B. C. D. MEERJARENINVESTERINGSPROGRAMMA A. Versie 21-09-00 Monumentennota 'Aldereeuwechst Liwadden' komt in juni 2000 in de raad (Reactienota n.a.v. inspraak op 9 mei in B. en W. geweest). PLANNINGS-, INVESTERINGS- en FINANCIERINGSOVERZICHT bedragen x f 1.000,- 2000 2001 2002 2003 2004 2005 t/m 2010 PLANNING - FASERING Nvt nvt Nvt Nvt Nvt Nvt INVESTERINGEN (excl. BTW) BTW-deel INVESTERINGEN TOTAAL (inel. BTW) 600 600 600 600 600 6*60C EXTERNE FINANCIERING: EU uitsplitsen naar bronnen en zelf invullen Rijk - Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) 600 600 600 600 600 6 x 600 Provincie idem Marktpartijen idem Eigenaren pm pm pm pm pm pm INTERNE FINANCIERING: Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds (SIOF) Stelpost infrastructurele werken (MPI) Etc. zelf invullen FINANCIERING TOTAAL a u„if.c TOELICHTING: Afhankelijk van het nieuw in te voeren financieringssysteem en subsidieregeling kan de multiplier groter zijn en de liquiditeitsbegroting nog veranderen. Dit instrumentarium wordt in 2000 ontwikkeld mede ter vervanging van de huidige subsidieverordening. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht van bijv. een revolving fund; Maatregelen maken deel uit van tottale raming voor de inzet van ISV- en SIOF-middelen voor woningmarktmaatregelen met een duidelijke koppeling naar MOP-onderdelen Binnenstad en Omgevingskwaliteit. De kosten zijn als volgt opgebouwd: Jaar 2000: fl. 500.000 uit te geven subsidies en fl. 100.000 ontwikkeling beleid Jaar 2001-2004: fl. 580.000 subsidies en fl. 20.000 administratieve ondersteuning LIQUIDITEITSBEGROTING 2001 ((x f 1.000,-) Jan. Febr. Mrt. April Mei Juni Juli Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. De liquiditeitsbegroting kan met worden in gevuld omdat niet op voorhand bekend is wanneer de subsidies worden aangevraagd en op welk moment deze worden uitbetaald. Versie 21-09-00 NAAM VAN HET PROJECT: Integrale beheerplannen Dienst: Stadsontwikkeling Opsteller: Radboud Reuvekamp Nummer: niet invullen KORTE OMSCHRIJVING VAN HET PROJECT: Gefaseerd worden voor alle wijken in overleg met de andere beheerpartners, zoals politie, woningcorporaties en Hulp en Welzijn Leeuwarden, integrale beheerplannen opgesteld die zich geleidelijk ontwikkelen tot wijkontwikkelingsplannen. Voor de korte termijn wordt er een methodiek ontwikkeld om deze plannen samen met de externe partners vorm te geven. DOELSTELING VAN HET PROJECT (strategisch en operationeel): Strategisch: kwaliteit van de leefomgeving verbeteren en in brede zin het op peil brengen en houden van de leefbaarheid in de wijken Operationeel: ontwikkelen methodiek en verzorgen van trainingen in 2000, vervolgens het opstellen van 4 inteurale wijkbeheerplannen voor 2001 voor de prioritaire gebieden in het kader van de Stedelijke Vernieuwing. Vervolgens zal er gefaseerd in een periode van 3 jaar voor alle 16 (clusters van) wijken een integraal wijkbeheerplan worden opgesteld. In 2002 worden er voorstellen ontwikkeld om te komen tot een uitbreiding met wijkontwikkeling. BEOOGDE EFFECTEN: Strategische effecten: de nieuwe werkwijze resulteert in een kwalitatief betere dienstverlening, in verhoging van de doelmatigheid en betere afstemming van het aanbod op de vraag uit de wijken. Uiteindelijk leidt dit tot het op peil brengen en houden van de leefbaarheid in de wijken. Structurele en incidentele werkgelegenheidseffecten: - Inkomsteneffecten voor de gemeente - Financiële multiplier-effecten: - Convenantsafspraken: - Integraliteit, kwaliteitsverbetering en relatieve (concurrentie-)positieverbetering: integrale wijkbeheer- en ontwikkelingsplannen leveren een belangrijke bijdrage aan het integraal werken, zowel fysiek, economisch als sociaal. Planningen worden beter op elkaar afgestemd en het aanbod wordt beter gericht op de vraag uit de wijken. Dit leidt tot een verhoging van de doelmatigheid en kwaliteit die de concurrentiepositie van de gemeente Leeuwarden als woonstad versterkt. RELEVANTE BELEIDSKADERS: MOP: het ontwikkelen van integrale beheerplannen is opgenomen in hoofdstuk 5.2. Woningmarkt van het MOP. onderdeel llankerend beleid. In het verlengde van de stedelijke vernieuwing worden integrale beheerplannen ontwikkeld, waardoor maatregelen op het gebied van beheer en sociale maatregelen op efficiënte wijze gebundeld worden. De fysieke verbetering moet tezamen met de flankerende maatregelen leiden tot een duurzame verbetering van de sociale en economische positie van de wijk en de bewoners. Kaderplan Stedelijke Vernieuwing: In hoofdstuk 10.1.1 wordt ingegaan op integrale beheerplannen. Het Grote Stedenbeleid schrijft voor dat er integrale wijkplannen worden opgeteld, voor fysieke, sociale en economische aspecten, vanuit het gezichtspunt van ontwikkeling en beheer. In het kader van stedelijke vernieuwing worden in de prioritaire gebieden integrale wijkplannen opgesteld. Tegelijkertijd wordt met de betrokken partijen een vast systeem uitgewerkt om deze in de komende jaren in principe voor alle wijken en doipen in te voeren. Ontwikkelingsplan "een wijk besluit": In het kader van de jaarlijkse cyclus van "invloed en besluitvorming" worden er door de Stadsdeelteams (professionals) samen met de Wijkpanels (burgers) programma's vastgesteld en uitvoeringsgereed gemaakt. Uiteindelijk moet dit resulteren in integrale wijkbeheerplannen. (pagina 12 "een wijk besluit")

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 420