Blad 2
Voor schriftelijk ingediende klachten die aan bepaalde
eisen voldoen, geldt een procedure met een aantal waar
borgen ingeval langs andere, meer informele weg geen
oplossing wordt gevonden.
De regeling van de Algemene wet bestuursrecht, en daarmee
ook deze interne klachtenregeling, geldt eveneens voor de
behandeling van klachten tegen een bestuursorgaan als
werkgever. Zorgvuldige behandeling van klachten van
ambtenaren tegen een bestuursorgaan als werkgever draagt
bij aan een goede uitoefening van het werkgeverschap en dit
dient weer de kwaliteit van de dienstverlening.
Afdeling 9.1 van de Awb geeft enkele algemene bepalingen
over klachten, zowel mondelinge als schriftelijke.
Afdeling 9.2 van de Awb geeft een procedureregeling voor
schriftelijke klachten, die vervolgens klaagschriften
worden genoemd. Artikel 9:5 van de Awb geeft aan dat zodra
het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan
diens klacht is tegemoet gekomen, de verplichting tot het
verder toepassen van het hoofdstuk vervalt.
Afdeling 9.3 geeft aanvullende bepalingen voor een klacht
adviesprocedure. Deze afdeling is, anders dan de afdelingen
9.1 en 9.2, alleen dan van toepassing indien dit bij
wettelijk voorschrift of bij besluit van het bestuursorgaan
is bepaald. De afdeling is met name bedoeld voor bestuurs
organen die niet hebben voorzien in een bij uitsluiting
bevoegde externe onafhankelijke klachtvoorziening.
Aangezien per 1 januari 2001 de Nationale ombudsman de
bevoegde externe klachtvoorziening zal zijn voor de
gemeente Leeuwarden, is het van toepassing verklaren van
afdeling 9.3 van de Awb niet nodig.
De interne klachtenregeling Leeuwarden
De voorgestelde interne klachtregeling beoogt een aanvul
lende procedureregeling te zijn waarin wordt geregeld hoe
de afhandeling van klachten in Leeuwarden georganiseerd is.
In artikel 4 van bijgevoegd concept-besluit staat
beschreven wie in welk geval bevoegd is een klacht te
behandelen
Beoogd is om de behandeling van klachten pragmatisch en
objectief te laten plaatsvinden. Op grond van artikel 9:7
Awb vindt de behandeling van de klacht plaats door een
persoon die niet bij de gedraging waarop de klacht
betrekking heeft, betrokken is. Deze bepaling is echter
niet van toepassing voorzover de klacht betrekking heeft op
een gedraging van een bestuursorgaan of een lid daarvan.
Blad 3
Een gedraging van een persoon die werkzaam is onder verant
woordelijkheid van een bestuursorgaan wordt als een
gedraging van dat bestuursorgaan aangemerkt. Het merendeel
van de klachten zal betrekking hebben op gedragingen van
ambtenaren. Over gedragingen van de gemeentelijke bestuurs
organen: de raad, het college en de burgemeester kan ook
geklaagd worden. Door het collegialiteitsbeginsel dat op
grond van de Gemeentewet voor het college geldt, worden
gedragingen van individuele wethouders aan het college
toegerekend en kan er over individuele wethouders geklaagd
worden. Voor individuele gemeenteraadsleden ligt dit
anders, zijn of haar werkzaamheden worden niet toegerekend
aan de gemeenteraad. Over gedragingen van afzonderlijke
raadsleden kan dan ook op grond van de Awb niet geklaagd
worden
De Ondernemingsraad heeft in haar vergadering d.d.
25 september 2000 ingestemd met dit voorstel.
Onder vermelding dat de Commissie Bestuur en Middelen in
haar vergadering van 1 november 2000 heeft geadviseerd in
te stemmen met ons voorstel stellen wij u voor te besluiten
overeenkomstig bijgevoegd concept-besluit.
Leeuwarden, 9 november 2000.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester,
mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.