Blad 2 10 Inleiding 1.1 Vaststellen van alle belastingverordeningen In tegenstelling tot andere jaren vindt er geen wijziging plaats van een deel van de belastingverordeningen, maar worden de verordeningen "opnieuw" vastgesteld en de "oude" ingetrokken Dit geldt niet ten aanzien van de parkeerbelasting. Deze verordening wordt eens in de drie jaar vastgesteld. De volgende wijziging van deze verordening is met ingang van 2003. De wijziging van verordeningen betreft de belastingen: afvalstoffenheffing hondenbelasting onroerende-zaakbeiastingen precariobelasting roerende-zaakbelastingen toeristenbelasting watertoeristenbelasting rechten: begraafrechten bruggelden havengelden leges marktgelden reinigingsrechten 1.2 Uniformering De reden van het vaststellen van de totale verordening is dat door wijzigingen in de loop van de jaren geen unifor miteit meer bestond tussen de belastingverordeningen onderling. In alle verordeningen zijn nu daar waar mogelijk dezelfde artikelen opgenomen (zie bijlage I). Ook zijn de verordeningen gecontroleerd op correcte verwijzingen van artikelen naar wetgeving of andere verordeningen. 13 Actualisering Tevens zijn in de belastingverordeningen wijzigingen aangebracht die het gevolg zijn van wetswijzigingen, circulaires/nieuwsbrieven (ter inzage), de praktijk en dergelij ke 14 Tarieven Sinds enige jaren is de opbrengst ten aanzien van de onroerende-zaakbelastingen niet gewijzigd. Ook de opbrengst ten aanzien van de roerende-zaakbelastingen is bevroren. Blad 3 De tarieven van de bruggelden, toeristenbelasting en watertoeristenbelasting zijn evenmin gewijzigd. De overige tarieven zijn aangepast aan het loon- en prijsstijgingpercentage. Ten aanzien van de rechten is dit percentage vastgesteld op 3% en ten aanzien van de belastingen op 2,3%. 20 Algemeen 2.1 Regeling gemeentelijke belastingen Er kunnen voortaan ook voorlopige aanslagen opgelegd worden ten aanzien van leges, zoals leges voor een bouwvergunning. Deze mogelijkheid is wenselijk, omdat op het moment van de aanvraag voor een bouwvergunning niet altijd de gehele bouwkosten bekend zijn. In de voorlopige aanslag kan de bekende bouwkosten worden vermeld en in de definitieve aanslag de daadwerkelijke bouwkosten. 2.2 Kwijtschelding De mogelijkheid tot kwijtschelding ten aanzien van riool rechten is komen te vervallen. De gemeente Leeuwarden heft sinds 1999 geen rioolrechten meer. Ook voor het eigenaren- deel-OZB kan een dergelijk verzoek niet worden ingediend. 3.0 Kostendekking Artikel 229b van de Gemeentewet behelst de eis dat de opbrengst van leges en rechten niet de uitgaven mag over stijgen. Deze kostendekking geldt per tarief en volgens huidige jurisprudentie niet langer per verordening. Wel kunnen soorten tarieven geclusterd worden, bijvoorbeeld ten aanzien van "bouwvergunningen". Voor alle verordeningen zijn de begrotingscijfers van 2001 de basis. In bijlage II vindt u het kostendekkingsoverzicht van de desbetreffende verordeningen. Ten aanzien van de leges is een totaaloverzicht te vinden in bijlage III, waarin de betrokken diensten/sectoren zijn opgenomen met weergave van hun opbrengsten en uitgaven. Wanneer een tarief hoger is dan het kostendekkings- oercentage van 100:- is dit tarief onverbindend. De rechten van de gemeente Leeuwarden vormen geen risico. De tarieven zitten allen onder dit kostendekkingspercentage van 100%. 3i~. het aangeven van de mate van kostendekking is het niet vcldoer.de dat slechts eindbedragen kunnen worden aangegeven, zoals deze staan vermeld in bijlage II en III. Deze eindbedragen geven wel een snel overzicht van de mate

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 549