Blad 6
voortzetting huidige regeling detaillisten f 12.894,
afschrijving KCA-boxen (lopende verplichting
aan de Regio t/m 2002, daarna benodigd voor
aanschaf t.b.v. vervanging en nieuwbouw) f 44.728,
voorzetting inzameling via KCA-depot f 151.400,-
verwerkingskosten (zie offerte) f 121.1641
Totaal f 330.186,-
De financiële ruimte voor de inzameling bij de huishoudens
is derhalve f 499.400,- min f 330.186,- f 169.214,-.
Afwegingen bij de haalvarianten (a.l t/m a.4)
Gezien de toename van het aantal huishoudens dat overdag
niet thuis is speelt bij de keuze van het haalsysteem de
vraag of elke burger zowel overdag als in de avonduren kan
worden bediend een belangrijke rol. Het enige haalsysteem
dat daaraan voldoende tegemoet komt is het halen op afroep
(a.3 en a.4). Bij de andere systemen kan wel een verschui
ving naar de avonduren plaatsvinden, maar niet op een
zodanige manier dat iedereen, onafhankelijk van de wijk
waarin men woont, bij elke ronde zowel 's avonds als
overdag bediend kan worden. In het huidige systeem (a.l)
kan bijvoorbeeld wel een deel van het inzamelen naar de
avond worden geschoven, maar dan zullen er altijd wijken
blijven die in één ronde alleen overdag bediend kunnen
worden. Dat geldt ook voor het standplaatsensysteem (a.2).
Vanuit het streven het KCA zoveel mogelijk gescheiden in te
leveren gaat de voorkeur uit naar de variant halen op
afroep zes maal per jaar (a.3). Gezien de resultaten van
andere gemeenten is het echter ook voldoende als 4 x per
jaar wordt ingezameld (a.4), zeker als daarnaast goede
brengfaciliteiten bestaan. Vanuit financieel oogpunt heeft
die variant de voorkeur.
De keuze voor variant a.4: halen op afroep waarbij de
huishoudens 4 x per jaar in staat worden gesteld hun KCA,
na een telefonische afspraak, aan de voordeur in te leveren
bij de chemokar, kan verantwoord worden genoemd.
1 Dit bedrag is een aanname, gebaseerd op de huidige
hoeveelheid gescheiden ingezameld KCA. Te verwachten is, dat
enerzijds de kosten zullen stijgen omdat de verbetering van
de gescheiden KCA-inzameling leidt tot een grotere
hoeveelheid KCA. Anderzijds leidt een bundeling van het
aanbod via Afvalsturing Friesland (zie pag. 5 van bijlage 2)
naar verwachting tot lagere verwerkingstarieven en dus een
kostendaling. Er wordt van uitgegaan dat deze effecten
elkaar neutraliseren.
Blad 7
Afwegingen bij de brengvarianten (b.l t/m b.4)
Door het depot ook s avonds en/of op zaterdag open te
stellen wordt burgers de mogelijkheid geboden om zich ook
buiten werktijd op een juiste wijze van het KCA te ontdoen.
Bovendien wordt aangesloten op de trend dat steeds meer KCA
wordt gebracht.
Een combinatie van een avondopenstelling en een zaterdag
openstelling van het depot (variant b.3) biedt uiteraard de
meeste service aan de burger maar is ook het duurst.
Voorop staat dat de mogelijkheid wordt geboden om buiten de
werkuren KCA in te leveren. Op doordeweekse avonden kunnen
burgers al via het halen op afroep bediend worden. Resteert
de zaterdag als witte vlek. De keuze voor de zaterdag
openstelling, variant b.2, kan derhalve verantwoord worden
genoemd. De eenduidigheid van variant b.2 heeft ook de
voorkeur boven de wisselende openstellingstijden van
variant b.4.
Conclusie
De keuze valt op een combinatie van variant a.4: halen op
afroep met een frequentie van 4 x per jaar en variant b.2:
uitbreiding van de openstelling van het KCA-depot op
zaterdagochtend. Deze combinatie is milieuhygiënisch gezien
verantwoord en heeft financieel gezien de voorkeur. De
kosten bedragen naar schatting:
Variant a.4 f 139.351,-
Variant b.2 f 24.225,-
Totaal f 163.576,-
Het besteedbare bedrag in de conceptbegroting 2001 bedraagt
f 169.214,-. Vanwege de globale aard van de bedragen kan
het geringe positieve verschil worden genegeerd. De ver
betering van de KCA-inzameling kan zodoende (ruimschoots)
budgettair neutraal worden uitgevoerd.
5. KLEIN WIT- EN BRUINGOED
Klein Wit- en Bruingoed, verder kWEB genoemd, is in feite
alles waar een stekker aan zit of waar een batterij of accu
in zit èn wat in een boodschappentas past.
Het gescheiden inzamelen van kWEB is nieuw beleid, waaraan
de gemeente op basis van het landelijke Wit- en Bruingoed-
besluit moet voldoen.
Tot nu toe beperkt de inzameling van kWEB in de gemeente
Leeuwarden zich tot de mogelijkheden om het kWEB af te
geven bij de detaillist (oud voor nieuw) of om dit af te
geven bij het brengdepot
Op basis van het streven van de gemeente Leeuwarden om het
afval beter te scheiden is het van belang om als gemeente
een voorziening aan te bieden om het kWEB makkelijk kwijt
te kunnen raken. Een aanvulling op het brengsysteem dat nu
geldt is een haalsysteem.