Blad 2 Voor schriftelijk ingediende klachten die aan bepaalde eisen voldoen, geldt een procedure met een aantal waar borgen ingeval langs andere, meer informele weg geen oplossing wordt gevonden. De regeling van de Algemene wet bestuursrecht, en daarmee ook deze interne klachtenregeling, geldt eveneens voor de behandeling van klachten tegen een bestuursorgaan als werkgever. Zorgvuldige behandeling van klachten van ambtenaren tegen een bestuursorgaan als werkgever draagt bij aan een goede uitoefening van het werkgeverschap en dit dient weer de kwaliteit van de dienstverlening. Afdeling 9.1 van de Awb geeft enkele algemene bepalingen over klachten, zowel mondelinge als schriftelijke. Afdeling 9.2 van de Awb geeft een procedureregeling voor schriftelijke klachten, die vervolgens klaagschriften worden genoemd. Artikel 9:5 van de Awb geeft aan dat zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht is tegemoet gekomen, de verplichting tot het verder toepassen van het hoofdstuk vervalt. Afdeling 9.3 geeft aanvullende bepalingen voor een klacht adviesprocedure. Deze afdeling is, anders dan de afdelingen 9.1 en 9.2, alleen dan van toepassing indien dit bij wettelijk voorschrift of bij besluit van het bestuursorgaan is bepaald. De afdeling is met name bedoeld voor bestuurs organen die niet hebben voorzien in een bij uitsluiting bevoegde externe onafhankelijke klachtvoorziening. Aangezien per 1 januari 2001 de Nationale ombudsman de bevoegde externe klachtvoorziening zal zijn voor de gemeente Leeuwarden, is het van toepassing verklaren van afdeling 9.3 van de Awb niet nodig. De interne klachtenregeling Leeuwarden De voorgestelde interne klachtregeling beoogt een aanvul lende procedureregeling te zijn waarin wordt geregeld hoe de afhandeling van klachten in Leeuwarden georganiseerd is. In artikel 4 van bijgevoegd concept-besluit staat beschreven wie in welk geval bevoegd is een klacht te behandelen Beoogd is om de behandeling van klachten pragmatisch en objectief te laten plaatsvinden. Op grond van artikel 9:7 Awb vindt de behandeling van de klacht plaats door een persoon die niet bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft, betrokken is. Deze bepaling is echter niet van toepassing voorzover de klacht betrekking heeft op een gedraging van een bestuursorgaan of een lid daarvan. Blad 3 Een gedraging van een persoon die werkzaam is onder verant woordelijkheid van een bestuursorgaan wordt als een gedraging van dat bestuursorgaan aangemerkt. Het merendeel van de klachten zal betrekking hebben op gedragingen van ambtenaren. Over gedragingen van de gemeentelijke bestuurs organen: de raad, het college en de burgemeester kan ook geklaagd worden. Door het collegialiteitsbeginsel dat op grond van de Gemeentewet voor het college geldt, worden gedragingen van individuele wethouders aan het college toegerekend en kan er over individuele wethouders geklaagd worden. Voor individuele gemeenteraadsleden ligt dit anders, zijn of haar werkzaamheden worden niet toegerekend aan de gemeenteraad. Over gedragingen van afzonderlijke raadsleden kan dan ook op grond van de Awb niet geklaagd worden De Ondernemingsraad heeft in haar vergadering d.d. 25 september 2000 ingestemd met dit voorstel. Onder vermelding dat de Commissie Bestuur en Middelen in haar vergadering van 1 november 2000 heeft geadviseerd in te stemmen met ons voorstel stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd concept-besluit. Leeuwarden, 9 november 2000. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester, mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 460