B.
C.
D.
MEERJARENINVESTERINGSPROGRAMMA
A.
Versie 21-09-00
Monumentennota 'Aldereeuwechst Liwadden' komt in juni 2000 in de raad
(Reactienota n.a.v. inspraak op 9 mei in B. en W. geweest).
PLANNINGS-, INVESTERINGS- en
FINANCIERINGSOVERZICHT
bedragen x f 1.000,-
2000
2001
2002
2003
2004
2005
t/m 2010
PLANNING - FASERING
Nvt
nvt
Nvt
Nvt
Nvt
Nvt
INVESTERINGEN (excl. BTW)
BTW-deel
INVESTERINGEN TOTAAL
(inel. BTW)
600
600
600
600
600
6*60C
EXTERNE FINANCIERING:
EU uitsplitsen naar bronnen en zelf
invullen
Rijk - Investeringsbudget Stedelijke
Vernieuwing (ISV)
600
600
600
600
600
6 x 600
Provincie idem
Marktpartijen idem
Eigenaren
pm
pm
pm
pm
pm
pm
INTERNE FINANCIERING:
Strategisch Investerings- en
OntwikkelingsFonds (SIOF)
Stelpost infrastructurele werken (MPI)
Etc. zelf invullen
FINANCIERING TOTAAL
a u„if.c
TOELICHTING:
Afhankelijk van het nieuw in te voeren financieringssysteem en subsidieregeling kan de multiplier groter zijn
en de liquiditeitsbegroting nog veranderen. Dit instrumentarium wordt in 2000 ontwikkeld mede ter
vervanging van de huidige subsidieverordening. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht van bijv. een
revolving fund;
Maatregelen maken deel uit van tottale raming voor de inzet van ISV- en SIOF-middelen voor
woningmarktmaatregelen met een duidelijke koppeling naar MOP-onderdelen Binnenstad en
Omgevingskwaliteit.
De kosten zijn als volgt opgebouwd:
Jaar 2000: fl. 500.000 uit te geven subsidies en fl. 100.000 ontwikkeling beleid
Jaar 2001-2004: fl. 580.000 subsidies en fl. 20.000 administratieve ondersteuning
LIQUIDITEITSBEGROTING 2001 ((x f 1.000,-)
Jan. Febr. Mrt. April
Mei
Juni
Juli
Aug. Sept.
Okt.
Nov.
Dec.
De liquiditeitsbegroting kan met worden in gevuld omdat niet op voorhand bekend is wanneer de subsidies
worden aangevraagd en op welk moment deze worden uitbetaald.
Versie 21-09-00
NAAM VAN HET PROJECT: Integrale beheerplannen
Dienst: Stadsontwikkeling Opsteller: Radboud Reuvekamp
Nummer: niet invullen
KORTE OMSCHRIJVING VAN HET PROJECT:
Gefaseerd worden voor alle wijken in overleg met de andere beheerpartners, zoals politie, woningcorporaties en
Hulp en Welzijn Leeuwarden, integrale beheerplannen opgesteld die zich geleidelijk ontwikkelen tot
wijkontwikkelingsplannen. Voor de korte termijn wordt er een methodiek ontwikkeld om deze plannen samen met
de externe partners vorm te geven.
DOELSTELING VAN HET PROJECT (strategisch en operationeel):
Strategisch: kwaliteit van de leefomgeving verbeteren en in brede zin het op peil brengen en houden van de
leefbaarheid in de wijken
Operationeel: ontwikkelen methodiek en verzorgen van trainingen in 2000, vervolgens het opstellen van 4
inteurale wijkbeheerplannen voor 2001 voor de prioritaire gebieden in het kader van de Stedelijke Vernieuwing.
Vervolgens zal er gefaseerd in een periode van 3 jaar voor alle 16 (clusters van) wijken een integraal
wijkbeheerplan worden opgesteld. In 2002 worden er voorstellen ontwikkeld om te komen tot een uitbreiding met
wijkontwikkeling.
BEOOGDE EFFECTEN:
Strategische effecten: de nieuwe werkwijze resulteert in een kwalitatief betere dienstverlening, in verhoging
van de doelmatigheid en betere afstemming van het aanbod op de vraag uit de wijken. Uiteindelijk leidt dit tot
het op peil brengen en houden van de leefbaarheid in de wijken.
Structurele en incidentele werkgelegenheidseffecten: -
Inkomsteneffecten voor de gemeente -
Financiële multiplier-effecten: -
Convenantsafspraken: -
Integraliteit, kwaliteitsverbetering en relatieve (concurrentie-)positieverbetering: integrale wijkbeheer- en
ontwikkelingsplannen leveren een belangrijke bijdrage aan het integraal werken, zowel fysiek, economisch als
sociaal. Planningen worden beter op elkaar afgestemd en het aanbod wordt beter gericht op de vraag uit de
wijken. Dit leidt tot een verhoging van de doelmatigheid en kwaliteit die de concurrentiepositie van de
gemeente Leeuwarden als woonstad versterkt.
RELEVANTE BELEIDSKADERS:
MOP: het ontwikkelen van integrale beheerplannen is opgenomen in hoofdstuk 5.2. Woningmarkt van het
MOP. onderdeel llankerend beleid. In het verlengde van de stedelijke vernieuwing worden integrale
beheerplannen ontwikkeld, waardoor maatregelen op het gebied van beheer en sociale maatregelen op
efficiënte wijze gebundeld worden. De fysieke verbetering moet tezamen met de flankerende maatregelen
leiden tot een duurzame verbetering van de sociale en economische positie van de wijk en de bewoners.
Kaderplan Stedelijke Vernieuwing: In hoofdstuk 10.1.1 wordt ingegaan op integrale beheerplannen. Het Grote
Stedenbeleid schrijft voor dat er integrale wijkplannen worden opgeteld, voor fysieke, sociale en economische
aspecten, vanuit het gezichtspunt van ontwikkeling en beheer. In het kader van stedelijke vernieuwing worden
in de prioritaire gebieden integrale wijkplannen opgesteld. Tegelijkertijd wordt met de betrokken partijen een
vast systeem uitgewerkt om deze in de komende jaren in principe voor alle wijken en doipen in te voeren.
Ontwikkelingsplan "een wijk besluit": In het kader van de jaarlijkse cyclus van "invloed en besluitvorming"
worden er door de Stadsdeelteams (professionals) samen met de Wijkpanels (burgers) programma's
vastgesteld en uitvoeringsgereed gemaakt. Uiteindelijk moet dit resulteren in integrale wijkbeheerplannen.
(pagina 12 "een wijk besluit")