Blad 6 5. het minimaliseren van de interne handelingskasten Bij het realiseren van deze doelstellingen gelden de volgende richtlijnen en limieten: a. de richtlijnen ten aanzien van het beheren van de debiteuren en de crediteuren worden nauwgezet uit gevoerd; b. er wordt een vaste debiteuren- en crediteurenprocedure opgesteld, uitgevoerd en periodiek gecontroleerd. Bij de debiteurenprocedure wordt onderscheid gemaakt tussen privaat- en publiekrechtelijke vorderingen; c. de gemeente betaalt facturen tijdig. Hieronder wordt verstaan het voldoen aan de financiële verplichtingen op de uiterste vervaldatum; d. bij het aangaan van verplichtingen ingevolge contracten worden afspraken gemaakt over het betalen in termijnen; e. het betalingsverkeer wordt zo mogelijk geconcentreerd bij één bankinstelling; f. bij het uitvoeren van het betalingsverkeer wordt gebruik gemaakt van de goedkoopste en meest efficiënte instrumenten; g. de gemeente maakt gebruik van de meest goedkope en efficiënte manier van innen van de vorderingen en voor het voldoen aan verplichtingen; h. de in- en uitgaande geldstromen worden op elkaar afgestemd met behulp van de onder 2.2.4. bedoelde liquiditeitsprognose 2.4.2 Saldo- en liquiditeitenbeheer 1. Bij het aantrekken van gelden voor een periode tot één jaar beoogt de treasuryfunctie de volgende doelstel lingen het voorzien in de huidige en toekomstige finan cieringsbehoefte tegen zo laag mogelijke kosten, gegeven de kredietwaardigheid van de gemeente; het aantrekken van vreemd vermogen tegen aanvaard bare condities; het zorgdragen voor voldoende dispositieruimte (tot één jaar) om te garanderen dat de organisatie haar korte termijn verplichtingen structureel kan nakomen 2. Bij het uitzetten van gelden tot één jaar beoogt de treasuryfunctie het optimaliseren van het renteresul taat op bestaande en geprognosticeerde liquiditeits overschotten voor een periode tot één jaar, tegen aanvaardbare risico's. Bij het realiseren van deze doelstellingen gelden de volgende richtlijnen en limieten: a. de kasgeldlimiet wordt maximaal benut (er wordt zoveel mogelijk met kort geld gefinancierd, tenzij de rente voor leningen langer dan één jaar lager is) Blad 7 b. de maximumbedragen voor het kortkrediet arrangement worden jaarlijks bij raadsbesluit vastgesteld; c. de toegestane korte termijn financieringsinstrumenten zijn: daggeld, kasgeldleningen, kredietlimiet op rekening-courant en commercial paper. 3 ORGANISATIE TREASURY 3.1 De treasury-organisatie De gemeenteraad stelt jaarlijks de treasuryparagraaf vast. Deze paragraaf bevat o.a. de geactualiseerde meetbare en toetsbare doelstellingen, de rentevisie, de strategie van de treasury-functie alsmede de toegestane transacties per rente-scenario waardoor de treasury snel verantwoorde transacties kan afsluiten. Periodiek wordt gerapporteerd over de uitvoering van de treasury-activiteiten 3.2 Delegatie, mandaat en volmacht 1. De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de treasuryfunctie zijn schriftelijk vastgelegd. 2. De bevoegdheden via mandaat c.q. de treasuryparagraaf worden zodanig geregeld dat de juiste transacties tijdig door een bevoegde functionaris kunnen worden afgesloten 3. Het aangaan van geldleningen met een looptijd korter dan één jaar, wordt gemandateerd aan de treasurer. Het aangaan van geldleningen met een looptijd van meer dan een jaar, wordt gemandateerd aan de treasurer in samen werking met de concerncontroller. 4. Er is een volledige functiescheiding tussen het afslui ten van de transacties en de registratie daarvan in de financiële administratie van de gemeente. 4 PLANNING EN CONTROL 1. De uitvoering van het treasurybeleid vindt zijn weerslag in de treasuryparagrafen van de (meerjaren) begroting en het jaarverslag. 2. In de (meerjaren)begroting komen de concrete beleids plannen aan de orde: lange termijnplan, jaarplan, tussenrapportage (turap) en een jaarevaluatie. 3. In het jaarverslag wordt verantwoording afgelegd over de realisatie van de beleidsplannen vergezeld van een verschillenanalyse tussen de plannen en de uitkomsten. 4. Bij de tussentijdse rapportage (concern-turap) wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de ontwikkelingen in de verslagperiode

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 516