Blad 4 Aangezien de boekwaarde van het pand nihil is en een en ander niet ten koste gaat van geplande inkomsten in bij voorbeeld het grondcomplex Hofsingel gaat, zou toevoeging hiervan aan het voor f 1,- te verkopen complex betekenen, dat de gemeente afziet van het genereren van deze inkomsten. Impliciet is dit derhalve een extra gemeente lijke bijdrage van f 125.000,- aan het ontwikkelingsproces dat moet leiden tot realisatie van de herbouw. U dient deze bijdrage te beschouwen in het kader van het totaalbeeld van inzet (en verwerving) van aanvullende middelen door de bij de ontwikkeling betrokken partijen om te komen tot herbouw van de Infirmerie. Wij beschouwen deze f 125.000,-, in combinatie met het herbouwsubsidie en het stimuleringssubsidie van f 150.000,-, als een evenwichtige bijdrage van de gemeente ten opzichte van de toegezegde provinciale bijdragen van f 500.000,- voor het CBK-concept en f 50.000,- voor het monument. De bijdragen van gemeente en provincie worden aangevuld met in ieder geval een door een extern fonds reeds toegezegde bijdrage van f 250.000,-, zodat de stichting CBK door inzet van eigen en te lenen middelen de eerste herbouwfasen kan bekostigen. In hoeverre de stichting haar verdere ambities kan bekostigen is afhankelijk van de verwerving van aan vullende fondsen. Het gekozen ontwikkelingsmodel biedt niet alleen voor de gemeente - behoudens de hiernavolgende stimulerings subsidies - een sluitend en (in vergelijking met vroegere opties) gunstig exploitatieresultaat van haar vastgoed Infirmerie. Ook de stichting kan in potentie een gezonde exploitatie van in ieder geval bouwfase 1 en 2 tegemoet zien De eigendomsoverdracht Ter wille van het bereiken van het doel, zoals in het ontwikkelingsmodel nader is uiteengezet, is wat betreft de eigendomsoverdracht gekozen voor de volgende methode. De verkoop en levering van de onroerende zaak vindt, wat de voorwaarden betreft, voor het overgrote deel plaats onder de bestendig daarbij overeen te komen bedingen. De koopsom bedraagt f 1,- en de transactiekosten zijn voor rekening van de koper. Naast de omstandigheid dat de gemeente, gezien de aard en bestemming van het gebouw en de symbolische koopsom, toe zicht op het blijvend gebruik voor de nu gekozen bestemming gewaarborgd wenst te zien, is het gezien de fiscale constructie noodzakelijk bestemmings- en verkoopregulerende bepalingen op te nemen. Blad 5 Samengevat komt een en ander er op neer, dat de koper verplicht is het gebouw te gebruiken als centrum voor beeldende kunst, tentoonstellingsruimte, galerie, kunst uitleen, ateliers voor kunstenaars, etc. Door middel van een door de gemeente als verkoper privaatrechtelijk goed te keuren bouwplan zal het gebouw door verbouw en restauratie voor deze bestemming geschikt moeten worden gemaakt. Deze verbouw/restauratie zal binnen 3 jaren na de dag van verlijden van de notariële akte een feit moeten zijn. Na gereedkomen daarvan zal het gebouw vervolgens ook blijvend voor de gemelde bestemming moeten worden gebruikt. Wijzigingen in het interieur en exterieur zijn daarna zonder toestemming van de gemeente niet toegestaan. Al deze regelingen zijn door middel van een boete- en kettingbeding aan de koper opgelegd. Voor het overige heeft de gemeente een voorkeursrecht van koop bedongen voor het geval de koper zou willen vervreem den (en dit dan in de meest uitgebreide zin des woords)Na een aanbod van de koper kan de gemeente besluiten tot aan koop over te gaan tegen een koopsom, waarvan de wijze van berekening nu al bindend tussen partijen is overeengekomen. Op niet-nakoming van deze regeling is een boete gesteld. Uiteraard kan de gemeente ook besluiten niet van het aanbod tot koop van de koper gebruik te maken. In dit geval is de koper vrij de onroerende zaak aan derden te vervreemden. In het voorkomende geval zal het verschil tussen de nu bepaalde koopsom en de alsdan van derden te ontvangen koop som met de gemeente moeten worden verrekend. Deze verrekeningplicht loopt 10 jaar en wordt al naar gelang de verstreken tijdsduur afgebouwd. De herbouwsubsidie Als uitvloeisel van het gekozen ontwikkelingsmodel draagt de gemeente het na aftrek van de gemeentelijke kosten en het BTW-bestanddeel resterende schadebedrag over in de vorm van een subsidie (herbouwsubsidie) De Stichting CBK ontvangt als deel van de eigendomsover dracht de herbouwplicht ingevolge de verzekering. Zij zal de herbouw realiseren en de gemeente in staat stellen aan haar verplichtingen jegens de verzekeraar te voldoen. De eigendomsoverdracht geschiedt onder het regime van BTW- belast gebruik en verhuur. Het CBK draagt als exploitant voor dit gebruik het risico en zal dit in haar bedrijfs voering en verhuurovereenkomsten vertalen. De door het belaste gebruik ontstane BTW-verrekening biedt voor de verzekeraar het voordeel dat het vastgestelde schadebedrag wordt verlaagd met de kosten van BTW.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 442