Blad 2
5. het college van burgemeester en wethouders te machtigen
de overtollige kasmiddelen uit te lenen met inachtneming
van het bepaalde in het Treasurystatuut (o.a. aan
publiekrechtelijke lichamen) en aan de volgende
bankinstellingen
NV Bank Nederlandse Gemeenten;
Friesland Bank NV;
- ABN/AMRO Bank NV en
- ING BANK NV(Postbank en ING Bank).
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
voorzitter,
secretaris
TREASURYPARAGRAAF
1 Inleiding
Het treasurybeleid was tot dusver niet expliciet
vastgelegd. Jaarlijks werd door de raad een raambesluit
genomen, waarbij het college door de raad gemachtigd werd
de benodigde middelen voor investeringen aan te trekken en
overtollige middelen uit te zetten. Dat laatste bij
specifiek door de raad aangegeven instellingen.
Goed gebruik was daarbij dat als er zich bijzondere
omstandigheden voordeden (bijvoorbeeld: extra mogelijkheden
tot vervroegde aflossing, overgaan tot rentefixatie) de
commissie Bestuur en Middelen en in een enkel geval het
Seniorenconvent geraadpleegd werden ook als dat formeel
niet noodzakelijk was.
Al bij de reorganisatie in 1990 is de functie van
treasurymanager ingesteld. De uitvoering van deze functie
was vooral reactief: reagerend op ontwikkelingen in de
markt en uitgaande van de actuele liquiditeitspositie
werden middelen aangetrokken of uitgezet en werd al dan
niet overgegaan tot vervroegde aflossing van leningen. Dit
reageren op de markt werkte positief uit op het
renteniveau
Geleidelijk aan, met het wegwerken van de achterstanden bij
de jaarrekeningen begin negentiger jaren en het verbeteren
van de financiële administratie, kon de reactieve
marktbenadering meer gaan in de richting van een actieve
benadering. Met de geleidelijk verbeterende projecten
administratie kan nu gekoerst worden op een pro-actieve
werkwijze: de financiering afstemmen niet alleen op de
huidige behoefte, maar ook op de toekomstige behoefte
indien de marktsituatie dat aantrekkelijk maakt.
Dat betekent ook dat de betekenis van het treasurybeleid en
-beheer steeds meer toeneemt. Daarom zijn wij gestart met
de opstelling van een treasurystatuut, waarin de kaders
voor het treasurybeleid worden vastgesteld en de opstelling
van een treasuryparagraaf bij de begroting, waarin
jaarlijks de concrete beleidsvoornemens vermeld staan. De
opstelling van het treasurystatuut is vertraagd, toen bleek
dat er op dit terrein ook voorschriften kwamen in de nieuwe
wet Financiering Decentrale Overheden (wet Fido)De komst
van die wet met de daarbij te verstrekken handreiking is
afgewacht
Dit leidde eveneens tot vertraging van de
treasuryparagraaf. Deze paragraaf is daardoor voor 2001 nog
niet in het begrotingsboekwerk opgenomen, in de toekomst
zal dit wel het geval zijn.
2 Algemene ontwikkelingen
Tengevolge van de ontwikkelingen op de oliemarkt en de
sterke economische groei neemt de inflatie toe. De
doelstelling van de Europese Centrale Bank, dat de prijzen
in de eurozone niet meer dan 2% gemiddeld stijgen op
jaarbasis, komt onder druk te staan. De zwakke koers van de
euro en de dreigende inflatoire ontwikkeling zijn