Blad 6 voortzetting huidige regeling detaillisten f 12.894, afschrijving KCA-boxen (lopende verplichting aan de Regio t/m 2002, daarna benodigd voor aanschaf t.b.v. vervanging en nieuwbouw) f 44.728, voorzetting inzameling via KCA-depot f 151.400,- verwerkingskosten (zie offerte) f 121.1641 Totaal f 330.186,- De financiële ruimte voor de inzameling bij de huishoudens is derhalve f 499.400,- min f 330.186,- f 169.214,-. Afwegingen bij de haalvarianten (a.l t/m a.4) Gezien de toename van het aantal huishoudens dat overdag niet thuis is speelt bij de keuze van het haalsysteem de vraag of elke burger zowel overdag als in de avonduren kan worden bediend een belangrijke rol. Het enige haalsysteem dat daaraan voldoende tegemoet komt is het halen op afroep (a.3 en a.4). Bij de andere systemen kan wel een verschui ving naar de avonduren plaatsvinden, maar niet op een zodanige manier dat iedereen, onafhankelijk van de wijk waarin men woont, bij elke ronde zowel 's avonds als overdag bediend kan worden. In het huidige systeem (a.l) kan bijvoorbeeld wel een deel van het inzamelen naar de avond worden geschoven, maar dan zullen er altijd wijken blijven die in één ronde alleen overdag bediend kunnen worden. Dat geldt ook voor het standplaatsensysteem (a.2). Vanuit het streven het KCA zoveel mogelijk gescheiden in te leveren gaat de voorkeur uit naar de variant halen op afroep zes maal per jaar (a.3). Gezien de resultaten van andere gemeenten is het echter ook voldoende als 4 x per jaar wordt ingezameld (a.4), zeker als daarnaast goede brengfaciliteiten bestaan. Vanuit financieel oogpunt heeft die variant de voorkeur. De keuze voor variant a.4: halen op afroep waarbij de huishoudens 4 x per jaar in staat worden gesteld hun KCA, na een telefonische afspraak, aan de voordeur in te leveren bij de chemokar, kan verantwoord worden genoemd. 1 Dit bedrag is een aanname, gebaseerd op de huidige hoeveelheid gescheiden ingezameld KCA. Te verwachten is, dat enerzijds de kosten zullen stijgen omdat de verbetering van de gescheiden KCA-inzameling leidt tot een grotere hoeveelheid KCA. Anderzijds leidt een bundeling van het aanbod via Afvalsturing Friesland (zie pag. 5 van bijlage 2) naar verwachting tot lagere verwerkingstarieven en dus een kostendaling. Er wordt van uitgegaan dat deze effecten elkaar neutraliseren. Blad 7 Afwegingen bij de brengvarianten (b.l t/m b.4) Door het depot ook s avonds en/of op zaterdag open te stellen wordt burgers de mogelijkheid geboden om zich ook buiten werktijd op een juiste wijze van het KCA te ontdoen. Bovendien wordt aangesloten op de trend dat steeds meer KCA wordt gebracht. Een combinatie van een avondopenstelling en een zaterdag openstelling van het depot (variant b.3) biedt uiteraard de meeste service aan de burger maar is ook het duurst. Voorop staat dat de mogelijkheid wordt geboden om buiten de werkuren KCA in te leveren. Op doordeweekse avonden kunnen burgers al via het halen op afroep bediend worden. Resteert de zaterdag als witte vlek. De keuze voor de zaterdag openstelling, variant b.2, kan derhalve verantwoord worden genoemd. De eenduidigheid van variant b.2 heeft ook de voorkeur boven de wisselende openstellingstijden van variant b.4. Conclusie De keuze valt op een combinatie van variant a.4: halen op afroep met een frequentie van 4 x per jaar en variant b.2: uitbreiding van de openstelling van het KCA-depot op zaterdagochtend. Deze combinatie is milieuhygiënisch gezien verantwoord en heeft financieel gezien de voorkeur. De kosten bedragen naar schatting: Variant a.4 f 139.351,- Variant b.2 f 24.225,- Totaal f 163.576,- Het besteedbare bedrag in de conceptbegroting 2001 bedraagt f 169.214,-. Vanwege de globale aard van de bedragen kan het geringe positieve verschil worden genegeerd. De ver betering van de KCA-inzameling kan zodoende (ruimschoots) budgettair neutraal worden uitgevoerd. 5. KLEIN WIT- EN BRUINGOED Klein Wit- en Bruingoed, verder kWEB genoemd, is in feite alles waar een stekker aan zit of waar een batterij of accu in zit èn wat in een boodschappentas past. Het gescheiden inzamelen van kWEB is nieuw beleid, waaraan de gemeente op basis van het landelijke Wit- en Bruingoed- besluit moet voldoen. Tot nu toe beperkt de inzameling van kWEB in de gemeente Leeuwarden zich tot de mogelijkheden om het kWEB af te geven bij de detaillist (oud voor nieuw) of om dit af te geven bij het brengdepot Op basis van het streven van de gemeente Leeuwarden om het afval beter te scheiden is het van belang om als gemeente een voorziening aan te bieden om het kWEB makkelijk kwijt te kunnen raken. Een aanvulling op het brengsysteem dat nu geldt is een haalsysteem.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 430