Blad 2
Financiering
Over het (meerjaren)programma infrastructuur dient opge
merkt te worden dat het in eerste instantie een financiële
planning is van infrastructurele werken. Uitgangspunt
daarbij is dat krediet voor een werk beschikbaar is in het
jaar waarin dit werk wordt aanbesteed. De daadwerkelijke
realisatie kan een jaar later geschieden dan het jaar
waarin het krediet wordt verleend.
Bij een aantal van de in het programma opgenomen projecten
betreft het werken die uit meerdere geldstromen worden
gedekt. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om openbaar vervoer-
projecten waarbij sprake is van rijkssubsidies, bijdragen
van de provincie en om dekking uit gemeentelijke middelen,
zoals de stelpost infrastructuur, de Egalisatiereserve
Openbaar Vervoer en de verschillende grondexploitaties.
Doordat het Programma Infrastructuur 2001 ten doel heeft
een zo compleet mogelijk overzicht te bieden van de
financiële gevolgen van de in dat jaar op te starten
werken, zijn in dit programma ook projecten opgenomen die
deel uitmaken van andere programma's en/of waarvoor
separaat door de raad krediet is verleend dan wel waarvoor
separaat krediet wordt aangevraagd.
Verkeersmaatregelen korte termijn
In het Programma Infrastructuur 2001 zijn enige maatregelen
opgenomen die voorkomen op het overzicht maatregelen
verkeer en vervoer voor de korte en langere termijn. Dit
overzicht is opgesteld naar aanleiding van het in 1999 in
opdracht van het EVO/TLN uitgevoerde onderzoek "Leeuwarden,
stad onder druk" waarin knelpunten in de verkeersstructuur
worden gesignaleerd.
Deze maatregelenlijst bevat diverse maatregelen die in 2000
zijn uitgevoerd dan wel in uitvoering genomen zijn, te
weten
Verbetering doorstroming Heliconweg (o.a. aanleg
Slauerhoffweg)
Verbetering doorstroming Harlingerstraatweg
Herprofilering Vliet.
Parkeerverwijssysteem
Turbominirotonde Hendrik Algraweg/Newtonweg
Reconstructie Beursplein.
Daarnaast start in 2001 de uitvoering van onderstaande
maatregelen waarvan de dekking al geregeld is:
Fysieke aanpassing Europaplein.
Minirotonde Lange Marktstraat/Sophialaan
Busbaan langs Drachtsterweg en aanpassingen
Drachtsterplein
Capaciteitsvergroting linkafslag op Drachtsterplein uit
richting De Hemrik.
Blad 3
In het nieuwe meerjarenprogramma infrastructuur zijn voor
de jaren 2001 en verder middelen opgenomen voor de volgende
maatregelen uit vorengenoemd overzicht:
Herprofilering Drachtsterbrug met opritten (uitvoering
2001)
Aansluiting Plutoweg/Uranusweg op de Anne Vondelingweg
(uitvoering 2002).
Reconstructie Tesselschadestraataanvullende dekking
(uitvoering 2002)
Reservering voor voorbereiding en uitvoering van overige
maatregelen, waaronder de capaciteitsvergroting van de
linksafslag op de Overijsselseweg richting Julianalaan.
Daarnaast staat op de maatregelenlijst voor de korte
termijn een aantal niet-fysieke maatregelen, zoals de
aanpassing van het brugregime, de afstelling en
optimalisatie van verkeerslichten en een shuttlebus in het
FEC-Citygebied.
Afgevoerd van de maatregelenlijst voor de korte termijn is
inmiddels de aanleg van een busbaan langs de Groninger
straatweg op het gedeelte Goudenregenstraat - Bleeklaan.
Maatregelen voor de langere termijn waarvan de dekking nog
niet rond is zijn:
Verlenging busbaan mrP.J. Troelstraweg
Transferia Leeuwarden-zuid.
Voorstadstation Leeuwarden-zuid.
Opwaardering Van Harinxmakanaal
Busbaan Groningerstraatweg (ten oosten van
Vrijheidsplein)
Spoorverdubbeling Groningen-Leeuwarden
Haak om Leeuwarden.
Noordwesttangent.
Veelal gaat het hierbij qua investeringen om omvangrijke
projecten die mede om die reden buiten het programma
infrastructuur zijn gelaten. Deze projecten zijn opgenomen
in het Meerjaren Investeringsprogramma.
Programma Infrastructuur 2001.
In het "Programma Infrastructuur 2001; met hierin opgenomen
het Meerjarenprogramma Infrastructuur 2002 t/m 2004" is een
gedetailleerd overzicht weergegeven van het programma 2001.
Cijfermatig samengevat luidt het programma 2001 als volgt: