Blad 4 c. koppelt de treasurymanager de ontvangen informatie maandelijks terug, waarbij de gerealiseerde liquidi teitspositie in beeld is gebracht. De afwijkingen worden per dienst in beeld gebracht. 2.3 Gemeentefinanciering (doelstellingen, richtlijnen en limieten) 1. De doelstellingen van het aantrekken van vreemd vermogen zijn a. het voorzien in de toekomstige behoefte aan vreemd vermogen tegen zo laag mogelijke kosten, gegeven de kredietwaardigheid van de gemeente; b. het aantrekken van vreemd vermogen tegen aanvaardbare risico's; c. het veilig stellen van de financierbaarheid van de organisatie in die zin dat op elk gewenst moment middelen kunnen worden aangetrokken. 2. De doelstellingen van het uitzetten van liquiditeiten zijn: a. het optimaliseren van het renteresultaat op bestaande en geprognosticeerde liquiditeits overschotten een en ander tegen aanvaardbare risico's b. het verstrekken van geldleningen aan derden tegen aanvaardbare condities en risico's. 2.3.1 Financiering De gemeente hanteert de volgende richtlijnen en limieten: a. de gemeente wendt primair het eigen vermogen aan om te voorzien in de vermogensbehoefte; b. renterisico's op de netto vlottende schuld zijn begrensd tot de normen van de kasgeldlimiet van de Wet fido; c. renterisico's op de vaste schuld zijn begrensd tot de normen van de renterisiconorm van de Wet fido; d. de rentevisie en -scenario van de gemeente zijn gebaseerd op 3 gezaghebbende instanties, waaronder de huisbankier; e. de gemeenteraad kan, op basis van een gemotiveerd voorstel, het college van burgemeester en wethouders machtigen voor een zekere periode - met inachtneming van de vigerende wettelijke bepalingen - voor de financiering van vervroegd af te lossen geldleningen, nieuwe kapitaaluitgaven en onderhanden werken, alsmede voor het consolideren van vlottende schuld, vaste geld leningen aan te gaan tot een bij dat besluit te bepalen bedrag; f. de gemeente hanteert in het algemeen integrale of totaalfinanciering. Partiële of projectfinanciering is uitsluitend toegestaan indien vooraf de gemeenteraad daarmee instemt; Blad 5 g. het aantrekken van langlopende leningen geschiedt door drie offertes aan te vragen bij bankinstellingen en/of geldmakelaars h. de toegestane financieringsinstrumenten zijn: onderhandse leningen, vaste geldleningen en Medium Term Notes 2.3.2 Uitzetting De volgende richtlijnen en limieten zijn van toepassing: a. kredietrisico's worden beperkt door uitsluitend uit te zetten bij volgens het bestuur voldoende krediet waardige partijen. Naast de specifiek jaarlijks door het bestuur aan te wijzen bankinstellingen, worden als zodanige beschouwd de ondernemingen die zijn gewaar deerd met een lange termijn rating Aaa en een korte termijn rating P-l (volgens Moody's ratings van banken) b. bij uitzetting wordt minimaal de hoofdsom gegarandeerd; c. koersrisico's op de uitzettingen in vastrentende waarden worden beperkt door de omvang en de (resterende) looptijd te matchen met de omvang en looptijd van de beschikbare liquide middelen; d. koersrisico's op aandelen zijn uitgesloten, tenzij deze zijn gekocht in het kader van de uitoefening van de publieke taak; e. het gebruik van derivaten is gebonden aan de ministeriele regeling uit hoofde van de Wet fido. 2.3.3 Relatiebeheer De gemeente stelt zicht ten doel tot a. het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities op producten en diensten geleverd door financiële instellingen; b. een permanente beschikbaarheid van bancaire en financiële diensten tegen vooraf overeengekomen kwaliteit en prijs. Bij het realiseren van deze doelstellingen worden periodiek de bancaire condities beoordeeld. 2.4 Kasbeheer (doelstellingen, richtlijnen en limieten) 2.4.1 Geldstromenbeheer De doelstellingen voor het geldstromenbeheer zijn: 1. het beperken van het gebruik van liquide middelen; 2. het betalingsverkeer zodanig inrichten dat de externe bankkosten valutadagen, provisies, datacommunicatie- kosten, e.d.) tot een minimum worden beperkt; 3. het optimaliseren van de gemiddelde debiteuren- c.q. crediteurentermijn; 4. het zo doelmatig mogelijk beheren van debiteuren en crediteuren;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 515