Blad 2 Op 2 november heeft de commissie SO ingestemd met onderstaande voorlopige werkwijze: Pas het definitieve beleid ontwikkelen en optreden tegen ongewenste clandestiene antennes nadat het standpunt van afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State over dit onderwerp bekend is; De licentiehouders verplichten bouwaanvragen in te dienen voor het plaatsen van de GSM-antennes, waarbij per geval op een aanvraag zal worden beslist; vooralsnog zal terughoudend worden omgegaan met het toestaan van GSM-antennes In overleg met licentiehouders zoveel mogelijk trachten de woongebouwen te ontzien; In overleg met de licentiehouders trachten zo veel mogelijk gebruik te maken van reeds bestaande masten, om het aantal antennes en masten te beperken. Uitspraak bestuursrechter Op 14 juni 1999 heeft de Arrondissementsrechtbank te Haarlem bij een verzoek om voorlopige voorziening uitgesproken, dat GSM-antennes (ook dakantennes) bouwvergunningplichtig zijn. In de bodemprocedure heeft de bestuursrechter te Haarlem op 31 mei jl. deze uitspraak bevestigd Tot op heden is er nog steeds geen uitspraak gedaan over de vergunningplicht van GSM-antennes door de hoogste bestuursrechter, de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. In een brochure van de Ministereis van Verkeer en Volksgezondheid, Welzijn en Sport wordt aangegeven, dat ook de rijksoverheid de mening is toegedaan, dat dit soort antennes bouwvergunningplichtig zijn. Het kan nog geruime tijd duren voordat de hoogste rechter daadwerkelijk een uitspraak zal doen over dit onderwerp. Met name gezien de grote belangen van de operators en het feit dat de vergunningplicht voor dakantennes nu wel heel erg aannemelijk lijkt, hebben wij besloten om vooruitlopend op deze uitspraak het definitieve beleid op te stellen. Mocht onverhoopt de afdeling Bestuursrechtspraak toch van mening zijn, dat de dakantennes vergunningsvrij zijn, dan blijven de beleidsregels ten aanzien van deze antennes buiten werking. Europees recht Inmiddels is ook gebleken, dat het weigeren van een bouwaanvraag voor een GSM-antenne in principe niet in strijd is met het Europese recht. Een totaalverbod op GSM- antennes is echter niet toegestaan op grond van artikel 10 van het Verdrag van Rome, waarin het recht van vrije meningsuiting is geregeld. Het is wel toegestaan beleid te formuleren om de plaats en de situering van de GSM-masten te reguleren. Blad 3 3. HUIDIGE SITUATIE BINNEN DE GEMEENTE LEEUWARDEN Op dit moment is reeds een aanzienlijk aantal GSM-antennes binnen de gemeente Leeuwarden gebouwd. Deze masten zijn grotendeels geplaatst op het moment dat nog de algemene opvatting was, dat deze masten vergunningsvrij zouden zijn. Zoals hiervoor aangegeven, zijn wij inmiddels overtuigd van de vergunningplicht van de GSM-antennes. Op diverse woon- en kantoorgebouwen zijn reeds GSM-antennes aanwezig. Enkele voorbeelden hiervan zijn op flatgebouwen in Bilgaard, op het woongebouw 'De Naald' aan de Noorderweg en op het Eurohotel aan het Europaplein. Ook voor de reeds bestaande antennes zal een bouwaanvraag moeten worden ingediend om te kunnen beoordelen of deze masten gelegaliseerd kunnen worden, danwel verwijderd moeten worden. Inmiddels zijn wij na overleg met de operators overeengekomen, dat zij ook voor de dakantennes bouwaanvragen zullen indienen. Voor de antennes die passen binnen het beleid en voldoen aan redelijke eisen van welstand hebben wij reeds diverse bouwvergunningen afgegeven Alle belanghebbenden binnen de gemeente Leeuwarden (burgers, verenigingen van eigenaren, woningbouwverenigingen, e.d.) zijn geïnformeerd over het voorlopige beleid door middel van een publicatie in de 'Huis aan Huis' 4. TEGENSTRIJDIGE BELANGEN Om tot een goede belangenafweging te komen, is het van belang om de verschillende belangen van de diverse partijen inzichtelijk te maken: 1. Het economische belang van de aanbieders en gebruikers; 2. Het belang van omwonenden (onrust over eventuele aantasting gezondheid) 3. Het gemeentelijk belang (horizonvervuiling, aantasting straat- en bebouwingsbeeld) Ad 1 Bij de licentieverlening is vastgelegd, dat de licentiehouders binnen een bepaalde termijn een landelijke dekking moeten realiseren. Zij moeten investeren in een netwerk dat concurrerend is ten opzichte van de overige aanbieders. Het netwerk moet dan ook een grote capaciteit hebben. Deze capaciteit wordt bereikt door de plaatsing van voldoende GSM-masten. Hoe langer een aanbieder moet wachten voordat hij het netwerk kan aanvullen, hoe minder de inkomsten zullen zijn. Een niet tijdige landelijke dekking kan het verlies van klanten betekenen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 507