Blad 2 Vergelijking van kosten met andere gemeenten is lastig. De lokale situatie en aannames omtrent de mate van toerekening van kosten maken dat dit niet zonder meer kan. Doordat in Leeuwarden alle kosten inzichtelijk zijn gemaakt, lijken de ramingen van de gemeente Leeuwarden relatief hoger te zijn dan elders. Als er een vertaalslag wordt gemaakt en van dezelfde aannames wordt uitgegaan die andere gemeenten maken, zijn de ramingen uit het implementatieplan van vergelijkbare orde. De totale kosten worden geraamd op f 4.560.000,-. Hierbij is f 410.000,- opgenomen voor onvoorzien, f 2.398.060,- voor out-of-pocket kosten. De overige f 1.751.940,- zijn geraamd voor interne kosten (met name uren) Voor de gehele projectperiode is er derhalve 6 ton meer beschikbaar gesteld dan er kosten geraamd worden. Het beschikbare budget en de financieringsbehoefte per jaar is als volgt: Voor 2000 Voor 2001 Voor 2002 Totaal In meerjaren programma 1998- 2002 toegekend f 250.000 f 250.000 f 250.000 f 750.000 Perspectief 2001-2004 f 2.430.000 f 2.000.000 - f 4.430.000 Totaal beschikbaar f 2.680.000 f 2.250.000 f 250.000 f 5.180.000 Raming behoefte (ca. f 995.000 f 2.675.000 f 480.000 Onvoorzien f 410.000 f 4.560.000 Resultaat f 1.685.000 f 425.000 - f 640.000 - f 620.000 De financieringsbehoefte is niet gelijk aan het beschikbare budget per jaar. Voor 2000 is er meer budget beschikbaar dan er kosten geraamd zijn, voor 2001 en 2002 zijn er meer kosten geraamd dan er budget is. Voor een deel van de uitgaven die in 2001 en 2002 gemaakt worden, kunnen er in 2000 nog geen harde verplichtingen aangegaan worden. Wel kan worden aangegeven dat deze kosten verwacht worden. De in 2000 niet bestede middelen zullen daarom normaal gesproken aan het eind van 2000 vrij vallen en als onont koombaar voor 2001 (en 2002) opgenomen moeten worden in Perspectief 2002-2005. Voor een succesvolle afronding van het project, dient dit budget dan weer beschikbaar te worden gesteld. Deze situatie wordt veroorzaakt door het feit dat het europroject beschouwd wordt als een jaarlijks project. Het project zou echter beter als een doorlopend project beschouwd kunnen worden, met een projectduur van enkele Blad 3 jaren. De in enig jaar overblijvende middelen zouden in dat geval dan doorgeschoven kunnen worden naar een volgend jaar. Eerst aan het eind van het project, zou tot afrekening over worden gegaan. Uiteraard impliceert bovenstaande werkwijze niet dat bij de definitieve afrekening aan het eind van het project, dat dan ook pas eventuele overschrijdingen worden gesignaleerd. Hierover zal per jaar, of zonodig eerder worden gerappor teerd. In geval van bovenstaande werkwij ze behoeft er van de voor het jaar 2001 gereserveerde f 2.000.000 "slechts" f 1.380.000.- definitief beschikbaar te worden gesteld voor het project. Het teveel beschikbaar gestelde bedrag van f 620.00,- valt dan vrij ten behoeve van de Algemene Middelen Wij stellen u daarom voor van de voor 2001 gereserveerde middelen voor het europroject (f 2.000.000,-) f 1.380.000,- definitief beschikbaar te stellen voor het europroject. De teveel beschikbaar gestelde f 620.000,- valt vrij en kan daarmee terugvloeien naar de Algemene Middelen. Wij stellen u verder voor het europroject te beschouwen als een doorlopend project, en de in enig jaar overblijvende middelen door te mogen schuiven naar een volgend jaar. Onder mededeling dat de Commissie Bestuur en Middelen u in haar op 1 november 2000 gehouden vergadering heeft geadvi seerd met bovenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit Leeuwarden, 9 november 2000. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester, mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 457