaakt:
In de post civieltechnische kosten van het model Noordrand is een reservering gemaakt van 10 Nominaal
betekent dit een reservering van f 8,5 miljoen.
Onder de noemer VTU kosten is in het exploitatiemodel van Achter de Hoven/Vegelin een reservering
gemaakt van 10 miljoen